وبلاگ

استاندارد های گلمیخ

استاندارد های گلمیخ
به این نوشته رای بدین! post

به علت استفاده از گلمیخ های استاندارد در سقف های عرشه فولادی که قطر 19 میلیمتری و ارتفاع 100 میلیمتری به جهت ورق های با ارتفاع گام ذوزنقه ای 60 میلیمتر و گلمیخ با ارتفاع 115 میلیمتر برای ورق هایی با ارتفاع گام ذوزنقه ای 75 میلیمتر بوده که با روش قوس الکتریکی و با کمک دستگاه های Stud welding به تیرهای سازه فلزی جوش خواهند خورد.

گلمیخ ها باید از جنس میله های سرد کشیده شده باشد. سطح قطعه ای که گلمیخ ها به آن جوش می گردند باید عاری از هر گونه زنگ، فلس، رطوبت ویا هر نوع مواد مضری که مانع از انجام یک جوش خوب خواهد شد، باشد. این سطوح امکان دارد با برس سیمی سنگزدن تمیز گردند.

حلقه سرامیکی به کارگرفته شده در زمان اجرا باید کاملاً خشک و عاری از هر نوع رطوبتی باشد، وجود رطوبت در سرامیک باعث می شود در هنگام برقراری قوس الکتریکی و بالارفتن ناگهانی دمای مقطع گلمیخ و سرامیک، رطوبت داخل سرامیک به طور ناگهانی تبخیر شود و این بخار ایجاد شده در میان گلمیخ و سطح تیر ایجاد خلل نموده و کیفیت جوش را به شدت کم خواهد کرد. توصیه می شود حتی در صورتی که احساس می کنید سرامیک خشک بوده؛ باز هم آن را درون آون قرار می دهند و به مدت 60 دقیقه آن را نگه داشته تا رطوبت آن کاملا گرفته شود.

جوش گلمیخ و استاندارد های گلمیخ:

حفاظ قوسی یا حلقه ی سرامیک حافظ جوشکاری باید به صورت کامل خشک باشد. اگر به عللی همانند رطوبت موجود در هوا یا اثر باران مرطوب شده باشد، باید پیش از استفاده به مدت 2 ساعت در دمای 120 درجه قرار گیرد تا به طور کامل خشک شود. فواصل طولی و عرضی برشگیر های گلمیخ از یکدیگر و همچنین فاصله آن ها از لبه بال تیر یا شاهتیر نسبت به آن چه که در نقشه ها نشان داده شده می تواند حداکثر 25 میلیمتر مغایرت داشته باشد. حداقل فاصله لبه پایه گلمیخ از لبه بال تیر مساوی قطر گل میخ همراه با 3 میلیمتر است. توجه داشته باشید که این فاصله از 38 میلیمتر کمتر نباشد.

جوشکاری گل میخ

تست جوش گلمیخ:

درباره ی گلمیخ هایی که در درون بتن مدفون می گردند حلقه سرامیکی باید شکسته و برداشته شود. درباره ی دیگر گلمیخ ها، شکستن حلقه سرامیکی اجباری نبوده، ولی بهتر است انجام گردد. علاوه بر بازرسی عینی، آزمایش باید شامل خم کردن گل میخ به اندازه ی تقریبی 30 درجه از سرد شدن باشد. آزمایش خم را به کمک یک اهرم و نه ضربات چکش می توانید انجام دهید.

در دمایی که از 10 درجه سانتیگراد کمتر باشد می توان انجام آزمایش خمش را با بارگذاری آهسته انجام دهید تا گل میخ در اثر ترد شکنی از بین نرود. زمانی که یک گلمیخ غیر قابل پذیرش از سطح عضو تحت تنش کششی برداشته خواهد شد. سطحی که گلمیخ مورد نظر از آن بخش حذف شود، باید سنگ زده، صاف و همسطح شود. گلمیخ ها به کمک تجهیزات خودکار جوشکاری گلمیخ که به یک منبع انرژی جریان یک سو با قطبیت مثبت وصل گشته، جوش داده شود.

دستگاه استاد ولدینگ  (Studwelding):

در هنگام جوشکاری تفنگی مربوطه باید تا زمان سفت شدن فلزات مذاب در موقعیت اولیه جوشکاری و بدون حرکت نگه داشته شود. در زمانی که دمای فلز پایه از 18- کمتر باشد و یا سطح جوشکاری مرطوب بود؛ باید از انجام جوشکاری پرهیز نمود. در متراژ های پایین و یا در پروژه هایی که امکان تامین برق سه فاز مورد نیاز مقدور نبود؛ می توان از سمت جهت جوش مستقیم گلمیخ به سازه فلزی استفاده کرد. در این روش باید پیش از ورق گالوانیزه در محل اتصال گلمیخ بریده گردد و سپس گلمیخ جوشکاری شود. در هر حال باید آزمون تست جوش گلمیخ با اهرم با زاویه 60 درجه صورت گرفته و گلمیخ نباید از محل وصل شدن جوش شکسته و یا جدا شود.

