وبلاگ

گل میخ چیست؟

کاربرد گل میخ
به این نوشته رای بدین! post

از مصالح ساختمانی پر کاربرد و محبوب می ‌توان به سقف عرشه ی فولادی اشاره کرد که متشکل از دو محصول ورق گالوانیزه و برش گیر می باشد. این پروفیل ذوزنقه ای شکلی برجسته داشته تا بتن و ورق را در کنار هم قرار دهد. گل میخ وظیفه ی اتصال عرشه و سایر قسمت ‌ها تحمل تنش و انتقال نیرو میان بتن و فولاد را بر عهده دارد که به نام پایه برش گیر نیز مشهور است؛ به صورت مستقیم یا از روی ورق گالوانیزه بر روی بال جوش داده خواهد شد. در حقیقت می ‌توان گفت که گل میخ به عنوان یک بسته ورق گالوانیزه و بتن عمل می‌کند.

گلمیخ

محصول گفته شده از فولاد آلومینیوم با کربن پایین و در فرایند فورج سرد به مرحله ی تولید می رسد. گل میخ ها دارای قطر و ارتفاعات متنوع بوده و به جهت مصارف خاصی به کار می روند. قطر برش گیر اصولاً حدود ۲ سانتیمتر بوده و ارتفاع آن ها به نوع و شکل ورق فولادی وابسته است. حداقل ارتفاع هر گل میخ پس از نصب باید حدود ۴۰ میلیمتر باشد. این محصولات نقش بسیار مهمی در سازه ها بازی می کنند؛ در نتیجه کیفیت و مقاوم بودن آن ها مهم است. محصول غیر استاندارد توانایی لازم جهت تحمل تنش و انتقال نیروی وارده را نداشته و در نهایت باعث از بین رفتن سازه خواهد شد. در تولید این محصولات به مواردی همچون استفاده از مواد اولیه مرغوب، روش تولید و مواد محصول تاکید می شود که در ادامه به شرح هر کدام از آن ها می ‌پردازیم.

نصب گل میخ

مزایای استفاده از انواع گل میخ:

  • اول، سرعت بالا در اجرای عملیات.
  • دوم، به انجام جوشکاری و آماده سازی و برشکاری خاصی نیاز ندارد.
  • سوم، تفاوت آن با ناودانی در جهت انتقال به شکلی است که نیرو را در همه ی جهات پخش نماید؛ اما ناودانی تنها می ‌تواند نیروی وارده را به صورت عمودی انتقال دهد.
  • چهارم، در زمان جوشکاری سایر برشگیر ها با مشکل تغییر شکل تیر مواجه می ‌شوند؛ اما در زمان جوشکاری گل میخ این مشکل وجود نخواهد داشت.
  • پنجم، گل میخ به صورت یکنواخت با توجه به تنظیمات دستگاه جوش انجام می شود. این در شرایطی است که کیفیت جوش ناودانی به مهارت شخص جوشکار وابسته است.
  • ششم، در زمان اتصال این امکان وجود دارد که با توجه به شرایط گل میخ مستقیماً و یا از روی ورق گالوانیزه جوشکاری صورت پذیرد اما ناودانی و نبشی این امکان را نخواهند داشت.

انواع روش های اتصال محصول:

محصولات توسط دستگاه های جوشکاری قوس الکتریکی خاصی به نام استادولدینگ به قطعات دیگر وصل می شوند. این روش جوشکاری سرعت بالا تری نسبت به سایر روش ها داشته و به کمک دستگاه جوش به دو صورت وصل می شوند.

  • اول، اتصال مستقیم روی بال Direct Attach Welding.
  • دوم، اتصال روی ورق گالوانیزه Through the Sheet Welding.

