سایر مقالات

مزایای استفاده از بلوک CLC در ساختمان

مزایای استفاده از بلوک CLC در ساختمان
به این نوشته رای بدین! post

در دنیای امروز، با پیشرفت علم و فناوری، مدلی بلوک از جنس بتن سبک موسوم به بلوک CLC به بازار عرضه شده که حاصل از تزریق فوم به بتن متشکل از ماسه ریز دانه و سیمان است.

بلوک بتنی  CLC:

CLC در حقیقت مخفف عبارت Cellular Lightweight Concrete بوده و معنای بتن سبک وزن سلولی دارد. بتن سبک، از پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی و بصرفه بوده که در صنعت ساختمان کاربرد دارد. این مواد به طور مستقیم به عنوان بلوک بتنی سبک و به صورت غیر مستقیم یا همان فوم بتنی به عنوان عایقی به منظور ساختمان در بناهای امروزی استفاده می گردد.

بلوک بتنی  CLC

همانطور که پیش از این گفتیم، بلوک CLC نوعی بلوک حاصل از تزریق فوم به بتن از سیمان و ماسه ریزدانه تشکیل شده است. فومی که به درون بتن تزریق شده و سبب ایجاد حباب های هوا در درون بتن می گردد، آن را حجیم می کند و دانسیته بتن را کم می کند. بلوک های سی ال سی، وزن بسیار سبکی داشته و در ساختمان سازی و دیوارچینی به جای آجر و سفال کاربرد دارد.

ویژگی های بلوک سی ال سی را بشناسید:

بلوک سی ال سی در صنعت ساختمان سازی به وفور به کار گرفته می شود و دارای ویژگی های زیر است:

اول، عایق صوتی و حرارتی:

بلوک بتنی مدلی بلوک متخلخل بوده که اگر به عنوان عایق بندی در ساختمان به کار رود، دیگر نیازی به استفاده از عایق های دیگر نیست. بافت اسفنجی و متخلخل این بلوک ها سبب جذب صوت شده و به همین جهت از آن ها در ساخت مکان هایی مثل مراکز آموزشی، بیمارستان ها و اماکن مسکونی به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده می گردد.

دوم، خاصیت ضد حریق:

به کارگیری مواد اولیه سیلیسی در این مدل بلوک ها، آن ها را به مصالح نسوز مبدل نموده، به نحوی که انتقال حرارت در آن ها به کندی انجام می شود. این مصالح به علت ضد حریق بودن در بناهایی مثل مراکز اداری و مسکونی، انبارها و کتابخانه ها کاربرد دارند.

سوم،‌ مقاومت در برابر حوادث طبیعی:

این بلوک نسبت به آجر و بتن معمولی، وزن سبکتری داشته و این وزن سبک عاملی به منظور مقاومت در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله می باشد. بهره گیری از بلوک CLC در ساختمان، صدمات جانی و مالی ناشی از بروز زلزله را به مراتب کم می کند.

ویژگی های بلوک سی ال سی را بشناسید

چهارم، وزن بسیار سبک:

بلوک سی ال سی سبب کم شدن بار مرده ساختمان و همچنین کاهش هزینه های ساخت و ساز می گردد. علاوه بر آن به کارگیری از این بلوک ها ایمنی سازه را افزایش می دهد.

پنجم، عایق رطوبتی:

مصرف فوم در این نوع بلوک مقاومت آن را در برابر نفوذ آب و رطوبت افزایش داده و آن را به نوعی عایق رطوبتی مطلوب در صنعت ساختمان مبدل می کند.

ششم، سازگاری با محیط زیست:

در فرآیند تولید بلوک سی ال سی از مواد شیمیایی استفاده نمی گردد، به همین جهت این مصالح سازگار با محیط زیست بوده و آلاینده ای تولید نخواهند کرد.

هفتم، سرعت اجرای بالا:

بلوک های CLC در ابعاد گوناگون تولید می گردند. با کمک این بلوک های بزرگ سرعت دیوارچینی افزایش یافته و انجام پروژه با هزینه کم و سرعت بالایی انجام می شود.

