وبلاگ

واتر استاپ و انواع آن

واتر استاپ و انواع آن
به این نوشته رای بدین! post

واتر استاپ چیست؟ و انواع آن را بشناسید:

واتراستاپ یک بخش جانبی و مهم می باشد که در سازه های صنعتی به منظور مخازن آبی از آن استفاده می شود و در انواع مختلف به تولید می رسد. از جمله واتراستاپ هایی که در آب بندی درز ها کاربرد دارند، در سه نوع واتراستاپ های سیستم تزریق، پی وی سی و واتراستاپ های منبسط شده موجودند که هر یک از آن ها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. اما از جمله پر کاربرد ترین نوع واتراستاپ ها آن هایی می باشند که در دسته ی واتراستاپ های پی وی سی قرار گرفتند که در دو نوع تخت و حفره دار در بازار وجود دارند. در این ادامه ی این مطلب می خواهیم به شرح این دسته از واتراستاپ ها، کاربرد و انواع واتراستاپ پی وی سی بپردازیم:

کاربرد واتراستاپ و علل استفاده از آن:

در سال های اخیر به علت شرایط فنی و اقتصادی و همچنین برای هدایت و انتقال صحیح آب و در جهت ذخیره ی آب از قطعات واتراستاپ استفاده می کنند. اما به صورت کلی از جمله دلایل کاربرد واتراستاپ موارد زیر می باشد:

کاربرد واتراستاپ و علل استفاده از آن

برای کنترل کردن رفتار های سازه ای بتن باید درز های انقباض و انبساط تعبیه گردد. جلوگیری از ترک در مقاطعی که دارای حجم بالا می باشد منجر به استفاده از این قطعه ضروری به نظر می رسد. محدودیت های اجرایی و نیاز به استفاده از درز های اجرایی از موارد دیگر استفاده از واتراستاپ ها می باشد.

واتراستاپ پی وی سی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

نوار های آب بند واتر استاپ استاندارد باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد؛ زیرا طراحی سازه های بتنی باید از نظر ابعاد، حجم و همچنین پیچیدن مقاطع به هم دارای انعطاف پذیری باشند تا به خوبی شکل بگیرند. کاربرد آسان در شرایط دمایی گوناگون از ویژگی های دیگری است که یک واتر استاپ استاندارد دارد. این مورد منجر می شود تا نصب واتر استاپ نیز آسان تر گردد. به طور معمول، مقاومت کششی واتر استاپ استاندارد، بالا است. یک واتر استاپ استاندارد باید با شرایط محیطی سازگار بوده تا به خوبی بتواند در برابر شرایط آب و هوایی و قلیایی از خود مقاومت نشان دهد.

انواع واتراستاپ های پی وی سی را بشناسید:

واتراستاپ های پی وی سی در دو مدل تخت و حفره دار می باشند که در ادامه درباره ی ویژگی های هر یک توضیحاتی خواهیم داد.

واتر استاپ  تخت:

واتر استاپ های تخت کفی در مواردی کاربرد دارند که درز های اجرایی فاقد انقباض و انبساط هستند. از ویژگی های اصلی واتر استاپ های تخت، آج یک طرفه ی آن ها می باشد. از این دسته از واتر استاپ های پی وی سی برای جلوگیری از عبور آب از داخل درز ها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  اسکلت بتنی و ویژگی های آن

ویژگی واتراستاپ تخت را بشناسید:

این مدل واتر استاپ دارای ویژگی های خاص خود است. اولین و مهم ترین ویژگی آن ها مقاومت کششی بالا می باشد. به صورتی که مقاومت آن ها بیش از حالت استاندارد آن ها است. دومین ویژگی آن ها انعطاف پذیری بالا می باشد که این نوع انعطاف پذیری برای طول و عرض است. واتر استاپ های تخت در برابر اسید و مواد قلیایی مقاومت بالایی داشته و مدت زمان کارایی آن معمولا بالا و متناسب با عمر سازه است.

کاربرد واتر استاپ های تخت چیست؟

اول،آب بندی درز های سازه های بتنی:

همان طور که در آغاز متن گفتیم، از واتراستاپ های تخت به جهت جلوگیری از ورود آب در درز های اجرایی استفاده می گردد. اما در دیگر موارد نیز کاربرد دارد. آب بندی درز های سازه های بتنی که در مجاورت سیالات و آب قرار می گیرند، آب بندی مکان هایی مانند کانال و لوله های بتنی، سد، آب بندی سازه های هیدرولیکی و همچنین آب بندی استخر و دریاچه های مصنوعی از کاربرد های مهم و اساسی واتر استاپ های تخت است.

دوم، واتر استاپ های حفره دار:

پیش تر گفته شد که دومین دسته از واتر استاپ های پر کاربرد و پی وی سی واتر، استاپ های حفره دار می باشند. این دسته از واتر استاپ ها نیز مانند واتر استاپ های تخت ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. از واتر استاپ های حفره دار در درز های انبساطی  و انقباضی کمک می گیرند و اصلی ترین نقش آن در حفره ی میانی واتراستاپ می باشد. از جمله مهم ترین عملکرد های این مدل واتر استاپ در روی سازه قابلیت تغییر شکل زیاد می باشد که همین ویژگی به جلوگیری هر چه بهتر از عبور آب در اثر جا به جایی درز ها کمک نموده  و همچنین سازه را در برابر فشار هیدرولیکی و جا به جایی عرضی و طولی مقاوم می کند.

ویژگی واتراستاپ های حفره دار چیست؟

ویژگی اصلی در واتر استاپ های حفره دار، مانند واتر استاپ های تخت، مقاومت بالاتر از حد استاندارد است.  ویژگی دیگر آن در این نوع واتر استاپ ها نصب آسان آن در بازه ی دمایی 20- تا 70+ درجه ی سانتیگراد می باشد. به این جهت که در این بازه ی دمایی به راحتی می توان از واتراستاپ های حفره دار کمک گرفت و آن را نصب نمود. انغطاف پذیری بسیار بالا و مقاومت در برابر مواد قلیایی نیز ویژگی های واتر استاپ حفره دار می باشد. در این مقاله سعی کردیم که توضیحاتی درباره ی انواع واتراستاپ، کاربرد و همچنین ویژگی های آن بیان کردیم تا با توجه به این توضیحات و نکات بهترین نوع واتراستاپ را انتخاب و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.