وبلاگ

ورق گالوانیزه در سقف عرشه ی فولادی

ورق گالوانیزه در سقف عرشه ی فولادی
2/5 - (1 امتیاز)

اجرای سقف عرشه ی فولادی و نکات آن:

از جمله فاکتور های مهم در بخش صنعت ساختمان، اجرای سقف عرشه ی فولادی بوده که از روش ‌های سنتی افزایش سرعت اجرای پروژه های ساخت و ساز می باشد. یکی از المان‌ های مهم که سبب صورت بخشیدن به عملیات ساخت و ساز می شود، چگونگی ساخت سقف بوده که استفاده از روش ‌های جدید، ساخت سقف موجب کوتاه شدن زمان اتمام پروژه خواهد شد. امروزه اغلب مهندسین و سازندگان به سمت استفاده از شیوه ‌های جدید ساختمان سازی گرایش پیدا کرده اند.

سقف عرشه ی فولادی از جمله سقف های سبک در ساخت سازه بوده که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوشته قصد داریم تا به بیان جزئیات بیشتری در این زمینه پرداخته و به مطالعه ورق گالوانیزه در سقف عرشه فولادی بپردازیم؛ پس با ما همراه بمانید.

سقف عرشه فولادی یا متال دک:

اصول قالب بندی سقف از جمله مشکلات اجرایی آن بوده که روند اجرای سقف را به تاخیر خواهد انداخت و مهم ترین بخش های فولادی ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار می باشد. ورق های فولادی که بر روی تیر ها تکیه کرده‌ اند، به عنوان یک قالب ایفای نقش می‌کنند و به این ترتیب درجه های این سقف کاذب قالب بندی مجزا نیست. استفاده از سقف عرشه فولادی این مشکل را حل خواهد کرد و مدت زمان اجرای سقف را نیز کوتاه می‌ کند. در مقایسه با سقف تیرچه بلوک، این نوع سقف وزن سبک تری داشته و سرعت اجرای آن نیز بالاتر است.

بیشتر بخوانید: جزئیات سقف عرشه ی فولادی

تاریخچه ی ساخت عرشه ی فولادی:

سقف عرشه ی فولادی در سال ۱۸۲۰ توسط هنری پالمر به جهت کنگره کردن ورق گالوانیزه در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفت. سیستم سقف عرشه فولادی در سال ۱۹۳۹ به صورت رسمی و با تدوین استاندارد صنعتی به جهت طراحی، اجرا و بهره برداری توسط انستیتو سقف فولادی وارد صنعت ساخت و ساز شد. در چندین سال گذشته تغییراتی بر روی این سقف صورت گرفت و در سال ۱۹۸۰ بود که سقف عرشه فولادی توسط شرکت های معتبر آمریکایی و اروپایی با عنوان سیستمی جدید و مطابق با تکنولوژی روز دنیا مورد تایید قرار گرفت و استفاده شد. این سقف از سبک ترین و اقتصادی ترین نوع سقف در سازه های مختلف بوده که از ورق گالوانیزه با مقاومت کششی حداقل ۲۳۰۰n/m  برخوردار است. سقف تیرچه فولاد در ابتدا به صورت رول بود و توسط دستگاه رول فرمینگ به صورت ذوزنقه یا همان عرشه فولادی در می آمد.

ورق گالوانیزه در سقف عرشه ی فولادی

شیوه ی تولید عرشه ی فولادی:

سقف های عرشه ی فولادی، برق کویل با عرض یک تا یک و نیم متر و به صورت Cold Form تولید می ‌شد؛ یعنی ورق فولادی را وارد دستگاه رول فرمینگ می‌ کردند و در طول سه مرحله ی مختلف طراحی شده و برجستگی هایی به آن افزوده می ‌شد. در آخر نیز از دستگاه خارج و به وسیله ی اره برقی و گیوتین به صورت ‌های مختلف و مورد نیاز برش داده می ‌شد.

