وبلاگ

انواع مصالح ضد زلزله

مصالح ساختمانی ضد زلزله
به این نوشته رای بدین! post

زمین لرزه‌ ها بیشتر در امتداد گسل ‌های زمین شناسی، مناطق باریکی که توده‌ های سنگ ارتباط بیشتری با هم دارند، اتفاق می افتند. خطوط اصلی گسل‌های دنیا در حاشیه صفحات تکتونیکی عظیمی واقع شده که پوسته زمین را به وجود می آورند. درباره ی زمین لرزه‌ها تا ظهور علم زلزله شناسی در آغاز قرن بیستم اطلاعات زیادی در دست نبود. این علم که شامل مطالعه علمی تمام جنبه‌های زلزله می باشد، به پرسش‌ های دیرینه درباره ی چرایی و چگونگی زلزله ‌ها جواب می ‌دهد. سالانه حدود پنجاه هزار زمین لرزه بزرگ و ویرانگر در تمام کره زمین اتفاق می‌ افتد. از این تعداد زلزله ‌های سالانه حدوداً ۱۰۰ زلزله در سال اگر مرکزشان نزدیک به مناطق مسکونی باشد، خسارات بسیار زیادی را به وجود می آورند. زمین لرزه‌های بسیار بزرگ، با خسارات بسیار زیاد به طور متوسط حدود یک بار در سال اتفاق می افتند. قرن‌ های طولانی است که این زمین لرزه ‌ها مسئول جان باختن انسان‌زهای زیاد و خسارات جبران ناپذیری در مکان‌های مختلف هستند.

دلیل ایجاد زمین لرزه ها را بشناسید:

زمین لرزه ‌های مهم زمین عمدتاً در کمربندهای منطبق بر لبه‌های کناری صفحات تکتونیکی اتفاق می افتند. این موضوع مدت‌ها است که از کاتالوگ‌ها و نقشه‌های اولیه زمین لرزه‌هایی که حس شده‌اند و حتی در نقشه‌های لرزه نگاری امروزی که مکان کانونی زلزله‌ها را مشخص کردند، حاصل شده است. مهمترین کمربند زلزله کمربند اقیانوس آرام می باشد که بسیاری از مناطق ساحلی پرجمعیت اطراف اقیانوس آرام مثل نیوزیلند، گینه نو، ژاپن، جزایر آلئوتی، آلاسکا و سواحل غربی شمال و جنوب آمریکا را تحت تاثیر خود قرار می‌ دهد. بر أساس تخمین ها مشخص شده که در حال حاضر ۸۰ درصد از انرژی موجود در زمین لرزه‌ها از نقاطی تامین می‌شود که مرکز آن‌ها بر روی همین کمربند است. فعالیت لرزه‌ای به هیچ عنوان در تمام کمربند یکنواخت نبوده و در نقاط مختلف شعبه‌های مختلفی از فعالیت وجود دارد.

مصالح ضد زلزله در زمان ساخت یک بنا استفاده می شوند و از بین آن ها می توان به مواردی مثل بلوک های سقفی سبک، فوم ها و یونولیت های سقفی، بتن آرمه و بلوک های هوادار اشاره کرد. این مصالح مقاومت و استحکام ساختمان را افزایش می دهد و خسارات مالی و جانی را کم می کند. ساختمانی که در مرحله ی ساخت علاوه بر مصالح اصلی با این مصالح ضد زلزله تولید شود، مطمعناً نسبت به ساختمان های معمولی دیگر مقاومت بالاتری خواهند داشت. زلزله همواره از موضوعاتی بوده که در بحث های ساخت و ساز مطرح شده و هر ساله تدابیر ویژه ای برای آن اندیشیده شده است. به همین جهت با مقاوم سازی بناها با مصالح ضد زلزله، ایمنی برای اهالی ساکن ساختمان ها فراهم می شود. در ادامه ی این مقاله به بررسی مصالح ضد زلزله خواهیم پرداخت. پس با ما همراه بمانید.