روش اصولی اجرای گلمیخ + استاندارد های گلمیخ:

روش اجرا بدین صورت است که گلمیخ به وسیله ی هولدر گلمیخ گیرگان و یا تفنگی دستگاه نگه داشته می گردد و قوسی الکتریکی بسیار قوی میان گلمیخ و سطح ورق گالوانیزه عرشه فولادی صورت می گیرد. اگر به سطح زیرین گلمیخ دقت نموده باشید؛ زائده ای کروی شکل را خواهید دید که به طور معمول از جنس آلومینیوم و با درجه ذوب بسیار پایین بوده، این اختلاف درجه ذوب سبب می شود که در همان ثانیه ی اول با ذوب ناگهانی این زائده انفجاری کوچک در محل ایجاد شده و این انفجار منجر به برداشته شدن ورق گالوانیزه عرشه ی فولادی در نقطه ی اتصال می شود. سپس در محل اتصال با ادامه دار شدن قوس الکتریکی بر روی تیر منطقه مذاب ایجاد می شود و تفنگی دستگاه به صورت اتوماتیک گلمیخ را داخل ماده مذاب فرو می نماید، میزان فرو رفتن گلمیخ داخل ماده مذاب و همچنین سرعت فرو رفتن آن به وسیله ی دستگاه استاد ولدینگ قابل تنظیم می باشد که با تجربه ای که اپراتور دستگاه دارد، کنترل و تنظیم خواهد شد. شعله پوش سرامیکی دندانه دار که در هنگام اجرا گلمیخ درون آن قرار داده می شود، دو کار انجام خواهد داد؛

اول آن که از پاشش مواد مذاب در هنگام فرو بردن گلمیخ جلوگیری می کند و دوم آن که سبب ایجاد حلقه اتصال به دور گلمیخ خواهد شد. توصیه می گردد حتماً از شعله پوش سرامیکی خشک کمک بگیرید. زیر رطوبت سرامیک در زمان ایجاد قوس سبب به وجود آوردن بخار آب می گردد تا در کیفیت جوش بسیار تاثیر دارد، اگر حلقه های سرامیکی شما در اثر بارندگی شب قبل و یا رطوبت محل مربوط شده اند. آن ها را چند ساعت در آون قرار دهید تا رطوبت آن کاملاً گرفته خواهد شد.

بیشتر بخوانید  انواع سقف یوبوت + قالب ها آن

پس از فرو رفتن گلمیخ داخل حوضچه مذاب اپراتور باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • اول، گان و یا تفنگی را کاملاً به شکل عمودی نگه داشته باشد، تراز کروی روی گان دستگاه در عمود نگه داشتن آن بسیار موثر بوده؛ عمود نگه نداشتن دستگاه سبب می شود که انتهای گلمیخ به صورت یکنواخت ذوب نمی شود و این امر در استحکام اتصال به شدت موثر است.
  • دوم، از لرزش دست در زمان اجرای گلمیخ پرهیز نمایید.
  • سوم، پس از فرو رفتن گلمیخ داخل حوضچه مذاب برای مدت 3 ثانیه و تا سرد شدن حوضچه مذاب دستگاه را ثابت و بدون تکان نگه دارد.

طریقه ی کار با دستگاه استاد ولدینگ:

همواره میان مشاور و مجری عرشه ی فولادی بر سر اجرای گلمیخ بر روی راه پله ها و سطوح شیبدار با شیب بالا بحث وجود داشته باشد، مجری اعلام می نماید، کیفیت جوش گلمیخ روی سطوح شیبدار به علت فرار مواد مذاب نامطلوب صورت می پذیرد و مشاور و یا ناظر نیز اصرار می کند که حتماً باید جوش مطلوب انجام پذیرد.

نصب گل میخ
البته استدلال مجری درست و منطقی بوده اما برای آن راه حلی وجود خواهد داشت. این راه اقدام به تولید شعله پوش سرامیکی نیم دندانه نموده است. بدین صورت که نیمی از حلقه سرامیکی دارای دندانه و نیمی دیگر به شکل صاف می باشد، قسمت صاف باید در هنگام اجرا رو به پایین سطح شیبدار بوده تا از فرار مواد مذاب جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که ما دو مدل شعله پوش سرامیکی داریم:

  • اول، شعله پوش سرامیکی با دندانه های درشت.
  • دوم، شعله پوش سرامیکی با دندانه های ریز.

شعله پوش یا حلقه سرامیکی:

شعله پوش و یا حلقه سرامیکی دندانه ریز برای اجرای گلمیخ در محل هایی مناسب است که گلمیخ مستقیم بر روی تیر انجام می گیرد و ورق عرشه ی فولادی در آن بخش موجود نیست. شعله پوش و یا حلقه ی سرامیکی دندانه درشت نیز برای سطوحی که ورق گالوانیزه عرشه فولادی وجود دارد، مناسب خواهد بود.

