وبلاگ

انواع سقف یوبوت + قالب ها آن

انواع سقف یوبوت + قالب ها آن
به این نوشته رای بدین! post

در این مقاله قصد داریم تا درباره ی یوبوت صحبت کنیم. پس تا آخر همراه ما بمانید.

معرفی و شناخت قالب یوبوت و انواع آن:

سقف یوبوت متشکل از قالب های یوبوت می باشد. سقف یوبوت از جمله سقف هایی بوده که نقش بسیار مهمی در سبک سازی دال های بتنی و پی ها بازی می کند.

قالب های یوبوت دارای انواع مختلفی هستند که به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

  • اول، قالب یوبوت تک.
  • دوم، قالب یوبوت دوبل.
  • سوم، قالب یوبوت اصلاح شده.
  • چهارم، قالب یوبوت پلی استایرن.

سازه هایی که با این قالب ها تولید می شوند، دارای وزن سبکی هستند پس در نتیجه تعداد ستون های آن نسبت به مابقی سازه ها کمتر می باشد؛ چرا که باری که به ستون و فونداسیون سازه وارد می شود کم خواهد بود. میزان مصرف بتن و فولاد در اجرای این سازه کاهش یافته و از نظر اقتصادی روشی مقرون به صرفه می باشد.

قالب یوبوت تک چیست:

اولین قالبی که در صنعت ساختمان سازی به کار می رفت، قالب یوبوت تک نام داشت. شکل و ساختار این قالب ها به صورت یک تکه بوده و در هر چهار طرف آن بندهایی وجود دارند که حرکت یوبوت حین بتن ریزی را کم می کند. به جهت حفظ تعادل قالب ها زمان قرارگیری روی سقف، پایه هایی در زیر آن تعبیه شده است. این پایه ها ارتفاع های مختلفی دارند و ضخامت های متفاوتی را به وجود می آورند.

سقف یوبوت چیست؟

از آن جایی که این قالب ها را میتوان داخل همدیگر قرار داد. در حمل و نقل آن ها فضای کمتری اشغال می گردد که سبب صرفه جویی در این هزینه ها می گردد. سرعت اجرای این قالب ها نیز بالاتر از روش های دیگر و قالب ها می باشد. بخش زیرین این قالب ها باز می باشد و بعد از بتن ریزی، هوا حبس می گردد و از بتن ریزی بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

قالب یوبوت دوبل چیست؟

دومین دسته از قالب های یوبوت، قالب های یوبوت دوبل می باشند که شکل و ظاهر آن ها مشابه قالب های تک می باشد. با این تفاوت که از دو قطعه تشکیل شده که روی همدیگر قرار می گیرند. حجم این قالب ها کاملا بسته بوده و بتن داخل آن نفوذ نخواهد کرد. هزینه ی حمل و نقل این مدل از قالب ها نسبت به قالب های دیگر بیشتر می باشد.

بیشتر بخوانید  بتن ریزی در هوای بارانی

قالب یوبوت اصلاح شده چیست؟

در اجرای سقف با یوبوت تک و دوبل حتما باید بتن روان به کار رود که برای این کار از روان کننده ها استفاده می گردد. علاوه بر آن بتن باید ویبره شود تا به زیر قالب نیز نفوذ نماید و حفره به وجود نیاورد. در حقیقت یوبوت اصلاح شده برای رفع این مشکل ساخته شده است.

درباره ی قالب یوبوت چه می دانید؟

این قالب ها یکپارچه می باشند و هزینه ی کمتری به منظور حمل و نقل آن ها صرف خواهد شد. هزینه ی تولید این قالب ها نیز از قالب های تک و دوبل کمتر می باشد. میزان مصرف بتن در این شیوه از دو روش قبلی بیشتر بوده به علاوه سایز این قالب ها کوچکتر از قالب های دوبل است که همین موضوع سبب می شود تعداد تیرهای بیشتری به وجود آید و وزن بیشتری را برای سازه حاصل می گردد.

قالب یوبوت پلی استایرن:

مواد تشکیل دهنده ی این قالب ها پلی استایرن می باشد و به همین جهت به این نام شناخته شدند. پلی استایرن ماده ای سبک و در عین حال مقاوم است که تاثیر مثبتی در سبک سازی سازه بازی می کند. این قالب ها به صورت توپر تولید می شوند و به همین جهت مسیری برای نفوذ بتن داخل آن ها وجود ندارد. با وجود این که این قالب ها در سبک سازی سازه نقش مهمی ایفا می کنند؛ اما معایبی را شامل می شوند که یکی از آن ها تولید گاز سمی و خطرناک استایرن مونور می باشد. خطر انفجار در اثر گرمای آتش نیز یکی دیگر از معایب این قالب ها می باشد. در فرایند تولید این قالب ها دریچه هایی به منظور خروج گاز و کاهش فشار تعبیه می شوند که علت انتشار گاز سمی استایرن مونور نیز همین دریچه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.