وبلاگ

نحوه اجرای سقف عرشه فولادی

اجرای سقف عرشه فولادی
به این نوشته رای بدین! post

برای اجرای سقف عرشه فولادی لازم است تا شما اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید تا بهترین مجری را در این زمینه برگزینید. شرکت عرش پایه برنا، مجری سقف های عرشه فولادی است که سابقه درخشانی در این حوزه دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر، با مجموعه ما تماس بگیرید.

ورق عرشه فولادی

ورق های عرشه فولادی به دو دسته roof deck و floor deck تقسیم بندی می شوند. ورق های roof  deck  به ورق هایی گفته می شود که وظیفه آن ها باربری حین اجرا و باربری قبل از گیرش بتن می باشد.

Floor deck  نیز به ورق هایی گفته می شود که در آن ها بین ورق تحتانی و بتن سقف، درگیری مکانیکی به وجود آمده و به کمک برش گیرها و قالب های پیرامونی، دال سقف به تیرچه ها متصل می شود. در این شرایط می توان گفت این ورق ها به آرماتورهای کششی سقف تبدیل می شوند. آن چه که در تمامی سقف های عرشه فولادی مشترک می باشد، ورق فولادی و پوشش آن است.

اجرای سقف عرشه فولادی

هر یک از این قسمت ها شامل یک هسته فلزی و پوشش روی آن می باشد که می توانند از نظر نوع مصالح با یکدیگر متفاوت باشند. آن چه که مهم است انتخاب نمونه مناسب این ورق ها با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی است. این سقف بدون میلگرد و قالب بندی قابل استفاده است و از ورق های گالوانیزه برای این سقف استفاده می کنند. اجرای این سقف بیشتر از لحاظ نحوه اجرای آن متفاوت است، به این دلیل که در آن از آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی ورق های فولادی که گالوانیزه هستند، استفاده می شود.

اسکلت ساختمان که زده شد و تمامی مراحل ساختمان تا اجرایی کردن سقف انجام شد، آن وقت ورق های گالوانیزه به وسیله نیروی انسانی یا جرثقیل و یا بالابر به طبقات برده می شوند. این نکته لازم به ذکر است که برای حمل این ورق ها نیاز به دستگاه خاصی نیست، اما باید ورق ها علامت گذاری شوند تا قطعات طوری کنار هم قرار بگیرند که اضافه بار به سازه منتقل نشود.

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی عبارت اند از:

پس از طراحی سقف و مشخص شدن فواصل تیرهای فرعی، نقشه‌های شاپ (نقشه‌های خرید) جهت جایگذاری صفحات برروی دهانه‌های مختلف تهیه شده و دستور تولید به کارخانه داده می‌شود.

دپو و انتقال به طبقات: در این مرحله  ورق های کامپوزیت پس از انتقال به کارگاه و دپو در یک فضای مناسب، توسط نیروی انسانی با کمک یک بالابر به تراز های مختلف طبقات منتقل می شوند.

جا گذاری عرشه های فولادی :ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل شامل گیره های نر ومادگی هستند که به راحتی توسط نیروی انسانی نیمه ماهر در یکدیگر چفت می شوند.

نصب میلگرد و گل میخ : در محلی که عرشه های فولادی برروی تیرها قرار گرفته اند، برای اتصال این دو ، از گل میخ استفاده می شود و این عمل باعث کاهش وزن تیرهای فولادی مصرفی می گردد.

اجرای سقف عرشه فولادی

بتن ریزی : در آخرین مرحله و پس از سپری کردن مراحل فوق، عملیات بتن ریزی آغاز می شود. ضخامت کم دال و یکنواختی سطح صفحات موجب خروج سریع هوا و ساده تر شدن این عمل می گردد.

نکات مهم در خصوص اجرای عرشه فولادی:

انتخاب نوع ورق فولادی مهم است. به ویژه این که شما باید بدانید که چه ضخامتی برای اجرای سقف عرشه فولادی مورد نظر شما مناسب است. در حال حاضر بهترین نوع ورق برای سقف عرشه فولادی رول فرمینگ به روش تایوانی است که در تمام سطوح آن زائده های زیادی قرار دارد که باعث می شود بتن با درصد بیشتری با ورق درگیر شود. ضخامت مناسب برای ورق در این محصول 0.8 میلی متر است. اگر چه که از 0.7 تا 1.2 میلی متر نیز برای این کار استفاده می کنند.

لوازم آلات اجرای سقف عرشه فولادی:

  • در زمان پهن‌ نمودن عرشه‌ها نیاز به دستگاه هیلتی و دستگاه فرز می‌باشد.
  • در صورت نیاز از دستگاه فرز برای برش ورق ها استفاده می گردد.
  • دستگاه بالابر جهت حمل و نقل ورقه ها مورد نیاز است.
  • دستگاه اِستاد ولدینگ (Stud Welding) برای اتصال گل‌میخ‌ها به تیر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از سایر لوازم مورد نیاز برای اجرای سقف عرشه فولادی می توان به پمپ بتن در هنگام عملیات بتن ریزی اشاره کرد.
بیشتر بخوانید  مزیت استفاده از میلگرد FRP در سازه های بتنی

مزایا استفاده از سقف عرشه فولادی:

