سایر مقالات

بتن پلاستیکی چیست؟

بتن پلاستیکی چیست؟
به این نوشته رای بدین! post

درباره ی بتن پلاستیکی چه می دانید؟

یکی از مصالحی که در ساخت و ساز ها بیشترین کاربرد را دارد، بتن است. علت این امر، سختی، دوام و مقاومت زیاد آن می باشد. بتن در مکان های گوناگون در موارد متفاوت کاربرد دارد. به منظور اینکه کارایی بتن را افزایش دهند، انواع مختلفی از آن را به تولید می رسانند که بتن پلاستیکی یکی از آن ها می باشد. در این مطلب با ما همراه بمانید تا اطلاعاتی درباره ی بتن پلاستیکی دریافت کنید.

بتن پلاستیکی، بتنی بوده که به جهت جلوگیری از پخش مواد آلوده در سفره های زیرزمینی، کنترل تراوشات زیر سدها، ایجاد سازه های زیرزمینی موقت، ساخت دیوار آب بند و غیره مصرف می گردد. این مدل بتن در مقایسه با بتن معمولی ضریب الاستیک کمتری داشته و به علت خاصیت پلاستیسیته شکل پذیری آن بسیار بالا است. مقاومت بتن پلاستیکی در مقابل بتن معمولی کمتر می باشد. این مدل بتن از ترکیب کردن شن و ماسه، سیمان، آب و بنتونیت به دست خواهد آمد. بنتونیت مدلی خاک رس بوده که سبب شکل پذیری بتن می گردد و پایداری آن را بالا می برد. این ماده از جدا شدن دانه های سنگی از بتن مانع شده و با تقویت قابلیت نفوذناپذیری بتن حالتی خمیری به آن خواهد داد. بنتونیت از قابلیت ها و ویژگی های منحصر بفردی برخوردار بوده که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد:

درباره ی بتن پلاستیکی چه می دانید؟

  • اول، به جهت بالا بردن انعطاف پذیری بتن پلاستیکی زمان مخلوط نمودن مواد از آب بیشتری استفاده می گردد. اضافه کردن آب بیشتر، بتن تازه را ناپایدار کرده و باعث جدا شدن سنگدانه ها از سیمان خواهد شد. به همین جهت بنتونیت به عنوان عاملی پایدار کننده به بتن افزوده شده و نه تنها به بتن حالتی یکدست و یکنواخت خواهد داد، بلکه خاصیت شکل پذیری آن را نیز افزایش می دهد. این ماده بتن را به منظور استفاده در دیوارهای آب بند آماده نموده و نفوذپذیری آن را به حد ایده آل خواهد رساند.
  • دوم، زمانی که بنتونیت را به بتن می افزایند، اجزاء تشکیل دهنده آن از یکدیگر جدا می گردند، به همین جهت ذرات بتن بهتر می توانند آب را به خود جذب نمایند. این ماده ترکیب بتن را یکنواخت نموده، در نتیجه عمل آوری آن راحت تر انجام می شود.
  • سوم، وظیفه بنتونیت معلق نگه داشتن ذرات بتن در زمان انجام عملیات بتن ریزی می باشد. دوغاب بنتونیت از بنتونیت تهیه شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر از بنتونیت با کیفیت بسیار بالا بهره بگیرید، دوغاب باید ۲ الی ۱۲ درصد و اگر به کارگیری از بنتونیت کیفیت پایین دوغاب ۱۲ الی ۲۵ درصد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چهارم، مواد تشکیل دهنده ی بتن پلاستیکی.
  • پنجم، همانطور که گفته شد بنتونیت ماده ای ضروری در تولید بتن پلاستیکی بوده و خواص مفیدی به آن خواهد بخشید. هر مدل تغییری در مقدار استفاده از این ماده در طرح اختلاط بتن پلاستیک، شکل پذیری و مقاومت فشاری بتن را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین جهت است که در طرح اختلاط بتن پلاستیک باید دقت لازم انجام شود. انتخاب مصالح دیگر نیز به عواملی مانند عوامل اقتصادی، در دسترس بودن آنها. و شرایط تولید وابسته است.
بیشتر بخوانید  سازه LSF چیست؟

علاوه بر آن سنگدانه ها، سیمان و مواد افزودنی نیز در تولید بتن پلاستیکی به کار می روند. سیمان اجزاء بتن را به یکدیگر پیوند داده و با بالا بردن مقاومت فشاری بتن، نفوذپذیری آن را کاهش می دهد. اگر در طرح اختلاط بتن از مقدار کمی بنتونیت بهره بگیرند، مقداری از سیمان ته نشین شده و در صورت استفاده زیاد از بنتونیت تولید بتن از نظر اقتصادی به صرفه نمی باشد. به همین جهت از زمان ترکیب کردن اجزاء سیمان از مقدار کمی سیمان استفاده می گردد تا ته نشینی انجام نمی شود. در نسبت های کم، نوع سیمان، مقاومت مکانیکی و چسبندگی بتن پلاستیکی را تضمین خواهد کرد. سنگدانه ها نیز نصف حجم تن را تشکیل خواهند داد. هر چه اندازه سنگدانه ها بزرگ تر و سختی آنها بیشتر، بتن پلاستیکی  مقاومت بالاتری دارد. توجه  داشته باشید که منحنی دانه بندی سنگدانه ها پیوسته و درصد مواد ریزدانه باید ایده آل باشد. سنگدانه های شن و ماسه از به یکدیگر پیوستن ذرات سیمان بهم جلوگیری نموده و تغییر شکل پذیری بتن را کم می کند. افزودن مواد افزودنی نیز عمل آوری بتن را راحت تر خواهد کرد. این مواد زمان گیرش بتن را کم کرده و میزان ترک خوردگی در آن را کاهش می دهد.

بتن پلاستیکی

عوامل زیادی بر نفوذپذیری بتن پلاستیک تاثیرگذارند. برای مثال اگر نسبت سیمان به آب بالا رود و یا آب بتن از دست رفته و ترکیب سیمان و بنتونیت غلیظ گردد، نفوذپذیری بتن کم می شود. در مقابل بالا رفتن نسبت بتونیت در نسبت ثابت سیمان به آب، ضریب نفوذپذیری بتن را بالا می برد. نکته ی قابل توجه این است که اضافه کردن سنگدانه ها هیچ تاثیری بر نفوذپذیری بتن ندارد.

ویژگی های بتن پلاستیکی چیست؟

  • اول، بتن پلاستیکی مقاومت بالایی در برابر سایش دارد. علاوه بر آن هر چه مقاومت فشاری افزایش یابد، مقاومت سایشی نیز بالاتر می رود.
  • دوم، این نوع بتن روان بوده و از کارایی بالا برخوردار است. به کارگیری مصالح گرد، ایجاد حباب های هوا و محدود نمودن سایز سنگدانه ها کارایی بتن را بالا می برد.
  • سوم، در تولید بتن پلاستیکی از نسبت سیمان به آب پایین بهره می برند. این بتن از شکل پذیری بالایی برخوردار است و مقاومت برشی آن با توجه به فشار اعمالی تناسب دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.