وبلاگ

سرمایه گذاری سقف عرشه فولادی

سرمایه گذاری سقف عرشه فولادی
به این نوشته رای بدین! post

در این مقاله قصد داریم از مزایای سرمایه‌گذاری سقف عرشه فولادی چه برای استفاده در پروژه ‌های ساختمان ‌سازی و چه به‌ عنوان طرحی تولیدی سخن بگوییم. با فراگیر شدن ساختمان‌ سازی ‌های صنعتی، استفاده از انواع مصالح و تجهیزاتی که برای رفع کاستی ‌ها و نیاز های این صنعت درحال ‌رشد، ابداع و تولید می ‌شوند بسیار رواج پیدا کرده است. یکی از این مصالح و تجهیزاتی که اخیراً برای رفع کاستی ‌های سقف ‌های سنتی و افزایش سرعت انجام پروژه‌ های ساختمانی به کار گرفته می ‌شود، سقف عرشه ‌های فلزی و به طور ویژه سقف عرشه فولادی است. سقف عرشه فولادی یکی از انواع تجهیزات و مصالحی است که به دلیل مزایای متنوع آن در میان مهندسان و پیمانکاران ساختمانی رواج پیدا کرده است.

تعریف سقف عرشه فولادی

برای ساخت سقف های عرشه فولادی نیازی به استفاده از شمعک یا قالب بندی نبوده و از ورق‌های فولادی گالوانیزه که به ‌صورت ذوزنقه ‌ای شکل و آجدار هستند، استفاده می‌ شود. از آن جایی‌که این سقف ‌ها نیاز به قالب ‌بندی ندارند، مدت‌ زمان اجرای پروژه را به طور چشمگیری کاهش می ‌دهند. اتصال سقف عرشه فولادی برخلاف سقف ‌های تیرچه بلوکی به ‌سادگی و با استفاده از گلمیخ انجام می‌ گردد. در صورتی ‌که بخواهند از ترک خوردن بتن جلوگیری کنند، از یک شبکه میلگرد حرارتی برای آرماتوربندی استفاده می ‌شود و برای این که سرعت کار را افزایش دهند، امکان استفاده از مش آماده میلگرد هم معمول است.

چرا از سقف عرشه فولادی استفاده می‌شود؟

 استقبال از این سقف ‌ها به دلیل این که نیاز به ضخامت بتن کمتری دارند، از نظر اقتصادی به ‌صرفه به شمار می ‌آید. عملیات نصب سقف عرشه فولادی به ‌مراتب از سقف ‌های سنتی ساده‌ تر و سریع تر است. چنان‌ که می‌ تواند تا ده برابر سرعت عملیات ساختمانی را افزایش دهد. این موضوع یکی از دلایل اهمیت سرمایه‌گذاری در سقف عرشه فولادی است.

مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی

اگر بخواهیم مهم ‌ترین مزایای استفاده و سرمایه‌گذاری سقف عرشه فولادی را نام ببریم، می ‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اول، سرعت انجام پروژه تا ده برابر بیشتر از حالت سنتی است.
  • دوم، بازگشت سرمایه در مدت ‌زمان کمتری برای کارفرما یا سرمایه‌گذار انجام می ‌شود که نتیجه سرعت بالای اجرای پروژه با این سیستم است.
  • سوم، بتن‌ریزی همه طبقات در یک‌ زمان قابل انجام است و این امر می ‌تواند به افزایش سرعت انجام پروژه منجر شود.
  • چهارم، میزان خطای انسانی در اجرای سقف عرشه فولادی نسبت به اجرای سقف تیرچه بلوک کمتر است و در نتیجه در هزینه ‌ها صرفه‌ جویی به عمل خواهد آمد.
  • پنجم، به دلیل عدم نیاز به فونداسیون شمعی، قالب‌ بندی و انواع تیر های فرعی در سازه کاهش‌ یافته و منجر به کاهش هزینه ‌های پروژه خواهد شد.
  • ششم، در هر روز می ‌توان به طور میانگین بین 500 تا 1000 متر مربع از عملیات اجرای سقف را انجام داد.

دیگر مزیت‌های مهمی که باید بدانید

  • اول، وزن نهایی سازه با استفاده از سقف عرشه فولادی به طور محسوسی کاهش پیدا می‌ کند.
  • دوم، ورق ‌های فولادی مزبور، دارای وزن کم و شکل مناسبی هستند که عملیات جا به ‌جایی و نگهداری از آن ‌ها را ساده ‌تر و ارزان ‌تر خواهد کرد.
  • سوم، استفاده از این سقف ‌ها می ‌تواند آسیب ‌های ناشی از زمین ‌لرزه و آتش‌ سوزی را کاهش دهد.
  • چهارم، استفاده از این مصالح جدید می ‌تواند به افزایش فاصله میان تیر ها منجر شود که این موضوع به کاهش مصرف فولاد در پروژه ساختمانی و هزینه ‌های نهایی پروژه منجر شود.
  • پنجم، لرزش و ارتعاش در این سقف ‌ها به طور قابل‌ توجهی نسبت به سقف ‌های سنتی کمتر خواهد بود.
  • ششم، امکان اتصال ورقه ‌های فولادی در سازه با استفاده از گلمیخ ها و تطابق با استاندارد های فنی و مهندسی در ایران و همچنین استاندارد های بین‌المللی وجود دارد.

