وبلاگ

گلمیخ و کاربرد آن چیست؟

گل میخ چیست
به این نوشته رای بدین! post

گل‌میخ نوعی اتصال از آلیاژ آهن و کربن است که وظیفه اتصال عرشه فولادی سقف (غالبا به شکل ذوزنقه‌ای شکل) به سایر قسمت‌های سقف به خصوص قسمت بتنی آن را بر عهده دارد. شاید می‌توان گفت که اصلی‌ترین کار گل‌میخ انتقال نیروی برشی بین فولاد و بتن در حالتی است که نیرو تقسیم شود و فشار زیاد به نقطه خاصی وارد نشود. از این رو به گل‌میخ در اصطلاح صنعتی، برشگیر نیز می‌گویند. برشگیرها در قطرهای و طول‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از انواع گل میخ

  • سرعت بالا در اجرای عملیات
  • قبل از انجام جوشکاری به آماده سازی و برشکاری خاصی نیاز ندارد.
  • تفاوت آن با ناودانی در جهت انتقال نیرو است به طوری که قادر است نیرو را در تمام جهات پخش کند اما ناودانی تنها می تواند نیروی وارده را به صورت عمودی منتقل کند.
  • هنگام جوشکاری سایر برش گیرها با مشکل تغییر شکل تیر مواجه می شویم اما هنگام جوشکاری گل میخ این مشکل وجود ندارد.
  • جوش گل میخ به صورت یکنواخت با توجه به تنظیمات دستگاه جوش صورت می گیرد در صورتی که کیفیت جوش ناودانی به مهارت شخص جوشکار بستگی دارد.
  • در حین اتصال این امکان وجود دارد که با توجه به شرایط و تمایلات گل میخ مستقیما یا از روی ورق گالوانیزه جوشکاری شود اما ناودانی و نبشی امکان اتصال از روی ورق را ندارند

انواع گل‌ میخ

گل‌میخ در مدل‌ها و نوع‌های مختلف در بازار موجود است. در ابتدا این محصولات برای ایمنی بیشتر ساخته می‌شد. اما به مرور مساله زیبایی اهمیت بیشتری پیدا کرد. به علاوه گسترده شدن نیاز مشتریان، مهندسان این حوزه را بر آن داشت تا با بررسی و تحقیق بتوانند با تولید محصولات متفاوت، همه نیازها را به خوبی پاسخ دهند. یکی از قسمت‌هایی که برای زیبایی در این محصولات جای مانور فراوان دارد، گل‌میخ‌ها است، به همین دلیل در ادامه این متن به انواع آن می‌پردازیم:

گل ‌میخ طرح‌دار

گل‌میخ این طرح‌ها در انواع اشکال هندسی مختلف تولید می‌شود. مربع، دایره و… اشکال هندسی هستند که در گل این نوع محصول استفاده می‌شوند. هر طرح برجسته بر روی گل‌میخ شامل این مدل می‌شود. اشکالی مانند گل، ستاره و… می‌تواند گزینه‌های قرار گرفتن بر روی گل‌میخ باشد. در مواردی جدیدتر در بازار دیده شده که از طرح‌های نگین‌دار و جذاب‌تر نیز استفاده شده است. این نوع از گل‌میخ معمولا در جاهایی که جلوی چشم است و زیبایی اهمیت خاصی دارد، استفاده می‌شود. گاهی تلفیق ایمنی و زیبایی یک سازه ایجاب می‌کند که از این مدل محصولات استفاده شود.

بیشتر بخوانید  نحوه اجرای سقف عرشه فولادی

گل ‌میخ ساده

این محصول بر عکس سایر محصولات طرح‌دار هیچ طرحی ندارد و به صورت صنعتی خود است. معمولا از این محصول در جاهایی که دیده نمی‌شود و یا زیبایی اهمیت ندارد، استفاده می‌شود. این سبک خلوت است و دارای ایمنی بالایی است.

گل ‌میخ آنتیک

علاوه بر سایر طرح‌ها، گل‌میخ به شکل پتینه شده نیز تولید می‌شود. گاهی طراحان نیاز دارند که دکور سازه‌ای را قدیمی و سنتی انتخاب کنند. آن جا است که این مدل به کار می‎آید. همچنین در ساخت جعبه و صندوقچه تزئیی گل‌میخ آنتیک می‌تواند یک گزینه خوب باشد.

گل ‌میخ درب چوبی

قپه! طرح روی گل‌میخی که معمولا برای زیبایی محصولات چوبی استفاده می‌شود. البته اشتباه نشود، این محصول صرفا طرح چوب دارد و فلزی دارد. زیرا چوب تحمل گرمای قوس الکتریکی را ندارد. این طرح قابلیت رنگ‌آمیزی هم دارد و بسیار جذاب و زیبا است

انواع روش های اتصال گل میخ

این محصول را با استفاده از یک دستگاه جوش به قطعات متصل می کنند. دستگاه جوشکاری قوس الکتریکی خاصی است که به نام «استادولدینگ» معروف است. این روش جوش سرعت زیادی دارد و با کیفیت خوبی گل میخ را به تیر متصل می کند .

  • اتصال مستقیم روی بال
  • اتصال روی ورق گالوانیزه

گل میخ  را یا مستقیم بر روی بال قرار می دهند یا روی ورق گالوانیزه نصب می کنند. برای اینکار در آغاز در محل جوش یک حلقه سرامیکی قرار می دهند تا از حوضچه مذاب که در زمان ایجاد قوس الکتریکی از آن استفاده می شود، مورد حفاظت قرار گیرد و همچنین باعث محافظت از اپراتور دستگاه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.