ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم، متریالی سبک

ورق آلومینیوم، متریالی سبک در صنعت ساختمان:
به این نوشته رای بدین! post

ورق آلومینیوم، متریالی سبک در صنعت ساختمان:

آلومینیوم یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد بوده که از سنگ بوکسیت به دست خواهد آمد. این سنگ در اثر هوازدگی سنگ گرانیت و یا بازالت ایجاد شده و دارای مقادیر زیادی آلومینیوم می باشد. بیشترین مقدار آلومینیومی که در سراسر دنیا به کار می رود؛ از این سنگ استخراج می گردد. با این مقدمه، در ادامه ی این مطلب با ما همراه بمانید تا با ویژگی های این فلز آشنا شوید.

ویژگی های فلز آلومینیوم:

آلومینیوم یک فلز نرم نقره ای رنگ بوده که به عنوان فراوان ترین فلز در سطح زمین مشهور است. واکنش پذیری این فلز بسیار بالا بوده؛ به همین جهت آن را نمی توان به صورت خالص در طبیعت یافت؛ بلکه باید از سنگ های معدنی استخراج کرد. این فلز را می توان بازیافت نمود و مجدداً استفاده کرد. آلومینیوم خواص اولیه ی خود را حفظ می نماید و یک فلز بادوام بوده که جمع آوری و بازیافت آن در مقایسه با تولید آن مقرون به صرفه تر خواهد بود. این فلز با مصرف انرژی پایین بازیافت شده و برای مصارف گوناگون به اشکال مختلف در خواهد آمد. آلومینیوم از چگالی پایینی برخوردار بوده و نقطه ذوب آن 658 درجه سانتی گراد است.

ورق آلومینیوم

این مواد هیچ گونه خطری برای انسان ایجاد نمی کند و دوستدار محیط زیست می باشد. این فلز سبک وزن از قابلیت شکل پذیری فوق العاده ای برخوردار بوده و مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی بالا خواهد بود. این فلز، آب و رطوبت را جذب نکرده و در اثر انقباض دچار شکستگی و ترک خوردگی نیز نمی شود. دوام و پایداری این ماده در مقایسه با مصالح دیگر بالاتر بوده؛ به همین جهت درب و پنجره هایی که از آلومینیوم ساخته می شوند، در اثر تحمل بار تغییر شکل نداده و کج نمی گردد. این فلز نیز همانند همه ی فلزات ماده ای نسوز بوده و مقاوت آن در برابر آتش بالا خواهد بود. اگر در یک ساختمان آتش سوزی رخ دهد، این مواد آسیب نمی بینند. علاوه بر آن، این مواد در برابر تابش اشعه خورشید مقاوم است، از این رو سطوح آلومینیومی برای قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیازی به پوشش ندارند؛ چرا که اشعه فرابنفش هیچ آسیبی به آن وارد نخواهند کرد. یکی دیگر از ویژگی های این فلز مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد.

اکسید طبیعی در سطح آلومینیوم همانند یک لایه محافظ عمل نموده و این فلز را از مواد خورنده مصون نگه می دارد. این لایه نازک، بسیار مقاوم بوده و یک پوشش عالی برای آلومینیوم به شمار خواهد آمد. این ماده یک فلز بسیار سبک و مقاوم با قابلیت انعطاف پذیری بالا بوده که به راحتی خم شده و دومین فلز چکش خوار به شمار خواهد آمد. این فلز در برابر اکسید شدن مقاومت بالایی داشته و همواره مورد توجه صنایع مختلف قرار خواهد گرفت.

مزایای استفاده از آلومینیوم:

این فلز علی رغم وزن بسیار سبک، از مقاومت فشاری بالایی برخوردار می باشد. به همین جهت یک چهارچوب آلومینیومی از مقاومت بالا در برابر بار و تنش برخوردار بوده و همین پایداری استاتیکی آن را به موادی ایده آل در صنعت ساخت درب و پنجره تبدیل کرده است. محصولاتی که از این فلز تولید می شوند را به راحتی می توان حمل و جا به جا کرد و نیازی به تجهیزات سنگین برای حمل و نقل آن ها نمی باشد.