آیا تولید سقف عرشه فولادی توجیه اقتصادی دارد؟

وقتی که در باره ی سرمایه ‌گذاری سقف عرشه فولادی بحث می‌ شود، وجود مزایایی همچون افزایش سرعت انجام پروژه به‌ واسطه خصوصیات ویژه این سقف و همچنین کارایی بالا تری که نسبت به سقف ‌های سنتی دارند، می‌ تواند به ‌عنوان بهترین دلایل برای توجیه اقتصادی جهت تولید و استفاده از این سقف ‌ها باشد. استفاده از سقف عرشه فولادی در پروژه ‌های انبوه ‌سازی و پروژه ‌های صنعتی ساختمان با استقبال کارفرمایان روبه‌رو بوده است.

بیشتر بخوانید  اجرای سقف عرشه فولادی در سازه بتنی

با وجود نزدیک به یک قرن پیشینه در استفاده از سقف عرشه فولادی در جهان، در ایران تازه چندی است که کاربرد این مصالح رو به افزایش است. در حال حاضر هم به دلیل مزایای متنوع و توجیه اقتصادی مناسب، سقف عرشه فولادی، طرح تولید و سرمایه ‌گذاری بر روی آن، به ‌ویژه در پروژه ‌های انبوه‌ سازی می‌ تواند بازدهی و سود مناسبی داشته باشد.

از جمله فاکتور های اصلی، در صنعت ساختمان سازی، حذف روش های سنتی و افزایش سرعت اجرای پروژه های ساخت و ساز می باشد. سقف، از جمله المان هایی می باشد که باعث سرعت بخشیدن به عملیات ساخت می گردد. به کارگیری روش های نوین ساخت سقف، موجب کوتاه شدن زمان پایان پروژه خواهد شد. در دنیای امروز، اغلب مهندسین و سازندگان از روش های جدید ساختمان سازی استفاده کرده و نظرشان بیشتر به آن جلب شده اند. سقف عرشه ی فولادی بسیار سبک بوده و در ساخت سازه ها به وفور کاربرد دارد.

درباره ی سقف عرشه ی فولادی یا متال دک چه می دانید؟

شکل سقف عرشه ی فولادی یا متال دک، ذوزنقه ای آجدار بوده که توسط ورق های گالوانیزه به اجرا در می آید. به اجرا در آوردن آن، به قالب بندی نیازی نداشته و ورق های فولادی بر روی تیر ها سوار شده اند. آن ها نقش قالب را ایفا خواهند کرد. یکی از مشکلات اجرایی این مدل سقف ها، قالب بندی سقف بوده که موجب به تاخیر افتادن روند اجرای آن ها می شود. به همین علت است که از سقف عرشه ی فولادی استفاده می نمایند تا به حل آن پرداخته و مدت زمان اجرا را کوتاه خواهند کرد. همچنین می توان اشاره کرد که این سقف ها در مقایسه با سقف های تیرچه بلوک سرعت اجرای بالاتری دارد.

اجزای تشکیل دهنده ی سقف عرشه فولادی به شرح زیر است:

اول، ورق گالوانیزه:

ورق های گالوانیزه شکلی ذوزنقه ای داشته و شکل دهی آن توسط دستگاه های مخصوص انجام می شود. ورق ها با استفاده از روش نورد سرد در متنوع تریین طرح ها، شکلی ذوزنقه ای خواهد گرفت. از ضروری ترین اوامر در این ورق ها، آجدار کردن آن هاست؛ چرا که آج ها سبب ایجاد پیوستگی بین بتن و ورق های فولادی خواهد شد.

دوم، فلاشینگ:

جنس فلاشینگ ها، ورق گالوانیزه بوده که در لبه سقف عرشه فولادی یا متال دک نصب گشته و پیش از سفت شدن بتن، به صورت قالب درآمده و پس از سفت شدن آن، موجب پیوستگی و یکنواختی بتن خواهد شد. این عوامل باعث می شود تا سقف، پس از بتن ریزی زیبا تر شود.

سوم، گل میخ:

نقش برشگیر را گل میخ ها ایفا کرده و به مانند یک رابط، میان ورق گالوانیزه و بتن خواهد شد. اتصال آن ها توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی به تیرهای سازه ای صورت می پذیرد.

چهارم، آرماتور:

به منظور جلوگیری از ترک خوردن بتن از شبکه ی میلگرد حرارتی در سقف عرشه فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. برای بالا بردن سرعت اجرای سقف، به جای آرماتوربندی از مش آماده میلگرد استفاده می نمایند.

مرحله چهارم- آرماتوربندی

پنجم، بتن:

پس از اتصال میلگرد ها، بتن ریزی آغاز شده و عملیات مسطح سازی نهایی انجام خواهد شد.

مزیت های سقف عرشه فولادی:

سقف عرشه فولادی تاثیر زیادی در سبک سازی سازه انجام می دهد. وزن آن بسیار سبک و حمل ورق های گالوانیزه آسان می گردد. اجرای آن ها نیز ارزان و مقرون به صرفه می باشد. زمان اجرای آن ها، قالب بندی، تیر های فرعی و میلگرد های کششی حذف شده؛ چرا که نیازی به آن ها نخواهد بود.

سقف متال دک، برای سقف های تیرچه بلوکی و سنتی جایگزین مناسبی خواهد بود. در اجرای متال دک، امکان سقف گذاری و بتن ریزی در تمامی طبقات به صورت همزمان ممکن خواهد بود که همین امر باعث کاهش زمان اجرای پروژه ساخت خواهد شد.

سخن پایانی

با وجود نزدیک به یک قرن پیشینه در استفاده از سقف عرشه فولادی در جهان، در ایران تازه چندی است که کاربرد این مصالح رو به افزایش است. در حال حاضر هم به دلیل مزایای متنوع و توجیه اقتصادی مناسب سقف عرشه فولادی، طرح تولید و سرمایه‌گذاری سقف عرشه فولادی به‌ویژه در پروژه‌های انبوه‌سازی می‌تواند بازدهی و سود مناسبی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.