قسمت‌ های سقف عرشه ی فولادی را بشناسید:

ورق عرشه ی فولادی:

ورق عرشه ی فولادی به دو دسته ی floor deck و roof deck طبقه‌ بندی می‌ شوند. Roof deck به ورق هایی گفته می شود که وظیفه باربری در زمان اجرا و باربری پیش از گیرش بتن می باشد. Floor deck  نیز به برخی ورق هایی می‌گویند که در آن ها میان ورق تحتانی و بتن سقف درگیری مکانیکی به وجود می‌آید و به وسیله برشگیر ها و قالب های پیرامونی دال سقف تیرچه ها وصل می‌ شود. در این شرایط می ‌توان گفت این ورق ها آرماتور های کششی سقف تبدیل گشته اند؛ آن چه که در تمامی سقف عرشه فولادی و عرشه فولادی اشتراک دارد، ورق فولادی و پوشش آن می باشد. این بخش شامل یک هسته فلزی و پوشش روی می باشد که می توانند از نظر نوع مصالح با یکدیگر فرق داشته باشد؛ آن چه اهمیت دارد انتخاب نمونه مناسب این ورق ها با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  پروفیل چیست و انواع آن

هسته ی فلزی:

ورق هایی که در تولید سقف های عرشه فولادی کاربرد دارند، باید مشخصات مکانیکی و فنی تعیین شده را داشته باشند. این ویژگی ها باید توسط کارخانه های تولیدکننده ارائه شوند؛ این استاندارد ها در کشور های مختلف تفاوت داشته و در مرحله ساخت مهم هستند.

پوشش ورق های سقف:

استفاده از پوشش بر روی ورق های سقف عرشه فولادی می‌ تواند در کنترل خوردگی تاثیرگذار باشد. آلیاژ های ترکیبی می‌ تواند از آهن و روی ترکیب شده و گزینه ی مناسبی جهت پوشش ورق های سقف باشد. انتخاب پوشش مناسب نیز باید با توجه به شرایط موجود انجام شود. به عنوان مثال استفاده از آلیاژ آلومینیوم و روی در مجاورت با بتن تازه، گزینه ‌ای مناسب برای انتخاب نخواهد بود. به صورت کلی می توان گفت بیشترین نوع پوشش بر روی سقف های عرشه فولادی ترکیب روی و آهن می باشد.

در بعضی از موارد لازم است تا پوشش هایی از رنگ نیز به ورق های فلزی افزوده شود. به این نوع رنگ، پس رنگ زدگی می گویند. این روش ها می توانند به منظور زیبایی هر چه بیشتر صورت پذیرد؛ اما در بعضی مواقع به جهت جلوگیری از رنگ زدگی ورق های سقف و حفاظت از آن ها از روش پیش رنگ زدگی استفاده خواهند کرد و پس از آن، نصب ورق ها انجام می شود. رنگی که بدین منظور استفاده می ‌شود، باید از چسبندگی مناسب برخوردار باشد. توجه داشته باشید که این رنگ ها نمی توانند به تنهایی نقش محافظ را بازی کنند و در صورت استفاده از آن ها باید از لایه محافظ جهت بر روی ورق های فلزی نیز استفاده کرد.

ورق گالوانیزه در سقف عرشه ی فولادی

فلاشینگ:

فلاشینگ ها از جنس ورق گالوانیزه بوده که در لبه سقف عرشه فولادی نصب می شوند و پیش از سفت شدن بتن به عنوان قالب عمل می ‌کنند و پس از سفت شدن آن باعث پیوستگی یک نواختی بهتر خواهد شد و سقف را پس از برگزاری زیباتر خواهد کرد.

گل میخ:

گل میخ نقش برشگیر ها را بازی کرده و رابط بین ورق گالوانیزه و بتن هستند؛ آن ها توسط دستگاه های جوش قوس الکتریکی به تیر های سازه ای وصل می شوند.

بیشتر بخوانید: بتن پلاستیکی چیست؟

آرماتور:

در سقف عرشه فولادی به جهت جلوگیری از ترک خوردن بزرگ از مش میلگرد حرارتی بهره می‌ گیرند. بیشتر برای بالا بردن سرعت اجرای سقف از مش آماده میلگرد به جای آماتور بندی استفاده می کنند.

 

خرید ورق گالوانیزهبتن:

پس از اتصال میلگرد ها عملیات بتن ریزی آغاز می ‌شود و عملیات مسطح سازی انجام می‌گیرد. از میخ به جهت ثابت کردن ورق های سقف بر روی اسکلت بهره می‌گیرند.

میخ ها:

میخ ها باعث می‌ شوند تا ورق های سقف در برابر بار های وارد شده در زمان اجرا جابجا نگردند. این میخ ها باید از مواد مقاوم در برابر گسیختگی خوردگی برخوردار باشند.

پیچ:

پیچ ها ابزارهایی هستند که موقعیت ورق ها را نسبت به یکدیگر ثبات می بخشند. همچنین به جهت متصل کردن تسمه ها به فلاشینگ ها و ورق های سخت نیز کاربرد دارند. پیچ ها نیز همانند میخ ها از مواد مقاوم در برابر خوردگی برخوردار بوده تا به خوبی عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.