سایر مقالات

شناسایی مرغوبیت گلمیخ

روشهای شناسایی مرغوبیت گلمیخ در عرشه فولادی
به این نوشته رای بدین! post

گلمیخ:

با توجه به مزیت های ویژه ای که  سیستم سقف های عرشه ی فولادی از نظر فنی واقتصادی داشته؛ شاهد روند رو به رشد بهره گیری از این فناوری می باشیم. اما متاسفانه اخیرا مشاهده می گردد، افراد بی مسئولیت وفرصت طلب با سوء استفاده از شرایطی که تقاضای بازار به منظور گلمیخ های برشگیر ساختمانی ایجاد کرده، نسبت به واردات وبعضا تولید گلمیخ های بی کیفیت اقدام کرده و با توجه به ضعف دستگاه نظارت در تیراژ بالا به بازار ارائه کرده اند.

گلمیخ برشگیر:

به کارگیری از این محصولات که متاسفانه اکثرا در کارگاه های زیر پله ای و به وسیله ی مواد اولیه بی کیفیت میلگردهای ذوبی و با شیوه های غیر استانداردی مانند ریخته گری، تراشکاری،‌ فورج گرم و غیره تولید می گردد، مایه ی نگرانی بوده وعواقب جبران ناپذیری را در بر خواه داشت. همانطور که می دانید گلمیخ های برشگیر در یک سازه ی کامپوزیت نقش بسیار مهم وغیر قابل اغماضی را بر عهده گرفته که آن تحمل تنش برشی وانتقال آن است؛ در حقیقت گلمیخ برشگیر مهمترین قطعه در یک سازه کامپوزیت می باشد. بهره گیری از گلمیخ برشگیر غیر استاندارد با توجه به نقش بسیار حیاتی که در سازه برعهده گرفته؛ از نظر فنی فاجعه و از نظر اخلاقی بسیار نکوهیده است.

گلمیخ برشگیر

در این مقاله سعی کردیم ضمن یادآوری استاندارد های تولید وجوشکاری گلمیخ های برشگیر و با استفاده از استانداردهای مربوطه و با تکیه بر الزامات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان وآیین نامه جوشکاری ساختمان ایران قدمی برای اشاعه فرهنگ به کارگیری قطعات استاندارد در صنعت ساختمان برداشته، امیدواریم با همت دست اندرکاران صنعت ساختمان برای آگاهی دادن به ناظران، مجریان وکارفرمایان در خصوص بهره گیری از مصالح استاندارد حافظ جان و مال مردم باشیم. گلمیخ های برشگیر ساختمانی، استاندارد ها گلمیخ های برشگیر ساختمانی که در سازه های کامپوزیت به صورت عام و سقف های کامپوزیت عرشه ی فولادی، به صورت خاص استفاده می گردد بر اساس استاندارد A.W.S- D1.1 که به وسیله ی American Welding Society تدوین گشته وهمچنین ISO-13918 باید جوشکاری وتولید گردد. استاندارد تولید درباره ی شیوه ی تولید این محصولات جزئیات قابل تاملی را مطرح می نماید که مهمترین موارد آن عبارتند از:

بیشتر بخوانید  مزایای استفاده از بلوک CLC در ساختمان

به کارگیری اجباری از مواد اولیه ی استاندارد:

به کارگیری اجباری از مواد اولیه ی استاندارد

مواد به کارگیری به منظور تولید گلمیخ برشگیر باید ترکیب شیمیایی خاصی داشته باشد که این مواد را در دسته ی فولادهای آلیاژی خاص بگذارد؛ درنتیجه بهره وری از میلگردهای ذوبی به منظور تولید گلمیخ به هیچ عنوان مورد تایید نبوده وچنین محصولاتی درصورت تولید فاقد ارزش فنی بوده ضمن این که خواص مکانیکی ومقاومت لازم را ندارند.

تولید گلمیخ استاندارد تنها با روش فورج سرد:

شیوه ی تولید گلمیخ برشگیر براساس استاندارد فورج سرد عنوان گشته و علت فنی آن بهبود خواص مکانیکی قطعات تولیدی بوده؛ درنتیجه تولید با شیوه ی ریخته گری به هیچ عنوان مورد تایید نبوده و چنین محصولاتی که اگر تولید فاقد ارزش فنی بوده ضمن این که خواص مکانیکی و مقاومت لازم را نداشته وجوش پذیری مناسب نخواهد داشت.

رعایت کیفیت ابعادی و مشخصات ظاهری:

رعایت کیفیت ابعادی و مشخصات ظاهری

ابعاد تک تک قطعات تولیدی باید به طور کامل مطابق آیین نامه ها کنترل گردد، وجود هر نوع ترک، مویه، لهیدگی، تخلخل وعدم سازگاری ابعادی با نمونه استاندارد نشانه کیفیت پایین قطعه تولیدی می باشد و از نظر فنی غیر قابل استفاده شناخته شده؛ درنتیجه گلمیخ های برشگیر که با شیوه های ریخته گری، فورج گرم و یا به وسیله ی میلگردهای ذوبی تولید می گردد به علت این که ساختار متخلخل وغیرهمگن داشته و در فرآیند تولید با کیفیت یکنواخت تولید نخواهد شد، به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

معایب فنی گلمیخ های حاصل از ریخته گری وفورج گرم:

– اول، یکسان نبودن استحکام مکانیکی در بخش های گوناگون قطعه وسوسه دار بودن که باعث ایجاد ترک و در آخر سبب شکست می گردد.

– دوم، وجود تنش های پسماند در قطعات تولیدی به شیوه ی ریخته گری و فورج گرم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.