بیشتر بخوانید  تیرچه های کرومیت

سازه های آلومینیومی قابل جا به جایی بوده و اتصال و یا نصب آن ها به آسانی انجام می گردد.

مزایای استفاده از ورق آلومینیوم

آلومینیوم خطرات ناشی از زلزله را کاهش داده و فشار کمتری به پی بنا وارد می نماید. این ماده، ایده آل برای استفاده در ساختمان می باشد. این ماده و آلیاژهای آن اگر در برابر آتش قرار بگیرند، دمای آن به کندی بالا رفته؛ از این رو ضد اشتعال محسوب می شود.

یکی از مزایای بازیافت این فلز، صرفه جویی در مصرف انرژی تولید آن می باشد؛ به شیوه ای که با استفاده مجدد از این مواد حدود 90 درصد در انرژی صرفه جویی می شود. درنتیجه استفاده از آلومینیوم های موجود به جای تولید آن ها هزینه کمتری را در بر خواهد داشت.

کاربرد آلومینیوم:

این فلز در برابر دیگر فلزات از ویژگی های منحصر به فردی مانند قابلیت ریخته گری، چکش کاری، جوشکاری، پرچ کاری و لحیم کاری برخوردار بوده و می توان از آلیاژهای آن محصولات متنوعی ساخت. این فلز در صنایع مختلفی مانند صنعت هواپیماسازی، خودرو، ساخت و ساز و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و از قابلیت ها و مزایای منحصر به فردی برخوردار می باشد. این فلز پس از آهن از جمله پرکاربرد ترین فلز شناخته می شود و در همه ی صنایع کاربرد دارد. در حال حاضر یک سوم آلومینیوم تولیدی در دنیا در صنعت ساختمان به کار می رود. این فلز به علت قابلیت چکش کاری قابل استفاده در اشکال مختلف می باشد. از آلومینیوم به جهت ساخت قاب درب و پنجره، انواع پارتیشن، سقف، پانل های آلومینیومی، حفاظ ساختمان، داربست، میل پرده، قطعات سیستم های تهویه و غیره استفاده می شود.

وزن آلومینیوم حدوداً یک سوم وزن آهن بوده؛ از این رو در صنعت ساخت و ساز به وفور کاربرد دارد. رایج ترین کاربرد این فلز در ساختمان مربوط به ساخت درب و پنجره می باشد. درب و پنجره های آلومینیومی بار اضافی بر ساختمان وارد نکرده و طول عمر بسیار بالایی دارند. فلز آلومینیوم در برابر هوا و رطوبت زنگ نزده، به همین جهت می توان از آن در مناطق مرطوب استفاده کرد. این فلز کاربردی، ماده ای تجدید پذیر بوده که ضریب هدایت حرارتی مناسب داشته که نه تنها در نمای ساختمان، بلکه در تزئینات داخلی ساختمان نیز بسیار کاربردی است.

آلیاژ آلومینیوم

آلیاژ آلومینیوم:

آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی به شکل آلیاژ مصرف شده و دارای عناصری مانند منیزیم، سیلیسیم و منگنز است. این عناصر مقاومت آلیاژ را در برابر عوامل مختلف بالا می برند. آلیاژهای آلومینیم در دو مدل آلیاژ های کارپذیر و آلیاژهای ریختگی تولید شده که هر کدام در این دو نوع حرارت پذیر و حرارت ناپذیر تقسیم می شوند. آلیاژهای آلومینیوم را می توان با انجام عملیات حرارتی ویژه و یا انتخاب آلیاژ مناسب بسیار مقاوم کرده و استحکام آن ها را در حد فولاد رساند. درنتیجه به جهت مصارف ساختمانی می توان به آلیاژهای پایدار و بسیار مقاوم دست پیدا کرد.

کلام پایانی:

آن چه در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار دادیم، کاربرد، ویژگی ها و مزایای استفاده از آلومینیوم بود. امیدواریم با مطالعه ی این نوشته با ویژگی های این فلز پرکاربرد در ساختمان آشنا شده باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود را به جهت بهبود کیفیت مطالب سایت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.