سایر مقالات

رابیتس چیست و انواع آن

رابیتس چیست و انواع آن
5/5 - (1 امتیاز)

رابیتس (rabitz) از جمله محبوب ‌ترین مصالح در صنعت ساخت‌ و ساز می باشد که جایگاه ویژه‌ای در تولید نما، سقف کاذب و دکوراسیون داخلی سازه‌ها دارد. در حقیقت به کارگیری آن به منظور ایجاد فضایی برای نصب تجهیزات الکتریکی و سیستم نوری در ساختمان‌ها مناسب می باشد. است. این محصول به کمک  فرآیندی متفاوت بر روی ورق‌های گالوانیزه تولید می‌ گردد که در ادامه اطلاعات مفیدی درباره ی این ورق خاص فولادی و انواع آن به شما ارائه می دهیم.

به طور معمول رابیتس‌ ها را بر اساس نوع نیاز در ستون‌های مختلف تولید می‌ شوند. در ایران رابیتس‌ها با تعداد ستون‌های ۹، ۱۱ و ۱۳ ستون مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک کاربرد متفاوتی در صنعت ساخت و ‌ساز دارند، به تعداد ستون رابیتس، پل ستون نیز می گویند.

رابیتس چیست؟

رابیتس چیست؟

رابیتس از مصالح فولادی  محسوب می‌ شود که امروزه در صنعت ساخت‌ و ساز کاربرد گسترده تری دارد و از طریق انجام فرآیند پرس‌ کاری و کشش بر روی ورق گالوانیزه به تولید می‌ رسد. کاربرد آن بسیار زیاد می باشد و به وفور انواع مختلف آن که مشخص ‌کننده قیمت رابیتس می باشد، در سقف کاذب مشاهده می‌شود. فولاد گالوانیزه در شرایط گوناگون، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و همین امر این محصول را برای تولید مناسب می ‌نماید. برای آن که بهتر مفهوم رابیتس چیست را درک کنید؛ باید کاربرد این محصول را بدانید. این محصول فولادی به صورت گسترده در تولید دکوراسیون، کارهای ترمیمی و تزیینی استفاده می‌ گردد و بیشتر به منظور  ایجاد پیوستگی در سطوح دیوار به کار گرفته می‌ شود؛ به شیوه ‌ای که هر انفصال و ترک‌خوردگی‌ دیوار را خواهد پوشاند. درباره ی رابیتس باید دانست که این مصالح پرکاربرد انواع متنوعی دارند و ماده سازنده آن به فولاد محدود نشده و ماده‌ای پلیمری (Polymer) نیز می ‌تواند به منظور تولید این مصالح استفاده گرد.

بررسی کیفیت رابیتس:

اگر برای اولین بار می خواهید رابیتس را خریداری کنید و اطلاعات کافی در رابطه با آن ندارید، آن را چند بار بر روی زمین بزنید، اگر تکه‌های گالوانیزه از رابیتس جدا گشته و بر روی زمین ریختند، این امر حاکی از این است که رابیتس درجه یک نمی باشد. ست.

انواع رابیتس:

در این قسمت به بررسی انواع رابیتس می پردازیم، مانند همه ی مصالح ساختمانی، این محصول فولادی نیز انواع مختلفی دارد که می‌توان آن را بر اساس وزن، ستون و چشمه‌ طبقه ‌بندی نمود. اگر قصد رابیتس ‌کاری ساختمان خود را دارید، باید از رابیتس ‌کار  کمک بگیرید، او تعیین می ‌کند که باید چه رابیتس و با چه وزنی تهیه نمایید.

انواع رابیتس:

انواع رابیتس بر اساس ستون:

به طور معمول رابیتس‌ ها را بر اساس نوع نیاز در ستون‌های مختلف تولید می‌ نمایند. در ایران رابیتس‌ ها با تعداد ستون ‌های ۹، ۱۱ و ۱۳ ستونه به کار می روند که هر یک کاربرد متفاوتی در صنعت ساخت و ‌ساز دارند، به تعداد ستون رابیتس، پل ستون نیز می گویند. البته باید دانست که به کارگیری رابیتس ۱۷ ستونه نیز در کشورهای دیگر رایج بوده، اما در ایران این محصول تقاضای بالایی ندارد.
نوع ۱۳ ستونه این محصول با کیفیت تر می باشد که البته از نظر قیمت از انواع دیگر گران ‌تر بوده و کاربردهای خاصی دارد؛ به همین جهت است که در زمان خرید رابیتس باید توجه داشته باشید که نوع خریداری شده با مورد مصرفی و متراژکاری تطابق داشته باشد.
گاهی مشاهده می‌ کنیم که به منظور بالا بردن سرعت کار، در سقف‌ های کاذب از نوع ۱۳ ستونه به جای ۹ ستونه سبک استفاده می‌ گردد که این کار علاوه بر غیر استاندارد بودن، هزینه بیشتری نیز در بر خواهد داشت.
اما در گچ‌ کاری سقف، مدل ۱۳ ستونه سنگین کاربرد بیشتری دارد، همچنین در نمای ساختمان نیز ۱۳ ستونه سنگین به کار می رود؛ چرا که باید وزن سنگ نما را تحمل نماید. تنوعی که در تعداد ستون‌های رابیتس وجود دارد، به علت موارد متعدد کاربرد رابیتس  بوده و ارتباطی به قیمت ندارد. قیمت آن را با وزن و ضخامت مشخص می‌ نماید و تعداد ستون‌ها اهمیتی ندارد. برای مثال امکان دارد نوع ۹ ستونه فوق سنگین، از نوع ۱۱ ستونه سبک، وزن بیشتری داشته و در نتیجه گران‌تر باشد.

