واتر پروف

فاصله ستون در سقف عرشه فولادی

فاصله ستون در سقف عرشه فولادی
3/5 - (2 امتیاز)

در سقف های عرشه فولادی فاصله تیرهای فرعی می تواند از حداقل 20/2 متر و حداکثر 50/3 تا 4 متر نسبت به آکس همدیگر بیشتر کند. همچنین فواصل میان هر دو محور تا حداکثر 8 متر (به شکل عملی) قابل طراحی و اجرا است  که این مسئله یکی از برجسته ترین برتری های طراحی سازه با این سقف بی نظیر می باشد.

انواع سقف برای دهانه های بزرگ چه تعدادی است؟

این اولین پرسشی است که زمان ساختن ساختمان هایی با دهانه های بزرگ برای سازندگان پیش می آید. آن ها می خواهند بدانند چه سقفی با چه میزان بودجه ای در چه مدت زمانی برای دهانه های بزرگ قابل استفاده خواهد بود. سقف از جمله مهم ترین سازه های ساختمان بوده که روش های مختلفی برای اجرا دارد. این بخش از سازه علاوه بر این که باید محکم و مقاوم باشد تا بار طبقات بالایی را نگه دارد و از آسیب به دور باشد باید وزن کمی نیز داشته باشد.

انواع سقف برای دهانه های بزرگ چه تعدادی است؟

حداکثر دهانه های سقف عرشه فولادی

از فاکتورهای مهم در ساخت این نوع سقف، حداکثر دهانه یا بیشترین فاصله موجود میان ستون‌ ها می باشد که در این سازه مهندسی بر طبق استانداردهای روز مشخص می ‌شود. این مقدار در سقف ‌های عرشه فولادی عددی بین 180 تا 400 در نظر گرفته خواهد شد. این مورد در سقف‌ های کامپوزیت ساده و غیر موج ‌دار بین 80 تا 110 مشخص می ‌گردد. بالاتر رفتن این عدد در دهانه های سقف عرشه فولادی از 250 سانتی ‌متر بیشتر مجاز نبوده؛ چرا که سبب لرزش سازه خواهد شد.

نقش گلمیخ در دهانه های سقف عرشه فولادی

استفاده از گل میخ یا همان برشگیر می ‌تواند به نقاط قوت سقف های عرشه فولادی کمک نماید. گل میخ در حقیقت ارتباطی بین ورق گالوانیزه و بتن به وجود آورده و آن ها را با هم یکپارچه خواهند کرد. به شیوه ای که عملکرد برشی را تامین می کند. گل میخ با روش فورج سرد تولید شده و حداکثر قطر استاندارد آن ها ۲۰ میلی متر با ارتفاع مختلف است. البته بسیاری از مهندسین معتقدند که ارتفاع گل میخ نباید از ۴۰ میلیمتر کمتر باشد.

الزامات و نکات اجرای سقف عرشه فولادی

ارتفاع سقف عرشه ی فولادی باید میان ۵ تا ۷.۵ سانتی متر باشد. حداکثر اندازه سنگدانه مصرفی در آن نیز نباید بیش از ۲۴ میلی متر باشد. کنگره های پر شده با بتن همیشه عرض متوسطی در حدود ۷۵ میلیمتر دارند. بر اساس استانداردها پوشش بتن روی گل میخ باید از ۱۳ میلیمتر کمتر باشد. ارتفاع گل میخ نباید از ۴ سانتیمتر کمتر باشد. حداکثر قطر آن نیز ۱۹ میلی متر برآورد می شود.

مزایای سقف عرشه فولادی چیست؟

از مزایای این سقف به شکل خلاصه می ‌توان به وزن کم، هزینه نسبتا پایین، حمل و نقل آسان، داشتن قابلیت دپو و امکان همزمان نصب و اجرا اشاره داشت. این سقف در مقایسه با أنواع دیگر سقف ‌ها دارای وزن کمتری است؛ چون که مصالح آن وزن کمی داشته و علاوه بر آن، سقف بار زیادی را متحمل نخواهد ‌شد. به خاطر وزن کم و نبود بلوک و قالب بندی، این سقف به آسانی قابل حمل و نقل است. همه ی ویژگی ‌های گفته شده سبب می ‌شود تا در ساخت این پروژه ساختمانی هزینه‌ های اضافی حذف گردد. هزینه ی ساخت، نصب و اجرای این سازه نسبت به دیگر سقف ‌ها به مراتب مقرون به صرفه تر می باشد. سقف عرشه فولادی این امکان وجود دارد که به شکل همزمان نصب و اجرا گردد؛ درنتیجه این ویژگی، ساخت و اجرای این سازه را سرعت می ‌بخشد و علاوه بر آن سبب صرفه جویی در وقت نیز می ‌گردد.