  •     استفاده از سقف عرشه فولادی تاثیر بسزایی در سبک سازی سازه ایفا می کند.
  •     وزن این نوع سقف بسیار سبک است و حمل و دپوی ورق های گالوانیزه نیز آسان می باشد.
  •     اجرای سقف عرشه فولادی ارزان و مقرون به صرفه است.
  •     در اجرای این نوع سقف، قالب بندی، تیرهای فرعی و میلگردهای کششی حذف می شوند و نیازی به استفاده از آن ها نیست.
  •     سقف متال دک جایگزینی مناسب برای سقف های تیرچه بلوکی و سنتی است.
  •     در اجرا این نوع سقف امکان سقف گذاری و بتن ریزی در کلیه طبقات به طور همزمان فراهم گردیده که این امر زمان اجرای پروژه        ساخت را کوتاه تر کرده و هزینه های آن را کاهش می دهد.
  •     سقف های عرشه فولادی در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی دارند.
  •     به دلیل وجود پوشش گالوانیزه بر روی سطح آن، این سقف در برابر شرایط جوی و محیطی بسیار مقاوم است.
  •     وجود فرورفتگی و برجستگی ها در این سقف سبب می شود تا تنش های بالا را تحمل کند.

معایب سقف‌ عرشه فولادی:

  •     در صورت نصب نادرست، احتمال لرزش سقف وجود دارد.
  •     اجرای آن در سازه های بتنی کمی دشوار است.
  •     اکثر کارگران با نصب این نوع سقف آشنایی ندارند، در نتیجه به نیرو متخصص و ماهر جهت اجرای سقف عرشه فولادی نیاز است.

کلیاتِ اجرای سقف عرشه فولادی:

قالب بندی‌های پشتیبان و شرایط میدانی باید مورد بررسی قرار گیرند تا از سازگاری آن‌ها با تلرانس‌ های نصب و سایر شرایط تاثیرگذار بر عملکرد این بخش، اطمینان حاصل شود . پانل‌ های عرشه باید تنها پس از آن که بتن، 75% از استحکام طرح مورد نظر را بدست آورد بر روی سازه باربَر بتنی نصب شوند.

در صورت نیاز شمع‌های موقتی پیش از جایگذاری پانل‌های عرشه نصب خواهند شد. این شمع‌های موقتی باید به گونه‌ای طراحی شوند که از توان لازم برای مقاومت در برابر حداقل بار یکنواخت 50 psf برخوردار باشند و با شرایط بارگذاری مندرج در آیین نامه SDI نیز سازگاری داشته باشند. پیش از آغاز نصب عرشه باید از قرارگیری صحیح شمع‌ها اطمینان حاصل شود. شمع‌ها باید مطابق با مقررات ساختمانی ACI برای بتن مسلح طراحی و نصب شوند. به علاوه، این شمع‌ها باید تا زمانی در محل تعیین شده قرار داده شوند که بتوانند 75% از استحکام طرح را تامین کنند. حداقل زمان قرارگیری شمع‌ها در سایت هفت (7) روز خواهد بود.

سقف عرشه

پانل‌های عرشه باید بر روی تکیه گاه‌های ساختمانی قرار گیرند و قسمت انتهایی آن‌ها نیز در یک امتداد قرار گیرد. به علاوه پانل‌ها باید بلافاصله پس از جایگذاری به تکیه گاه‌ها متصل شوند تا بدین ترتیب یک سکوی عملیاتی ایمن فراهم گردد. تمام صفحات عرشه باید از باربَری کافی و اتصال‌های لازم با تمام تکیه گاه‌ها برخوردار باشند تا بدین ترتیب از لغزش آن‌ها در جریان عملیات ساخت و ساز جلوگیری شود. قسمت‌های انتهایی عرشه که بر روی تکیه گاه‌ها قرار می‌گیرند نیز باید حداقل از تکیه گاه‌های انتهایی 1-1/2 اینچ (38 mm) برخوردار باشند. نقاطی از عرشه که در معرض ترافیک سنگین یا مداوم، بارهای متمرکز، بارهای ضربه‌ای، بارهای ناشی از چرخ خودروها، و … قرار می‌گیرند باید به کمک چوب فرش (تخته بندی) یا سایر روش‌های تائید شده محافظت شوند تا بدین ترتیب از بارهای اضافی یا صدمات احتمالی جلوگیری شود.

نقاط انتهایی ضخیم : نقاط انتهایی عرشه باید بر روی تکیه گاه‌ها کوبیده شوند. ایجاد هم پوشانی در نقاط انتهایی عرشه‌های فولادی دشوار خواهد بود، زیرا دیرک‌های برشی (برجستگی‌های جان تیر) یا شکل پروفیل می‌توانند از انطباق فلزات محکم جلوگیری کنند. فاصله میان صفحات هم پوشان می‌تواند استفاده از ضمائم جوشی را مشکل‌تر کند. در نقاط انتهایی ضخیم نیز وجود شکاف‌های حداکثر 1 اینچی (25 mm) بلا مانع است. واحدهای عرشه و قطعات جانبی آن باید در اطراف سوراخ‌ های از پیش تعیین شده و سایر قطعات داخل یا مجاور عرشه برش داده شده و به دقت تنظیم شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.