بیشتر بخوانید  کاربرد جرثقیل سقفی

انواع رابیتس بر طبق وزن:

ورقی که از آن به منظور تولید استفاده می‌ گردد، می ‌تواند ضخامت‌ های گوناگونی داشته باشد و به هر میزان که ضخامت ورق زیاد باشد، محصول تولیدی وزن بیش ‌تری خواهد داشت. درنتیجه هر ورق رابیتس با توجه به ورق سازنده آن دارای وزن متفاوت یعنی سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین می باشد که تاثیر مستقیمی بر قیمت رابیتس خواهد داشت. اما توجه داشته کنید که نمی‌ توان گفت رابیتسی که وزن بیشتری دارد، نیز بهتر است.
در مواردی که از این محصول برای سقف کاذب به کار می رود، وزن آن اهمیت چندانی نداشته و به همین جهت معمولاً از مدل سبک آن استفاده می‌شود. استفاده از مدل سنگین در سقف کاذب علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر کار را نیز سخت ‌تر می ‌نماید. در سقف کاذب به علت اینکه انعطاف بیشتری مورد نیاز است، ۹ ستونه سبک انتخاب مناسبی می باشد.
نکته ی مهم که در خرید رابیتس باید مورد توجه قرار بگیرد این موضوع است که خرید رابیتس بر طبق مشخصات وزنی شکل می‌گیرد و وزن رابیتس بر روی بسته‌های آن قید نمی ‌گردد؛ بدین جهت نیاز به اندازه‌گیری وزن آنها با باسکول و کنترل وزن می باشد.

انواع رابیتس بر اساس چشمه:

علاوه بر وزن و ستون، رابیتس‌ ها را بر طبق روزنه ‌های میان ستون ‌ها یا همان تعداد چشمه‌ها نیز می‌توان طبقه بندی نمود. رابیتس ‌های تولیدی به دو صورت دو یا سه چشمه در بازار موجودند. چشمه ‌های موجود میان ستون‌ ها می‌ تواند اشکال گوناگونی مانند لوزی، مربع و متوازی الاضلاع داشته باشند که در ایران تنها تولید و به کارگیری رابیتس‌ هایی با چشمه متوازی الاضلاع رواج دارد. البته باید توجه کرد که هر چه تعداد چشمه‌ها بیشتر باشد، ابعاد آن کوچک‌ تر می باشد. کاری که چشمه انجام می ‌دهد جذب انرژی می باشد، اگر اندازه این چشمه‌ها زیاد باشد، میزان زیادی انرژی هدر می‌ رود و اگر اندازه چشمه‌ ها کم باشد، مقاومت به جذب انرژی بالا است. درنتیجه اندازه بهینه‌ای به منظور چشمه ‌ها در نظر می‌گیرند که همان زاویه چشمه می باشد، تا میزان جذب انرژی کم و زیاد نگردد.

مراحل رابیتس‌ کاری:

از موارد به کارگیری رابیتس برای ساختمان ‌سازی در اجرای سقف کاذب می باشد؛ این فرآیند چند مرحله داشته که ابتدا با توجه به اصول اجرای سقف کاذب، کلاف‌بندی انجام شده، در مرحله بعد، به منظور رابیتس‌ کاری توری رابیتس روی ساختار کلاف میلگرد، پوشیده شده و در آخر  گچ ‌کاری انجام می‌ گیرد.

مزایای به کارگیری رابیتس:

مزایای به کارگیری رابیتس:

مزایای زیادی به منظور استفاده از رابیتس وجود دارد که در زیر آن ها را شرح خواهیم داد:

  • اول، استحکام نسبی به شرط رعایت اصول مهندسی و جوش مناسب.
  • دوم،‌ سرعت اجرای مناسب.
  • سوم،‌ اجرای آسان و طرح‌ پذیری مناسب.
  • چهارم، فراوانی در بازار و سهولت تهیه آن.
  • پنجم، امکان ایجاد طرح‌ های مختلف و مورد نظر مشتری.

معایب به کارگیری رابیتس:

  • اول، وزن سنگین سازه.
  • دوم، لزوم لایه ضخیم گچ در صورت به کارگیری ملات گچ.
  • سوم،‌ بروز ترک ‌های زیاد در پوشش نهایی به ویژه در گچ ناشی از اختلاف انبساط حرارتی این محصول فولادی و اندود و یا ارتعاشات ناشی از لرزش ساختمان که حتی باعث جدایی کامل اندود از این محصول در طی زمان خواهد شد.
  • چهارم، عدم امکان طرح‌ پذیری مطلوب به واسطه محدودیت فضای گچ‌کاری.
  • پنجم، بروز خوردگی در اجزا شاسی ‌کشی به ویژه در محل ‌های جوش در نقاط مرطوب و فضای باز در دراز مدت.
  • ششم، عدم وجود خاصیت آکوستیک و ضد صدا.
کلام آخر:

در این مطلب به بررسی رابیتس به عنوان یک ابزاری کاربردی در صنعت ساخت و ‌ساز به ویژه قسمت اجرای سقف کاذب پرداختیم؛ رابیتس یا راویز در انواع گوناگونی بر طبق مشخصاتی مثل وزن و چشمه و همچنین تعداد ستون‌ها دارند که هر یک کاربرد خاص خود را به هنگام اجرای رابیتس دارند. اگر تکنیک خاصی در زمان راویزکاری یا اجرای آن دارید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.