سایر مقالات

کاربرد گابیون در ساخت و ساز

قیمت گابیون
به این نوشته رای بدین! post

از جمله روش هایی که توسط آن می توان سنگ ها را در اشکال متفاوت استفاده کرد، ساخت گابیون می باشد. گابیون ها قابلیت این امر را دارند که با سنگ های گوناگون در ابعاد مختلف پر شده و نقش سازه ای و یا غیر سازه ای را بازی کنند. قابلیت شکل پذیری گابیون این امکان را برای سازندگان و طراحان فراهم می کند که بتوان از آن در مکان های مختلف استفاده کرد. تنوع رنگ سنگ هایی که در گابیون قرار دارند، جلوه ای زیبا و رنگارنگ به آن خواهند بخشید. به همین جهت علاوه بر کارآمد بودن، یک عنصر دکوراتیو در فضا نیز محسوب می شود. با این مقدمه در ادامه ی این مقاله به بیان جزئیات بیشتری درباره ی گابیون خواهیم پرداخت. پس تا انتها با ما همراه بمانید.

گابیون چیست؟

گابیون یا توری سنگی به سبد های سیمی گفته می شود که در آن ها انواع سنگ ساختمانی قرار می گیرد. این سبد ها هنگامی که در کنار یکدیگر وصل می شوند، می توانند سازه های بزرگی را ایجاد نمایند که در صنعت معماری کاربرد های مختلفی دارند. گابیون از محصولی می باشد که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما در مقایسه با مدل های قدیمی تر آن، دچار تغییراتی شده است. گابیون ها از نقطه نظرات متفاوت و با توجه به نوع طراحی سازه، میزان شکل پذیری، ویژگی های رفتاری، دوام و مقاومت و غیره بررسی و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

سفارش گابیون

برای اولین بار از این تورسنگی ها به جهت مصارف نظامی استفاده شد. بدین صورت که نظامی ها قفسه های توری بزرگی را ساخته و آن ها را با گل و سنگ پر می کردند تا حفاظی محکم برای تجهیزات نظامی خود فراهم کنند. گابیون نه تنها در مسائل نظامی بلکه در راهسازی و عمران نیز کاربرد به خصوصی داشتند.

کاربرد گابیون چیست؟

کلمه ی گابیون ایتالیایی بوده که به معنای قفس بزرگ است. این وسیله از جمله ابزار های ساختمان سازی بوده که از زمان های گذشته تا به امروز همچنان پا بر جا مانده و در مسائل مختلف به کار می رود. از این وسیله، در اموری همچون مقاوم سازی سازه های سست، ایجاد دیوار حائل، شکست موج، مهار سنگ ها، سد سازی، مهار کردن دیوارهای سنگی، حفاظ، جاده سازی، پوشش کف آبراهه ها، نماسازی، مبلمان شهری، محوطه سازی، ساخت دیوار محافظ و غیره به کار می رود.

ساخت گابیون، راهکاری مقرون به صرفه و ارزان بوده و کاربرد های آن در سر تا سر دنیا بسیار گسترده می باشد. همچنین از آن در حوزه های گوناگون استفاده شده و هم می تواند نقش سازه ای و نیز غیر سازه ای داشته باشد. گابیون های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی، وظیفه ی تحمل بار ساختمان را بر عهده دارند. همچنین نقش مهمی در دکوراتیو نمودن و زیبایی نمای بیرونی سازه ها می گذارند. اگر به ساختمان های مجاور خود نگاهی کنید، متوجه دیوارهایی از گابیون می شوید.

این دیوار ها در مقایسه با دیوار های معمولی ظاهری گوناگون داشته و جذابیت بی نظیری را به تصویر خواهند کشید. همچنین در برخی موارد، سطح شهر با المان هایی همانند مبلمان شهری در پیاده رو ها و یا مجسمه های بسیار زیبا رو به رو شده اید که با استفاده از سیستم تورسنگی یا گابیون تشکیل شده اند.

بیشتر بخوانید  لوله گوشتدار چیست؟ + کاربرد و قیمت لوله گوشتدار

هنر استفاده از گابیون، پیشینه ای دراز مدت دارد. تغییر و تحولی که امروزه در آن اتفاق افتاده؛ آن را به یکی از روش های زیباسازی در صنعت معماری مبدل کرده است. گابیون در معماری دارای کاربرد های منحصر به فردی است. گاهی از آن در معماری سازه ای و گاهی در معماری غیر سازه ای و صرفاً دکوراتیو کردن به کار می برند.

گابیون

دیوار های گابیونی در تولید برخی از خانه ها استفاده می شوند و بار کل سازه بر دوش آن هاست. این دیوار ها دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی هستند و به دلیل استفاده از مصالح سنگی سال ها بدون آسیب باقی می مانند. محوطه سازی هایی که با تورسنگی ها طراحی شدند، فوق العاده زیبا هستند و جلوه زیبایی به محیط پیرامون می بخشند.

از جمله موارد استفاده از گابیون در محوطه سازی به کف سازی و یا باکس گل می توان اشاره کرد. باکس گل با قرار دادن گلدان درون گابیون در میان قطعه سنگ ها به وجود می آید. آن چه که در استفاده از تورسنگی ها بسیار اهمیت دارد، خلاقیت و نوآوری می باشد؛ چرا که تنها با خلاقیت و ایده پردازی می توان طرح های زیبا و جذاب برای آن خلق نموده و در حقیقت اجرا کرد.

توری گابیون چیست؟

سیمی که به جهت ساخت توری گابیون مورد استفاده قرار می گیرد، ضد زنگ بوده و در برابر عوامل محیطی گوناگون دچار آسیب و یا خوردگی نخواهد شد. این سیم نوعی مفتول آب کاری از جنس گالوانیزه گرم بوده و از مقاومت لازم در برابر فشار ناشی از توده های سنگ و خاک برخوردار است. در برخی از مواقع نیز از توری های پلاستیکی که مقاومت کششی بسیار بالایی دارند نیز در ساخت این محصول استفاده می کنند. توری گابیون به شکل شش ضلعی و پیچش سه لایه یافت می شود. همین دلیل سبب می شود تا در برابر ترک خوردگی استحکام لازم را داشته باشد.

گابیون پلاستیکی در مقایسه با گابیون فلزی قیمت مناسب تری داشته که مقرون به صرفه است. استفاده از آن به جهت آرماتوربندی و صاف کردن خاک های سست در زیر بتن راحت تر خواهد بود. سنگ ها در انواع و سایز های مختلف داخل این توری ها به صورت خشک چینی قرار خواهند گرفت.

خرید گابیون

کلام آخر:

ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی توری سنگی با عنوان گابیون، ویژگی ها و کاربرد های آن در ساختمان سازی، محوطه سازی و غیره بپردازیم. امروزه استفاده از این توری های سنگی در صنعت ساختمان سازی به جهت ساخت دیوار حائل، دیوار های کوتاه، فنس و نرده بسیار رواج دارد. به کارگیری این مواد می تواند حیاط یا باغ شما را بسیار زیبا و منحصر به فرد کند. امیدواریم با مطالعه ی این نوشته با گابیون و کاربرد های مختلف آن در ساختمان سازی آشنا شده باشید. آیا تاکنون از این توری های سنگی استفاده کرده اید و یا آن ها را در جایی مشاهده کردید؟ در صورت تمایل، نظرات تان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.