وبلاگ

پروفیل چیست و انواع آن

پروفیل چیست
به این نوشته رای بدین! post

انواع پروفیل

پروفیل ساختمانی:
پروفیل صنعتی:
مدل کامپوزیتی:
مدل گالوانیزه:

پروفیل ساختمانی


نورد گرم:این محصول از نورد گرم شمش فولادی ساخته شده و قوطی شکل است.

نورد سرد:این نوع با شکل دادن ورق های فولادی با استفاده از روش خم کردن و پرس تولید می شود. محصولات تولید شده با این روش جهت کارهای سبک ساختمانی مانند ناودانی، تیرهای تکیه گاه سقف کاذب و چارچوب درهای ساختمان مناسب هستند.

مرکب:این مدل از به هم پیوستن و ترکیب دو نوع سرد و گرم به وجود می آید.

پروفیل صنعتی:

همان طور که مشخص است این محصول در صنایع گوناگون مانند خودرو سازی و نظامی به عنوان ضمایم صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت خودروسازی از اشکال قوطی مربعی و مربع مستطیلی استفاده می شود. در سطوح مختلف صنعتی توجه به خصوصیت های مکانیکی و الکتریکی از اهمیت بالایی بهره مند بوده و در این راستا دانش فنی، تجربه کاری و امکانات تولیدی در جایگاه برگزیده ای قرار می گیرند به نحوی که توانایی تولید قطعات خاص با ویژگی های مشخص برای هر تولید کننده ساختمانی امکان پذیر نخواهد بود. پروفیل ‌های صنعتی که در بخش تولیدات صنعتی مانند خودروسازی و یا ساخت وسایل نظامی برای ساخت قطعات صنعتی به کار می ‌روند، در این نوع تولیدات خصوصیات مکانیکی و الکتریکی مقاطع اهمیت بالایی داشته و دانش فنی و تجهیزات موجود در کارگاه ‌های تولیدی پروفیل‌ های صنعتی حرف اول را می ‌زنند. به همین دلیل، هر کارگاهی قادر به تولید آن ‌ها نمی ‌باشد.

مدل کامپوزیتی:

در حال حاضر مواد مرکب یا کامپوزیت سهم عظیمی از بازار را به دست خود گرفته است. مدل کامپوزیتی که در برابر خوردگی مقاوم تر از نوع معمولی آن بوده در مناطقی که شرایط آب و هوایی موجب بالا رفتن میزان خوردگی می شود بسیار متداول شده است. اساسی ترین دلیل استفاده از این مدل مقاومت در برابر خوردگی و افزایش طول عمر سازه در برابر ارتعاشات می باشد. از دیگر مزایای استفاده از کامپوزیت باید به سبک تر شدن سازه نیز اشاره داشت با این حال این مزیت از اهمیت چندانی برخوردار نمی باشد.

انواع پروفیل

آنچه اهمیت دارد دوام و عمر بالای کامپوزیت است که با وجود خاصیت غیر کشسانی امکان پذیر است. این خاصیت باعث عملکرد بهتر در برابر ارتعاشات زلزله شده و مناسب ترین گزینه برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله می باشد. در ایران با توجه به شرایط موجود نیاز مبرمی به استفاده از کامپوزیت وجود دارد. در حال حاضر مناطقی که میزان خوردگی فلزات در آن جا بالاست مانند ارومیه یا ساختمان های جنوب کشور با مشکل خوردگی دست و پنجه نرم می کنند که با استفاده از کامپوزیت می توان این مشکل را تا حدودی برطرف ساخت.

گالوانیزه:

مدل گالوانیزه شده نیز برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. پروفیل upvc در ساخت پنجره های دو جداره کاربرد دارد. از فواید استفاده از نوع گالوانیزه در ساخت پنجره های یو پی وی سی رفع مشکل هرز شدن پیچ ها و افتادگی بازشوهای در و پنجره ها است. همچنین با استفاده از این نوع میتوان از استحکام پنجره ها در برابر فشارهای جوی در ارتفاعات بالا مطمئن بود زیرا در برج هایی که دارای ارتفاع بالایی هستند باد قابلیت وارد کردن فشار قابل توجهی را به پنجره ها دارد همچنین در طبقات پایین تر با توجه به امکان نشست ساختمان پنجره ها در معرض فشار قرار می گیرند که در این شرایط نیز استفاده از مدل های گالوانیزه شده توصیه می گردد.

