وبلاگ

اجرای سقف عرشه فولادی در سازه بتنی

سقف عرشه فولادی در سازه بتنی
به این نوشته رای بدین! post

در دنیای امروز، شاهد اجرای سقف عرشه فولادی در سازه بتنی در بسیاری از پروژه های ساختمانی در حال اجرا هستیم.  تجهیزات نوینی که در سیستم قالب بندی های بتنی که با ساخت یکپارچه به اجرا در می آیند، نه تنها ظاهری بی نقص به بنا های در حال ساخت می دهد، بلکه به علت داشتن قابلیت بتن ریزی به صورت همزمان، در طی مدت زمان کوتاهی دارای محبوبیت زیادی در صنعت ساختمان سازی برخوردار شد. به نحوی که اجرای سقف های عرشه فولاد در ساختمان های فلزی و در ساختمان های بتنی قابل اجرا خواهد بود؛ در این روش با استفاده از آرماتور بندی و بتن ریزی بر روی ورق های فولادی، این سقف ها قابل اجرا خواهد بود.

مطلبی که باعث کاربرد سقف های عرشه فولادی در پروژه های ساختمانی در حال اجرا است، بالا رفتن سرعت روند ساخت و ساز می باشد. به همین علت است که در اجرای سقف عرشه فولادی با کیفیت، از شیوه های قدیمی استفاده نمی کنند.

سقف عرشه فولادی در سازه بتنی

متدهای قدیمی وقت گیر بوده و علاوه بر اتلاف زمان بسیار زیاد، باعث استفاده از نیرو های کاری زیاد شده که این امر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود. اما در اجرای سقف عرشه فولادی، فاکتور مهم، کاهش بازه زمانی پروژه های در حال ساخت و کاهش تعداد نیرو های کاری خواهد بود که عاملی تاثیر گذار در کم کردن هزینه ها در طول فرآیند ساخت و ساز می شود. همچنین این سقف ها، تجهیزات جدیدی شناخته شده اند که در ساخت سازه های مرتفع قابل استفاده خواهند بود.

باید ذکر کنیم که در ساختمان سازی به روش سنتی، ساخت و اجرای سقف، نسبت به دیگر قسمت‌ های ساختمان مدت زمان بیشتری را صرف می کند. اما این امر با متدهای نوین و پیشرفت ساختمان‌ سازی تا حد زیادی بهبود یافته است. امروزه در این صنعت از مواد پیشرفته‌ای جهت عملیاتی کردن یک پروژه ساختمان‌ سازی بکار رفته که در کنار همه ی فواید، باعث سرعت یافتن اجرای پروژه خواهد شد.

یکی از پیشرفته ترین این مواد در صنعت ساختمان‌ سازی، سقف عرشه ی فولادی خواهد بود که از کنار هم قرار گرفتن ورق‌های فولادی گالوانیزه به شکل ذوزنقه و برش‌ گیرها تولید می گردد.

استفاده از سقف عرشه فولادی در سازه بتنی دارای مزایای زیادی همراه خواهد داشت؛ به عنوان نمونه سقف عرشه فولادی باعث صرفه‌ جویی در مصرف فولاد و میلگرد می باشد. در صورت استفاده از سقف ساختمانی نیازی به قالب‌ بندی و شمع‌ گذاری نخواهید داشت و می‌توانید به صورت همزمان عملیات بتن ‌ریزی ساختمان های چند طبقه را به اجرا در آورید. به دلیل داشتن وزن کم، وزن نهایی سازه نیز کاهش یافته و درنتیجه آسیب دیدگی در هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله، به حداقل خواهد رسید.

بیشتر بخوانید  ورق گالوانیزه چیست؟

از دیگر مزایای این سقف ها، افزایش سرعت اجرای پروژه ساختمانی بوده؛ چون وزن آن ها بسیار سبک بوده و درنتیجه حمل‌ و‌ نقل و نصب آن راحت تر خواهد شد. در ادامه به دیگر مزیت های سقف عرشه فولادی در سازه ی بتنی خواهیم پرداخت.

مزیت های اجرای سقف عرشه فولادی در سازه های بتنی:

  • اول، عدم اتلاف زمانی و سرعت یافتن روند اجرا.
  • دوم، توانایی تحمل بار ها و نیرو های وارد شده در زمان ساخت و ساز.
  • سوم، مقاومت بالا در برابر همه نوع شرایط آب و هوایی.
  • چهارم، ساخت ظاهری زیبا و یکپارچه.
  • پنجم، داشتن توانایی مقاومت بالا در برابر حرارت های زیاد؛ برای مثال، آتش سوزی.

از مزیت های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اول، مهم ترین مزیت وزن کم سقف های عرشه ی فولادی نسبت به اسکلت های فولادی دیگر می باشد.
  • دوم، در روش اجرای سقف، از ورق گالوانیزه ذوزنقه به عنوان قالب بتن ریزی عمل کرده و موجب باقی ماندن در سقف نقش سازه ای می شود.

سقف عرشه فولادی در سازه بتنی

  • سوم، اجرای همزمان چندین سقف در عرشه فولادی و بتن ریزی در کوتاه ترین زمان.
  • چهارم، حذف کردن میلگرد های کششی و همچنین تیرهای فرعی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راه ها شناخته شده است. عرض ورق باید 1 متر بعد از فرمینگ بوده که وزن آن 7.800 کیلوگرم است.
  • پنجم، این سقف ها توانایی نگهداری (دپو) در محل های محدودتر را نسبت به انواع تیرچه ها دارند.
  • ششم، دهانه های تیر ریزی در سقف های عرشه ی فولادی تا 4 متر افزایش یافته و این بالا رفتن نیازی به شمع بندی نخواهد داشت.
  • هفتم، از گل میخ هایی که ورق را به تیر جوش می دهد، استفاده می شود.
  • هشتم، این سقف ها در برایر آتش‌ سوزی مقاوم هستند.
  • نهم، سقف های عرشه ی فولادی در برابر زلزله مقاوم هستند.
  • دهم، این سقف ها دیافراگ صلب سقف را تشکیل می دهند.
  • یازدهم، انتقال صدا در این سقف ها کاهش پیدا می کند.
  • دوازدهم، خطای انسانی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

مشخصات فنی سقف عرشه فولادی:

علتی که موجب مقاومت بالای سقف عرشه فولادی در سازه بتنی می شود، استفاده از مواد با کیفیت و مرغوب در ساخت آن ها  است. از دیگر مشخصات اصلی، استفاده از ورق های فولادی، گالوانیزه و برش گیر های مقاوم در ساخت این تجهیزات می باشد. ارتفاع سقف های فولادی در اجرای سقف عرشه فولادی بین 5 تا 7 سانتی متر می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.