وبلاگ

تفاوت سقف کامپوزیت با عرشه فولادی

مرحله سوم- اتصال ورق فولادی به تیر توسط گل میخ
به این نوشته رای بدین! post

منظور از سقف کامپوزیت چیست؟

سقف کامپوزیت به سقفی گفته می‌ شود که از ترکیب بتن با فولاد ساخته شده باشد. مواد اصلی ساخت سقف کامپوزیت شامل بتن، تیرآهن، میلگردهای حرارتی و تیرهای فرعی است. بتن ‌ریزی در سقف کامپوزیت به صورتی اجرا می‌ گردد که بتن به‌ عنوان عضو فشاری روی تیرآهن قرار بگیرد. میلگردهای حرارتی که در بتن قرار گرفته می ‌شوند در جهت مخالف تیرهای فرعی جای می ‌گیرند و ضمن جوش خوردن با آنها از ترک خوردن بتن جلوگیری می ‌کنند. تیرهای فرعی و پروفیل ‌های آهنی عضو کششی سازه به شمار می ‌روند. لازم ‌به ‌ذکر است که برای یکپارچه کردن تیرها از برشگیرهایی که به آن ها گل میخ نیز گفته می ‌شود و در بتن مدفون شده ‌اند استفاده می ‌کنند. سقف کامپوزیت در انواع مختلفی ساخته می ‌شود و هر کدام به شرایط و نوع ساختمان مورد نظر بستگی دارد.

انواع سقف کامپوزیت

انواع سقف کامپوزیت بر اساس نوع مصالح مورد استفاده به دو دسته سقف کامپوزیت سنتی و سقف کامپوزیت عرشه فولادی تقسیم می ‌شود که تفاوت‌ هایی با هم دارند. مصالح استفاده شده در ساخت سقف کامپوزیت سنتی شامل میلگردهای حرارتی، تیرهای فرعی، برشگیرهایی از نوع ناودانی، تخته و چهارتراش و دال بتنی است. در حالی ‌که مصالح مورد استفاده در سقف عرشه فولادی از شبکه میلگردهای حرارتی، تیرهای فرعی، برشگیرهایی از نوع گل میخ، دال بتنی و ورق‌ های فولادی شیروانی تشکیل شده ‌اند. سقف ‌های کامپوزیت بر اساس نحوه اجرا و ساخت نیز به چهار نوع تقسیم می شوند.

  • سقف کامپوزیت سنتی
  • سقف عرشه فولادی
  • سقف کرومیت
  • سقف Roofix

مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت سنتی و ویژگی های هر یک

برای این که بتوان به مقایسه این دو سقف بپردازیم ، لازم است که در ابتدا به بررسی ویژگی های هر یک پرداخت تا از این طریق به دید روشنی در این رابطه دست یافت. در ادامه به برخی از مهم ترین موارد اشاره خواهیم کرد.

۱_ وزن: اولین موردی که در رابطه با مقایسه  باید به آن پرداخت، وزن هر یک از این موارد می باشد. از همین رو می توان گفت: وزن سقف های عرشه فولادی کمتر از سقف های کامپوزیت سنتی بوده و از همین رو حمل و نقل و جابجایی آن راحت تر می باشد.

۲_ سرعت اجرا: با توجه به این که سقف های عرشه فولادی از وزن کمتری برخوردار می باشند، نصب آن ها هم راحت تر بوده و سرعت نصب آن را می توان ۱۰ برابر سرعت نصب سقف های کامپوزیت سنتیبیان کرد.

۳_ سرعت بازگشت سرمایه: سرعت عمل در اجرای پروژه های ساختمانی یکی از موضوعات مهم می باشد. چرا که این موضوع می تواند تعیین کننده ی سرعت بازگشت سرمایه باشد. در مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت سنتی باید گفت: با توجه به این که سقف های عرشه سریع تر نصب می شوند می توان سرعت بازگشت سرمایه در آن را بالاتر از سقف های کامپوزیت دانست.

بیشتر بخوانید  هر آنچه باید درباره ی پروفیل بدانید!

۴_ نحوه ی اجرا: هنگامی که از سقف های عرشه فولادی استفاده می شود می توان به طور همزمان عملیات بتن ریزی چند طبقه را با یکدیگر انجام داد. اما چنین امکانی در رابطه با سقف های کامپوزیت وجود ندارد.

۵_ میزان مصرف مصالح: میزان استفاده از تیر های فرعی در سقف های عرشه فولادی کمتر از سقف های کامپوزیت سنتی می باشد. در واقع در مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت سنتی باید گفت: فاصله ی تیر های فرعی در رابطه با سقف های عرشه تا سه متر حتی بدون استفاده از قالب بندی امکان پذیر است و همین موضوع میزان استفاده از آن را کاهش می دهد.

۶_ هزینه: زمانی که از سقف های عرشه فولادی استفاده می شود میزان استفاده از فولاد و بتن به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند و همین موضوع می تواند نشان دهنده ی کاهش هزینه های مربوط به اجرای پروژه باشد.

۷_ وزن ساختمان: همان طور که می دانید وزن ساختمان همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم در ساختمان سازی مطرح بوده است. از همین رو در مقایسه سقف ها باید گفت: استفاده از سقف های عرشه فولادی وزن ساختمان را به ازای هر متر مربع در حدود ۵۰ کیلوگرم کاهش می دهند که این موضوع را می توان یکی از دلایل انتخاب این نوع سقف ها بیان کرد.

مزایای سقف عرشه فولادی

مزایای این سقفها سرعت بالای اجرا، عدم نیاز به شمع بندی امکان بتن‌ریزی هم‌زمان چندین سقف، مقاومت بالا در مقایسه با سایر سقف‌ها، کاهش مصرف بتن، یکپارچگی سقف و اسکلت سازه، کاهش مصرف فولاد به دلیل عملکرد مرکب و وزن پایین سقف و در نتیجه سبک شدن کل سازه است.

‌در سقف عرشه فولادی از بتن کششی صرف نظر شده و بجای آن از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند که این ورق ها هم در کشش و هم در فشار عملکرد خوبی دارد.

‌در سقف عرشه فولادی به دلیل وجود نداشتن بلوک سفالی یک فضای توخالی مناسب بین تیرآهن‌ها وجود دارد، از این فضای توخالی می‌توان برای لوله‌کشی‌های برق و آب و تأسیسات ساختمان استفاده کرد. همچنین بین دال و سقف کاذب زیر آن یک بالشتک هوا وجود دارد که عایق صوتی مناسبی است.

معایب سقف کامپوزیت سنتی

سرعت اجرای سقف کامپوزیت سنتی بیشتر از سقف تیرچه بلوک ، کرومیت و … است شاید در مراحل اولیه این‌طور باشد اما اگر در حالت کلی بررسی شود؛ متوجه خواهید شد که به دلیل انجام کاذب کاری و … اجرای کامل پروژه زمان بیشتری طول می‌کشد.

سقف کامپوزیت سنتنی به دلیل داشتن لرزش، سقفی مناسب برای پروژه‌های مسکونی نیست مگر اینکه قبل از بتن‌ریزی، زیر سقف را کامل شمع بندی کنیم که در این صورت اجرای هم‌زمان چند سقف با هم وجود نخواهد داشت.

هزینه تمام شده سقف کامپوزیت سنتی معمولی به دلیل اجرای سقف کاذب در زیر آن، از دیگر سقف‌ها (تیرچه بلوک، کرومیت و …) بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.