انواع پروفیل از نظر ابعاد و شکل

از نظر شکل و ابعاد، پروفیل ‌ها به دو نوع کلی باز و بسته تقسیم می ‌شوند که دارای تنوع مختلفی در این دو دسته هستند.

پروفیل باز:
پروفیل بسته:

پروفیل باز:

این محصولات با ابعاد و قطرهای مختلف ساخته می شوند. که از انواع پرکاربرد آن‌ ها می‌ توان به پروفیل ‌های با سطح مقطع Z, U, Hat, I اشاره کرد. این نوع پروفیل‌ ها بیشتر برای ساخت انواع مصالح ساختمان مانند چارچوب درب های چوبی، قاب اطراف پنجره ‌های نمای بیرون و حتی ام دی اف استفاده می ‌شوند. این پروفیل ‌ها ابعاد و ضخامت‌ های بسیار متفاوتی دارند در میان این محصولات، پروفیل‌ های Z از همه پرکاربردتر هستند. ناگفته نماند این نوع پروفیل ‌ها دارای ضخامت ‌های متفاوتی هستند که میزان ضخامتشان، قیمت آن‌ ها را مشخص می‌ کند.

پروفیل Z:

مقطع Z  در سقف سالن های عظیم مانند سقف ورزشگاه ها ، سوله ها انبار و پارکینگ ها استفاده می شود. مدل Z دارای انواع Z18 ,Z20  و  Z22  می باشد. ضخامت این نوع به طور معمول 2.5 سانتی متر و 3 سانتی متر است که قیمت پروفیل را متغیر می کند.

موارد مصرف مقطع Z  :

با توجه به کاربردهای متعددی که محصولات فولادی در ساختمان سازی دارند، باید اشکال مختلفی نیز از این محصول ساخته شود تا نیازها را به خوبی بر طرف کنند. از مقطع Z برای اتصال قسمت های مختلف سازه های فلزی استفاده می شود. ساختمان های دارای اسکلت فلزی از قطعات مجزا ساخته می شود که در نهایت باید به صورتی مناسب و یکپارچه به یکدیگر متصل شوند.

انواع پروفیل از نظر ابعاد و شکل

دیگر موارد ساخت سقف های شیب دار، سالن های ورزشگاه ها، ایستگاه های اتوبوس و غیره است که برای این منظور  از مدل نیم رخ Z نیز می توان استفاده کرد علاوه بر این در صنعت کشتی سازی نیز نقش بسزایی دارد. مهندسی که وظیفه نقشه کشی را انجام می دهد با علامت Z  موارد استفاده از مقطع Z  را مشخص می کند همچنین عددی که بعد از Z نوشته می شود مشخص کننده ارتفاع است.

بیشتر بخوانید  واتر استاپ و انواع آن

زیرسازی سقف ‌های شیب ‌دار

کشتی‌ سازی

افزایش ظرفیت باربری سازه

پوشش سقف سالن‌ های بزرگ مانند ورزشگاه، کارخانه یا کارگاه، ایستگاه ‌های سوخت ‌رسانی و ایستگاه اتوبوس

ستون ‌های مرکب با مقاطع مرکب

پروفیل بسته:

 

قوطی ،لوله، انواع پنجره، پروفیل UPVC  ، درب های کرکره برقی و HSS  از زمره متعلقات مدل بسته می باشند. این پروفیل ‌ها نیز در ابعاد و ضخامت ‌های متفاوتی بر حسب کاربردشان ساخته می ‌شوند و سطح مقطع آن‌ ها بسته است. از انواع پروفیل‌ های بسته می ‌توان به پروفیل ‌های قوطی و لوله ‌ای اشاره کرد که برای ساخت درب و پنجره و درب‌ های کرکره برقی یا Hss استفاده می ‌شوند.

مقطع HSS  :