انواع مصالح ضد زلزله را بشناسید:

·       اول، بتن آرمه:

به کار بردن بتن آرمه از مهم ترین روش های مقابله با زلزله شناخته شده است. مقاومت فشاری بتن معمولی بالا خواهد بود؛ اما مقاومت خمشی آن پایین می باشد. به همین جهت در برابر لرزه های ناشی از زلزله دچار ترک خوردگی می شود. بتن آرمه که با عنوان بتن تقویت شده نیز مشهور است به واسطه ی کنار یکدیگر قرار گرفتن بتن و میلگرد حاصل می گردد و مقاومت کششی بسیار بالایی خواهد داشت. حرکات ناشی از زلزله نمی توانند بر بتن آرمه تاثیر گذاشته و آن را متلاشی می کند. از این رو امروزه در مراحل مختلف ساخت و ساز از پی ریزی گرفته تا ستون ها از بتن آرمه بهره می گیرند.

مزایا و معایب

از مزایای بتن آرمه می‌توان به مقاومت آن در مقابل آتش، رطوبت و فشار اشاره نمود. ضمن این که بتن آرمه به سادگی قابل تغییر شکل دادن می باشد. از معایب این مصالح ساختمانی نیز می‌توان مقاومت پایین کششی آن را نام برد.

·       دوم، بلوک هوادار:

بلوک هوادار نیز از مواد دیگری بوده که به دلیل وزن بسیار سبک بار اضافی بر ساختمان وارد نخواهد کرد و خطرات ناشی از وقوع زلزله را به حداقل می رساند. این بلوک ها نوعی بلوک ساختمانی هستند که بر پایه ماده سیلیس تولید شده اند. آن ها علاوه بر داشتن وزن سبک به عنوان نوعی عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی در نظر گرفته می شوند و در برابر بلوک های معمولی حجم کمتری دارند؛ چرا که قسمتی از آن ها با هوا پر شده است. بلوک های هوادار از ترکیب آهک، آب، سیمان و ماسه سیلیسی تشکیل شده و تولید آن ها به واسطه دستگاه اتوکلاو و با تزریق هوا انجام می گیرد. وزن پایین این بلوک ها میزان بتنی که به جهت پی ریزی بنا و ستون ها کاربرد داشته و آن را کاهش می دهد و مانع از وارد آمدن وزن اضافی بر آن ها می شود.

بیشتر بخوانید  هر آنچه باید درباره ی پروفیل بدانید!

مزایا و معایب

از جمله مزایای استفاده از این مواد عایق صوتی و حرارتی بودن شان است و همچنین برای اجرای آن نیز دردسر خاصی وجود ندارد. برای معایب بلوک هوادار نیز می‌توان از مواردی مثل ترک خوردگی بلوک به خاطر وجود آهک در آن نام برد.

بیشتر بخوانید: تفاوت های اساسی سقف رابیتس و کناف

·       سوم، بلوک سبک:

بلوک سبک نیز همانند بلوک های بتنی رایج در بازار بوده؛ اما برخلاف آن ها از پوکه معدنی ساخته خواهند شد. این بلوک ها همانطور که از نام شان مشخص است، وزن سبکی داشته؛ اما در برابر لرزه های زلزله مقاوم بوده و دچار آسیب نخواهند شد. آن ها وزن کمی بر ستون ها وارد کرده و در زمان وقوع زلزله خطرات ناشی از آن را به حداقل خواهد رساند.

·       فوم و یونولیت

فوم و یونولیت نیز سبک ترین مصالح ساختمانی هستند که وزن آن ها برای یک ساختمان ناچیز است. این مصالح از پلی استایرن تولید شده و نوعی عایق در برابر تغییرات آب و هوایی همچون گرما، سرما، رطوبت و صوت به حساب می آیند.

با وجود این که این مصالح، مقاومت مکانیکی بسیار بالایی از خود ندارند؛ اما به علت وزن بسیار سبک و انعطاف پذیری بالا، به عنوان مصالح ضد زلزله در صنعت ساختمان سازی شناخته شده اند. جالب است بدانید، وزن یونولیت به نسبت بتن بسیار سبک تر بوده و هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نخواهد کرد. از جمله مزایای این فوم ها و یونولیت ها این است که با استفاده از آن ها میزان بتن مصرفی در ساختمان کاسته خواهد شد.