بیشتر بخوانید  واترپروف بتن و انواع آن

مزایای سقف عرشه فولادی چیست؟

روش اجرای سقف عرشه فولادی

درباره ی طراحی و استفاده از سقف ‌های عرشه فولادی لازم است مهندسان این حوزه محاسبات مختلفی را بر طبق آئین نامه ‌ها و مقرارتی که در این زمینه در نظر گرفته شده انجام دهند. از مهم‌ ترین محاسبات دهانه‌های سقف عرشه فولادی می باشد که متناسب با متراژ و نوع بنا باید تخمین زده شود. ولی پیش از پرداختن به مسئله ی مهم حداکثر دهانه قابل اجرا برای ساخت و اجرای سقف عرشه فولادی لازم است ببینیم که نحوه اجرای این نوع سقف به چه صورت می باشد؟

در مرحله ی اول ورق‌ های گالوانیزه بر روی دهانه‌ها و تیرهای نگهدارنده قرار ‌گرفته و این تیرها نقش پشتیبان را دارند که وزن در این بین اهمیت زیادی دارد. عموما وزن ورق سقف عرشه فولادی پایین می باشد و استاندارد آن ۷۰ کیلوگرم می باشد. در مرحله بعد لازم است با استفاده از ابزارهایی ثابت شوند که برای این منظور از دستگاه میخکوب به منظور اتصال به تیرهای پایین به کار رفته و در قسمت نهایی لبه های ورق فلاشینگ می ‌گردد.

پس از این مراحل آرماتوربندی سقف عرشه فولادی یا به روش دستی و یا به وسیله ی مش‌ های آماده بر روی ورق انجام می ‌شود. در مرحله ی بعد با اتصال گل میخ به شبکه آرماتور ارتباط و یکپارچگی بیشتری ما بین اجزای سقف صورت می‌ گیرد و در آخر عملیات بتن ریزی صورت می گیرد. بتن ریزی نیز بر روی سقف کامپوزیت یا سقف عرشه فولادی به صورت سنگین انجام نمی ‌گیرد و نکته ی مهم این است که نوع بتنی که مورد استفاده قرار می‌ گیرد به دهانه‌ های سقف عرشه فولادی و نوع بارگذاری آن بسته است.

چرا دهانه های سقف عرشه فولادی اهمیت دارد؟

با توجه به میزان افزایش فواصل تیرهای فرعی و از سمت دیگر افزایش دهانه ها در هر دو محور و نتایج حاصل شده مشاهدات زیر کاملا محسوس هستند:

  • اول، کاهش چشمگیر تعداد تیرهای فرعی.
  • دوم، کاهش اتصالات تیرهای فرعی شامل ورق های روسری ، ورق های نشیمن، اسپلایس ها و اتصالات جان تیر به دستگاه های تکیه گاهی.
  • سوم، کاهش تعداد پیچ ها و مهره ها و واشرها در اتصالات پیچی و کاهش تعداد الکترود مصرفی در اتصالات جوشی.
  • چهارم، کاهش تعداد استیفنرها(سخت کننده ها) و ورق های تقویتی جان و اتصالات آن ها.
  • پنجم، کاهش تیرهای اصلی و ستون ها به تبع افزایش دهانه ها تا حداکثر 8 متر .
  • ششم، کاهش تعداد برشگیرها در مقایسه با سقف های کامپوزیت سنتی.
  • هفتم، کاهش برشکاری ورق های دهانه سقف عرشه فولادی و ملزومات نصب به تبع حذف ستون های وسط و افزایش دهانه ها.

امیدواریم اطلاعات مفیدی درباره ی دهانه های سقف عرشه فولادی به شما ارائه داده باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.