مدل تو خالی HSS از جنس فولادی با سطح مقطع تو خالی می باشد. حروف H S S  مقطع بسته ای تیوبلار است و با روش نورد سرد به تولید می رسد. این محصول در ساخت پل، استادیوم، فروشگاه ها خرید و تجاری، همچنین ساحتمان های مسکونی استفاده می شود. این نوع در اشکال مستطیل و دایره تولید می شوند. در سال های گذشته استفاده از این نمونه به دلیل ویژگی های مناسبی که داشته رو به افزایش است. به همین دلیل است که معماران لقب متریال قرن 21 را به این مقطع داده اند. این مقاطع هم از نظر مقاومت بسیار عالی هستند و هم ‌دست معماران را در طراحی ‌های مدرن باز گذاشته ‌اند و به همین جهت بسیار محبوب می‌ باشند. به‌ علاوه در برابر بارهای خارجی محوری، خمشی و پیچشی و همچنین خوردگی بسیار مقاوم هستند و وزن سازه را نیز کاهش می ‌دهند. از طرفی چون توخالی می ‌باشند، اگر بار سازه مشکلی ایجاد نکند می ‌توان برای مقاوم‌ سازی در برابر آتش و زلزله آن ‌ها را با بتن پر کرد یا از خالی بودن آن برای سیستم تهویه بهتر ساختمان استفاده نمود.

کاربرد پروفیل

 

پروفیل مصارف زیادی در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی دارد، اما بیشترین کاربرد آن در ساخت در و پنجره های آهنی می باشد.

پروفیل ها بشکل مربع و مستطیل وجود دارند که در مقاطع کوچک آن جهت نرده های فلزی برای در و پنجره ها، راه پله ها، نرده کشی دیوارهای کارخانه ها، پیاده روها و نیز خیابانها استفاده می گردد، اما مقاطع بزرگتر پروفیل ها به ستونی معروف هستند که در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارد.

استفاده های دیگر پروفیل :

در صنعت خودروسازی

در ساخت پایه میز و صندلی

نوع z آن جهت پوشش سقف سوله ها

ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی با استفاده از پروفیل نبشی

ساخت کرکره های مغازه با استفاده از پروفیل ناودانی

روش تولید پروفیل

  • روش تولید مستقیم :
  • روش تولید غیر مستقیم :

تولید پروفیل به روش مستقیم

تولید پروفیل به روش مستقیم

در این روش نوارها از بین دو قالب که در بالا و پایین دستگاه تعبیه شده اند عبور کرده و براساس زوایای تنظیم شده و میزان نیروی وارده هریک از قالبها و توزیع این نیرو, نوار فولادی به مرور شکل گرفته و سپس لبه های آن به هم جوش خورده و پس از شکل گیری در مرحله سایزینگ و رفع اشکالات خمشی و پیچشی توسط پیچش گیر, به صورت اتوماتیک در طول های 66 متری برش خورده وبسته بندی میشود. ابعاد و زوایای این پروفیل دقیق بوده و دارای خط جوش ثابت و انحنای بسیار کم در سطح محصول است ولی این روش معایبی نیز دارد از جمله استهلاک بیشتر قالبها به دلیل تیزبودن گوشه ها و قطرهای متفاوت قالبها در نقاط مختلف و سرعت خطی متفاوت و همچنین پایین بودن سرعت تولید به دلیل دقیق بودن روش تولید و در نتیجه کاهش راندمان تولید.

تولید پروفیل به روش غیرمستقیم

در این مرحله نوار فولادی ابتدا از مرحله نورد عبور کرده و سپس تحت اعمال یکی از روشهای شکل دهی اعم از شکل دهی لبه ای, مرکزی یا شعاع واقعی به شکل لوله درمی آید و پس از جوش خوردن لبه ها وارد مرحله سایزینگ میشود که در این مرحله در اثر اعمال فشار از بالا و پایین و اطراف, به شکل مورد نظر درمی آید و سپس با عبور از مرحله پیچش گیر نواقص آن برطرف شده و پس از برش به قطعات دلخواه وارد مرحله بسته بندی میگردد و گاهی نیز ابتدا لوله شکل گرفته طبق طولهای درخواستی بریده شده و سپس به شکل موردنظر درمی آید. در روش غیرمستقیم, تنوع در ساخت شکلهای مختلف پروفیل بیشتر است و با حداقل ماشین آلات لوله سازی میتوان این تنوع را ایجاد کرد و همچنین به دلیل نوع روش, امکان برخورداری از توان حداکثری دستگاه جوش فراهم شده است بنابراین سرعت و راندمان تولید بالا میرود.

چون قالبها در این روش بیشتر به شکل منحنی هستند کار با دستگاه های آن راحت تر است و گوشه های قطعات به دلیل گرد بودن در حین عملیات حرارتی کمتر دچار شکستگی و آسیب میشوند؛ ولی از طرف دیگر همین امر موجب پایین آمدن کیفیت محصول از نظر دقت در اندازه اضلاع و تیز بودن گوشه ها و از نظر مستقیم بودن خط جوش و انحنای سطح محصول میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.