کیفیت قطعات و زنگ زدگی آن ها کنترل می گردد. به جهت اتصال مستقیم، پیش از فراگیری محصول در مکان مورد نظر یک حلقه سوراخ ایجاد شده، سپس به سرامیکی به نام دنده پشت در محل رویش قرار می‌ گیرد. بین گل میخ و بال بالایی تیر قوس الکتریکی برقرار می‌ شود و حدود ۵ میلیمتر از گل میخ درون سازه قرار گرفته و فقط متصل می‌گردند. عملیات جوش تنها به چند ثانیه زمان احتیاج داشته و بر همین اساس سرعت بسیار بالای این عملیات جزو مزایای این محصول می باشند. به جهت اطمینان از کیفیت اتصالات بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید  درباره ی سازه های فلزی چه می دانید؟

خرید گل میخ

  • اول، بررسی خشک بودن گل میخ، ورق و سازه پیش از اتصال.
  • دوم، زمان جوشکاری بهتر است که دستگاه به صورت ثابت قرار گیرد.
  • سوم، پس از نصب هر ۱۰ هزار گل میخ، قطعات جوش چون لیفت و هولدر تعویض گردند.
  • چهارم، پس از هر قوس، گان به مدت ۳ ثانیه ثابت بماند تا مذاب سرد شود.
  • پنجم، در صورت اتصال مستقیم از شعله پوش دنده ریز و در صورت اتصال ورق گالوانیزه بهتر است از شعله پوش دنده درشت بهره گرفتند.
  • ششم، پیش از تعبیه محصول، ورق را به کمک چکش روی تیره ثابت نمایید.
  • هفتم، فراموش نکنید که پس از انجام عملیات شعله پوش و سازه جدا و تمیزکاری های لازم را انجام دهید؛ بعد از درج شعله پوش باید به صورت یکنواخت جوش داده شود؛ در نتیجه باید از سازه جدا شوند.

روش های تولید محصول گل میخ:

روش های تولید محصول گل میخ:

این محصولات به دو روش فورج سرد و گرم تولید می‌ شوند. روش فورج سرد از نظر فنی استاندارد تر می باشد. محصولات به دست آمده میلگرد های ذوبی در روش فورج گرم به دلیل جوش پذیری نامناسب، کیفیت غیر یکنواخت، غیر همگن بودن، نداشتن ویژگی های مکانیکی و مقاومت لازم از نظر فنی مورد تایید نمی باشد.

سرعت نسبت و اجرای محصول در مقایسه با سایر برشگیر ها:

  • اول، اجرای حدود چند ثانیه برای هر قطعه و اجرای برشگیر ناودانی حدود دو تا سه دقیقه می باشد.
  • دوم، قدرت انتقال نیرو در همه جهات در صورتی که ناودانی تنها قابلیت انتقال به صورت عمودی را دارد.
  • سوم، برقراری قوس حدود ۸۰۰ میلی ثانیه و در ناودانی حدود ۳ دقیقه می باشد.
  • چهارم، نیاز به آماده ‌سازی نداشته؛ در صورتی که اقدام به برش گل زنی قبل جوش نیاز دارد.
  • پنجم، کیفیت جوش گل میخ بالاتر بوده و به الکترود نیازی نخواهد داشت.

این محصولات بعد از عملیات جوش تغییر شکلی نیافته و در زمان اجرا و اتصال بسیار سریع می باشند و می توانند به جای برشگیر هایی چون نبشی و ناودانی استفاده گردند.

مشخصات گل میخ سقف عرشه فولادی چیست؟

گل میخ به صورت مستقیم و یا از روی ورق گالوانیزه بر روی بال تیر داده خواهد شد. در حقیقت این گونه می‌ توان گفت که به گل میخ به عنوان یک واسط بین ورق گالوانیزه و بتن عمل خواهد کرد.

گل میخ

دوم، تولید گل میخ چند روش دارد؟

این محصول به دو روش فورج سرد و گرم تولید می‌ شود. روش فورج سرد از نظر فنی استاندارد تر است.

سوم، مزایای استفاده از گل میخ چیست؟

سرعت بالا در اجرای عملیات پیش از انجام جوشکاری و آماده سازی و برش کاری خاصی نیازی نخواهد داشت.

1 دیدگاه در “گل میخ چیست؟

  1. حمید محمدی گفت:

    سلام بسیار ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.