مزایا و معایب

از مزایای فوم و یونولیت می‌توان به عایق بودن صوتی آن ها اشاره نمود. همچنین در مقابل فرسایش یا پوسیدگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. این دو مصالح از معایبی نیز برخوردارند که از جمله می‌توان مشتعل شدن آنها در صورت رنگ‌آمیزی را مطرح کرد. همچنین فوم و یونولیت در برابر حلال‌های آلی مقاوم نیستند.

بیشتر بخوانید: ورق گالوانیزه در سقف عرشه ی فولادی

·       پوشش محافظ ضد زلزله:

پوشش محافظتی نوعی ماده بوده که به بتن شبیه می باشد و دارای خاصیت کشسانی قابل توجهی است و مقاومت زیادی در برابر ارتعاشات نسبتا قوی خواهد داشت. این پوشش مانند یک لایه چسب بر روی سطوح سازه بتنی کشیده شده و از جدا شدن اجزا آن جلوگیری می نماید.

مزایا و معایب

از مزیای این پوشش محافظ ساختمان می‌توان به قدرت نگه‌ داشتن اجزای ساختمان اشاره داشت که به اندازه ای که می‌ تواند از سقوط سازه جلوگیری نماید. در نظر بگیرید که قیمت استفاده از این پوشش بعنوان یک مصالح ساختمان ضد زلزله کمی بالا خواهد بود.

ویژگی های مصالح ضد زلزله

در حقیقت این مواد یک گارد حفاظتی سیستمی بوده که از ریزش ساختمان در زمان وقوع زلزله جلوگیری می نماید. پوشش محافظ ضد زلزله علاوه بر این که استحکام سازه را افزایش می دهد، سبب جلوگیری از سقوط ساختمان و مصالح آن نیز می شود.

استفاده از بلبرینگ در پی ساختمان

امروزه در کشورهای پیشرفته در آسمان خراش ها و ساختمان های مهم از بلبرینگ به منظور جلوگیری از صدمات زلزله در پی ساختمان استفاده می کنند. در حقیقت بلبرینگ ها ابزارهایی می باشند که اصطکاک سطوح را به حداقل خواهند رساند. استفاده از بلبرینگ ها در زیر ساختمان منجر خواهد شد تا در زمان وقوع زلزله، پی ساختمان به آهستگی حرکت نموده و نیروهای وارد بر آن به این شکل تخلیه شوند. درنتیجه ساختمان تخریب نشده بلکه تنها در جای خود بر روی بلبرینگ ها خواهند غلتید. بسیاری از ساختمان ها در کشور های چین و ژاپن با این روش ضد زلزله شده اند.

مزایا و معایب

استفاده از بلبرینگ باعث کاهش فشار وارده بر ساختمان، کاهش ارتعاش و امکان تعلیق بار وارد شده بر روی سازه می شود. از جمله معایب این محصول نیز می‌توان از افزایش کلی وزن سازه‌ ها اشاره کرد.

مزایای استفاده از مصالح ضد زلزله در ساخت و ساز:

  • اول، استفاده از مصالح ضد زلزله خواهد توانست عمر سازه را افزایش می دهد.
  • دوم، سرعت اجرای این مصالح بالاتر از مصالح معمولی مشابه خواهد بود.
  • سوم، قیمت مصالح ضد زلزله با قیمت مصالح معمولی تفاوت چندانی نداشته و حتی در برخی مواقع قیمت پایین تری دارند.
  • چهارم، استفاده از این نوع مصالح در نهایت می تواند در بالا بردن ارزش ساختمان در مقوله فروش تاثیر به سزایی بگذارد.

بیشتر بخوانید: جزئیات سقف عرشه ی فولادی

کلام آخر:

آن چه که در این مقاله به بیان آن پرداختیم، معرفی مصالح مقاوم در برابر زلزله بوده است. با به کارگیری این مصالح در ساختمان، خواهد توانست تا حد زیادی خسارات ناشی از زلزله را کم می کند و خطرات احتمالی ناشی از آن را به حداقل برسانید. آیا شما نیز با مصالحی آشنایی دارید که در برابر زلزله مقاوم باشند؟ در صورت تمایل نام و ویژگی های آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.