نکات مهم در کیفیت اجرای مطلوب گلمیخ:

  • اول، در زمان جوشکاری تفنگی مربوطه باید تا زمان سفت شدن فلزات مذاب در موقعیت اولیه جوشکاری و بدون حرکت نگه داشته شود.
  • دوم، در حالتی که دمای فلز پایه از 18- کمتر باشد و یا سطح جوشکاری مرطوب باشد؛ باید از انجام جوشکاری دوری نمود.
  • سوم، از گلمیخ با کیفیت مناسب و دارای کربن پایین و دارای تاییده بهره ببرید.
  • چهارم، طول کابل دستگاه و نوسان برق در کیفیت جوش تاثیر می گذارد به مطلب مشکلات برق سه فاز و دیزل ژنراتور رجوع نمایید.
  • پنجم، به جهت تست جوش گلمیخ روش استاندارد خم کردن گلمیخ به وسیله ی اهرم تا زاویه 30 درجه می باشد.

لزومات فنی درباره ی تهیه و نصب ورق عرشه ی فولادی:

  • اول، حداقل ارتفاع گام ورق بزرگ تر از ۷۵ میلیمتر نباشد.
  • دوم، حمل و نصب ورق های عرشه باید به گونه ای انجام گیرد که در زمان حمل آسیب دیدگی به جهت ورق به وجود نیاید.
  • سوم، حداقل عرض نشیمن ورق های عرشه بر روی تیر های اصلی و تیر های لبه برابر با نصف عرض بال تیرآهن بوده؛ به هر حال این مقدار نباید از 50 میلیمتر کمتر باشد.
  • چهارم، وصله ورق های عرشه بر روی تیر های اصلی مجاز می باشد و در این صورت باید دو عرشه وصله شونده به طولی برابر با 50 میلیمتر بر روی تیر اصلی با هم همپوشانی داشته باشند.
  • پنجم، از اجرای ورق های عرشه فولادی که دچار تغییر شکل های ماندگار می شوند، خودداری نمایید.
  • ششم، پس از پخش عرشه های فولادی بر روی اسکلت سازه و پیش از اجرای گلمیخ، عرشه های فولادی باید به شیوه ی مناسبی با پرچ و یا خال جوش به تیرهای اصلی و فرعی مهار شوند.
  • هفتم، پس از پخش ورق عرشه بر روی اسکلت از پرتاب ابزارآلات، حرکت تجهیزات و ماشین آلات اجرایی و غیره بر روی عرشه های فولادی که سبب تغییر شکل های ماندگار خودداری شود.
  • هشتم، دپوی مصالح پیش از گیرش بتن سقف بر روی به هیچ نحو مجاز نمی باشد.

الزامات فنی در خصوص تهیه و اجرای گل میخ :

  • اول، گلمیخ ها باید عاری از هر نوع زنگ زدگی، روغن، رطوبت و هر نوع مواد زائد دیگر باشند.
  • دوم، حلقه سرامیکی محافظ جوشکاری باید به صورت کامل خشک باشد، در غیر این صورت پیش از اجرا باید به مدت 2 ساعت در دمای 170 درجه سانتیگراد خشک و سپس به کار گرفته شود.
  • سوم، در سازه های فولادی با اتصالات خمشی، در فاصله ای برابر با ارتفاع تیر از بر ستون اجرای گلمیخ مجاز نمی باشد و مهار عرشه ها در این نواحی صرفاً به وسیله ی پرچ و یا خال جوش مجاز است.
  • چهارم، در صورت مشخص نبودن آرایش گلمیخ های روی تیرهای اصلی در نقشه ها، با رعایت بند ذکر شده، گلمیخ ها باید به صورت یک کنگره در میان به اجرا در آیند.
  • پنجم، تپانچه جوشکاری تا آخر عملیات جوشکاری و سفت شدن حوضچه مذاب باید به صورت عمودی در محل جوشکاری نگه داشته شود.
  • ششم، بعد از تمام شدن جوشکاری و سرد شدن حوضچه مذاب، حلقه های سرامیکی باید شکسته و برداشته شوند.
  • هفتم، جوشکاری در مواقعی که دمای فلز پایه 18- درجه سانتیگراد می باشد و یا سطح ورق به خاطر نزولات جوی مرطوب است مجاز نخواهد بود.
  • هشتم، حداقل ارتفاع گلمیخ ها پس از نصب کمتر از ۴۰ میلیمتر از بالای ورق ذوزنقه ای نباشد.
  • نهم، گلمیخ ها را می توان از روی ورق فولادی ذوزنقه ای و یا مستقیما به عضو فولادی جوش زد. در هر حال باید گلمیخ ها روی بال ذوب گردد.
  • دهم، فواصل گلمیخ های برشگیر در امتداد تیر تکیه گاهی از ۹۰۰ میلیمتر تجاوز نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.