بیشتر بخوانید  بتن پلاستیکی چیست؟

کاربرد بلوک  CLC:

  • اول، استفاده به جای سفال در دیوار چینی.
  • دوم، استفاده به صورت بلوک سی ال سی در کف سازی به جای پوکه ریزی.
  • سوم، اجرای دیوار و پارتیشن.
  • چهارم، ساخت خانه های مسکونی و آپارتمانی، بیمارستان ها و درمانگاه ها، مدرسه ها، ساختمان های اداری و تجاری و کارخانه‌ های صنعتی.
  • پنجم، زیرسازی جاده ها.

روش تولید بلوک های  CLC:

به جهت تولید بلوک های CLC در آغاز باید از سیلوهای مورد نظر در اطراف خط تولید بلوک، سیمان و ماسه بادی مورد نیاز را به کمک بالابر به خط تولید وارد کرد تا بتوان در زمان های مختلف و موردنیاز از آن ها بهره گرفت.

در مرحله اول، باید سیمان و آب را با مقداری ماسه بادی ترکیب نمود. در آغاز این سه مواد به خوبی با هم ترکیب می شوند و ماده ی حباب زمان این عملیات به ترکیب اضافه می شود.

سپس ترکیب را به سرعت درون قالب های بزرگ می ریزند. از آن جایی که ماده حباب ساز باعث افزایش حجم ترکیب می شود، نباید همه ی قالب را از مواد پر نمود. در حدود سه و نیم ساعت، ماده حباب ساز، حباب های کافی را در قالب تولید می نماید. حجم ترکیب نباید آن قدر کم باشد که حباب ها از درون بیرون بریزند. همچنین نباید آن قدر زیاد باشند که باعث گردند حباب های کافی و درستی درون قالب ایجاد نگردند.

روش تولید بلوک های  CLC

بعد از این مرحله و ایجاد حباب های کافی، قالب ها را به جهت عمل آوری بیرون می آورند. عمل آوری به دو صورت انجام می شود. اگر بخواهند به شیوه اتوکلاو بلوک ها را عمل بیاورند، ترکیب را باید داخل کوره قرار دهند. این شیوه امروزه به علت مصرف بالای انرژی و رساندن دمای کوره به دویست درجه سانتی گراد، روش به صرفه ای نیست. در آخر از شیوه ی دیگری به این منظور استفاده می کنند.

بلوک اتوکلاو نشده، روش دیگر برای عمل آوری بلوک های سی ال سی به حساب می آیند که به وسیله ی گرمای درون سالن و گرمای حاصل از عمل آوری قالب انجام می شود. شیوه های دیگر شامل هفت روز قرارگرفتن در آب یا 6 ساعت قرارگیری بلوک در بخار نیز برای عمل آوری وجود دارند. بعد از این که فرایند عمل آوری بلوک صورت گرفت، قالب ها بریده و بسته بندی ها بر روی نقاله جا به جا خواهند شد. اندازه قالب ها قابلیت تغییر دارند؛ و به سفارش مشتری می توان آن ها را کوچک تر یا بزرگ تر کرد.

کلام آخر:

در دنیای امروز، به کارگیری مصالح سبک از مهم ترین موضوعات مورد بررسی در زمینه ی ساخت و ساز است. مصالح سبک، بار اضافی بر ساختمان وارد نکرده و ایمنی آن را در زمان وقوع حوادثی مثل آتش سوزی و زلزله بالا می برند.

بلوک از مصالح ضروری در ساخت هر مدل سازه به حساب می آید و همواره یک جزء جدایی ناپذیر در ساختمان است. بلوک سی ال سی از انواع بلوک سبک می باشد و ویژگی های مطلوب و منحصر به فرد آن مثل عایق  حرارتی، صوتی، رطوبتی و همچنین مقاومت مکانیکی بالای آن باعث شده تا به بلوکی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز تبدیل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.