وبلاگ

بتن پلاستیکی چیست؟

بتن پلاستیکی
به این نوشته رای بدین! post

نوعی از بتن که بتن پلاستیکی نام دارد به جهت کنترل موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • اول، تراوشات زیر سد ها.
  • دوم، جلوگیری از پخش مواد آلوده در سفره های زیرزمینی.
  • سوم، ساخت دیوار آب بند.
  • چهارم، ایجاد سازه های زیرزمینی موقت.

بتن های پلاستیکی نسبت به بتن معمولی، دارای ضریب الاستیک کمتری بوده و به علت وجود خاصیت پلاستیسیته، شکل پذیری آن بسیار بالا است. در ادامه ی این مقاله با ویژگی های بتن پلاستیکی و کاربرد های آن آشنا خواهید شد. پس با ما همراه بمانید.

ساختار بتن پلاستیکی و یا بتن بنتونیتی چه ویژگی هایی دارد؟

جالب است بدانید مقاومت بتن پلاستیکی در مقایسه با بتن معمولی کمتر می باشد. این مدل بتن از ترکیب کردن سیمان، شن و ماسه، آب و بنتونیت تولید می شود. بنتونیت که مدلی از خاک رس بوده، موجب شکل پذیری بتن شده و باعث ارتقای پایداری آن خواهد شد. وجود این ماده موجب ممانعت از جدا شدن دانه های سنگی از بتن شده و با تقویت نمودن نفوذ ناپذیری بتن حالتی خمیری به آن خواهد داد. بنتونیت دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

خرید بتن پلاستیکی

به جهت بالا بردن انعطاف پذیری بتن پلاستیکی در زمان مخلوط کردن مواد، از آب بیشتری استفاده می شود. اضافه کردن آب بیشتر، موجب ناپایدار شدن بتن تازه شده و باعث جدا شدن سنگدانه ها از سیمان می شود. به همین علت، بنتونیت، یک عامل پایدار کننده شناخته شده که به بتن اضافه خواهد شد و نه تنها حالت یک دست و یک نواخت به بتن بخشیده؛ بلکه موجب ارتقای خاصیت شکل پذیری آن نیز خواهد شد. این ماده، برای استفاده در دیوار های آب بند، بتن را آماده کرده و نفوذ پذیری آن را به حد ایده آل خود خواهد رساند.

بیشتر بخوانید: درباره ی سازه های فلزی چه می دانید؟

هنگام افزودن بنتونیت به بتن، قسمت های تشکیل دهنده آن از یکدیگر جدا خواهد شد. به همین جهت ذرات بتن توانایی هر چه بیشتر جذب آب به خود را دارد. این ماده موجب یکنواخت کردن مخلوط بتن شده و در نتیجه عمل آوری آن را راحت تر می کند.

وظیفه بنتونیت چیست؟

بنتونیت موجب معلق نگه داشتن ذرات بتن در زمان انجام عملیات بتن ریزی خواهد شد. دوغاب بنتونیت از بنتونیت تهیه شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر بنتونیتی با کیفیت بسیار بالا به کار رود، دوغاب باید 2 تا 12 درصد و در صورت پایین بودن کیفیت بنتونیت، دوغاب 12 تا 25 درصد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بتن پلاستیکی از چه موادی تشکیل می شود؟

همانطور که بیان شد، بنتونیت یک ماده ی ضروری بوده که در تولید بتن پلاستیکی به کار رفته و خواص مفیدی به آن خواهد بخشید. هر نوع تغییر در مقدار استفاده از این ماده در طرح اختلاط بتن پلاستیک، مقاومت فشاری و شکل پذیری بتن را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین علت در طرح اختلاط بتن پلاستیک باید توجه لازم را داشته باشید. انتخاب مصالح دیگر نیز به عواملی مانند در دسترس بودن آن ها، میزان نفوذپذیری، عوامل اقتصادی و شرایط تولید وابسته است.

علاوه بر همه ی موارد گفته شده، موادی مانند سیمان، سنگدانه ها و مواد افزودنی نیز در تولید بتن پلاستیکی به کار می روند. سیمان موجب پیوستن بتن به یکدیگر شده و با افزایش مقاومت فشاری بتن، از نفوذپذیری آن کم می کند. اگر مقدار کمی از بنتونیت در طرح اختلاط بتن استفاده نمایید، مقداری از سیمان ته نشین شده و در صورت استفاده زیاد از بنتونیت، تولید بتن از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.

به همین دلیل، در زمان مخلوط کردن اجزای سیمان، از مقدار کمی سیمان استفاده شده تا ته نشین نگردد. تضمین در نسبت های کم، نوع سیمان، مقاومت مکانیکی و چسبندگی بتن پلاستیکی می باشد. سنگدانه ها نیز نصف حجم بتن را تشکیل خواهد داد.

بیشتر بخوانید  مزیت استفاده از میلگرد FRP در سازه های بتنی

هر چقدر اندازه ی سنگ دانه ها بزرگ تر شده و سختی آن ها نیز بیشتر گردد، بتن پلاستیکی دارای مقاومت بالاتری خواهد شد. منحنی دانه بندی سنگدانه ها پیوسته بوده و درصد مواد ریزدانه نیز ایده آل قرار بگیرد. سنگدانه های شن و ماسه موجب جلوگیری از بهم پیوستن ذرات سیمان به یکدیگر شده و باعث کاهش تغییر شکل پذیری بتن خواهد شد. جالب است بدانید که برای راحت تر کردن عمل آوری بتن، اضافه کردن مواد افزودنی بوده که این مواد زمان گیرش بتن را کم کرده و میزان ترک خوردگی را نیز کاهش خواهد داد.

عوامل تاثیرگذار بر روی نفوذپذیری بتن پلاستیک:

باید دانست که عوامل مختلفی بر روی نفوذپذیری بتن پلاستیک اثرگذار بوده. برای مثال اگر نسبت سیمان به آب بالاتر برود و یا آب بتن از دست برود و مخلوط سیمان و بنتونیت غلیظ گردد، باعث کاهش نفوذپذیری بتن خواهد شد. در برابر بالا رفتن نسبت بتونیت در نسبت ثابت سیمان به آب، ضریب نفوذپذیری بتن بالا خواهد رفت. نکته ی قابل توجه آن است که افزودن سنگدانه ها هیچ تاثیری بر نفوذپذیری بتن نمی گذارد.

مزایای بتن پلاستیکی چیست؟

بتن پلاستیکی در برابر سایش از مقاومت بالایی برخوردار است. علاوه بر آن، هر چقدر مقاومت فشاری بالاتر رود، مقاومت سایشی نیز بالاتر می رود. این مدل از بتن، روان بوده و از کارایی بالایی برخوردار خواهد بود. استفاده از مصالح گرد، سبب ایجاد حباب های هوا شده و باعث محدود کردن سایز سنگدانه ها خواهد شد که این امر، کارایی بتن را ارتقاء می بخشد.

بیشتر بخوانید: اجرای سقف عرشه فولادی در سازه بتنی

برای تولید بتن پلاستیکی، از نسبت سیمان به آب پایین استفاده خواهد شد. بتن پلاستیکی از شکل پذیری بالایی برخوردار بوده و مقاومت برشی آن با توجه به فشار اعمالی تناسب خواهد داشت.

کاربرد بتن پلاستیکی چیست؟

  • اول، بتن پلاستیکی می تواند تراوش ها را در زیر سد کنترل نماید.
  • دوم، دیواری آب بند حول یک ساختگاه ایجاد نموده و آب را از محل گود برداری جهت ساخت سازه مورد نظر تخلیه خواهد کرد.
  • سوم، بتن پلاستیکی از پخش شدن مواد آلوده جلوگیری می نماید. این مواد مانند فاضلاب های صنعتی و هرزه آب ها در آب های زیرزمینی است.
  • چهارم، در اطراف ساختگاه ها به عنوان عامل مناسب میراکننده در ارتعاشات مکانیکی یک پروژه کاربرد خواهد داشت.
  • پنجم، استفاده ی آن به عنوان قسمتی از یک دیواره حفاظت گود می باشد.
  • ششم، در سازه های زیرزمینی موقت مورد استفاده قرار می گیرد. همانند ورودی تونل به داخل ایستگاه مترو که قرار است بعدا تخریب شود.

نحوه تولید بتن پلاستیک به چه صورت است؟

جهت ساخت بتن پلاستیکی، در ابتدا باید بنتونیت به آب در حال دوران سریع در میكسر اضافه شده و مخلوط حدود سه تا پنج دقیقه با سرعت زیاد همزده گردد. درنتیجه ترکیب حاصله را به مدت حداقل بیست و چهار ساعت در مخزن ذخیره دوغاب نگهداری نموده تا جذب آب و تورم بنتونیت به خوبی انجام شود. در همه ی این مدت نیز ترکیب را به صورت دائم هم زده شود. پس از آن، سیمان به دوغاب بنتونیت افزوده و در نهایت سنگدانه‌ ها نیز به ترکیب اضافه خواهند شد.

کلام آخر:

در این مقاله، ما به معرفی نوعی بتن که ماده ی اصلی آن  بنتونیت بوده و با عنوان بتن پلاستیکی شناخته می شود، پرداختیم. امیدواریم اطلاعات گفته شده در این مقاله به سوالات شما در این حوزه به خوبی پاسخ داده باشد. در صورت داشتن تمایل، نظرات خود را درباره ی بتن پلاستیکی با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.