میلگرد کلاف

میلگرد کلاف و کاربرد آن

میلگرد کلاف و کاربرد آن
به این نوشته رای بدین! post

میلگرد کلاف چیست؟

درباره ی میلگرد کلاف چه می دانید؟

معرفی محصول کلاف میلگرد و کلاف بندی ساختمان:

به طور کلی میلگرد ها به دو مدل آجدار و ساده طبقه بندی می شوند. در طبقه بندی دیگر این محصولات را می توان به دو صورت کلاف و شاخه ای دسته بندی نمود. همان طور که از نام میلگرد کلاف مشخص است، به صورت کلاف های به هم پیچیده می باشد. در ادامه ی این مطلب قصد داریم تا شما را با کاربرد ها و خصوصیات این محصول آشنا کنیم.

مشخصات میلگرد کلاف:

این محصول در دو دسته ی کلاف آجدار و ساده در این صنعت به کار می رود. سایز میلگرد کلاف از میزان 5.5 تا 16 میلی متر بوده که سایز های 5.5 تا 8 با اصطلاح مفتول یا وایر، در بازار شناخته می گردند. لازم به ذکر است که این محصول در کارخانه های حداکثر تا سایز 12 تولید گردیده و سایز های بالاتر به صورت سفارشی هستند. به صورت کلی سایز میلگرد ها در طبقه بندی های زیر قرار خواهند گرفت:

  • اول، میلگرد 5.5 کلاف ساده RST34.
  • دوم، میلگرد 6.5 کلاف ساده RST34.
  • سوم، میلگرد 8 کلاف ساده RST34.
  • چهارم، میلگرد 10 کلاف ساده RST34.

کاربرد های میلگرد کلاف

جالب است بدانید که کلاف آجدار به دو دسته ی A2 و A3 طبقه بندی می شوند. به طور معمول، میلگرد کلاف در صنایع پایین دستی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

کاربرد میلگرد کلاف:

از جمله کاربرد های میلگرد کلاف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اول، ساختمانی.
  • دوم، خرپا و تیرچه.
  • سوم، سیم بکسل.
  • چهارم، سیم خاردار.
  • پنجم، زنجیر فلزی.
  • ششم، میخ و پیچ و پرچ.
  • هفتم، صنایع الکترودسازی و جوشکاری.
  • هشتم، توری حصاری، فنس و گابیون.
  • نهم، صنایع فنر سازی.
  • دهم، سایر فولاد زیردستی و فولاد تبدیلی.
  • یازدهم، مفتول خوش تراش.

به طور کلی مفتول در دسته ی محصولات نیمه تمام قرار خواهد گرفت. این محصول در صنعت به جهت ساخت سیم به کار می رود و از طریق نورد بیلت و شمش در کارخانه نورد تولید خواهند شد. محصول نیمه نهایی تولید شده به وسیله ی شمش و بیلت پس از کشش سرد به سیم تبدیل می گردد. در ابتدا در روش نورد گرم، شمش های فولادی به داخل کوره های حرارتی نورد ریخته می شود و پس از نیل به درجه حرارت مورد نظر برای عملیات نورد به خطوط تولید انتقال می یابد. میلگرد کلاف با نام وایررود نیز در این صنعت مشهور بوده و به عنوان مواد اولیه همه ی مفتول های خاص صنعتی و گالوانیزه و آرماتوربندی مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از تولید میلگرد ها، به کمک دستگاه مورد نظر به صورت کلاف طبقه بندی می شود. فولادی که برای تولید میلگرد مفتول به کار می رود، به وسیله همه ی فرآیند های فولاد سازی مانند کوره روباز و کوره قوس الکتریکی و کنورتور تهیه می شود. این محصول از شمش بیلت و توسط نورد گرم تولید می گردد و به عنوان یک محصول نیمه نهایی در صنعت شناخته شده و بعد از طی مراحل کشش سرد به انواع سیم تبدیل خواهد شد.

میلگرد کلاف

بعد از تولید مفتول در مرحله ی نهایی، به صورت کلاف در خواهد آمد. قطر داخلی این کلاف ها  به میزان 85 میلی متر بوده و وزن آن ها نیز حدود 22000 کیلوگرم می باشد. ابعاد و وزن این کلاف ها، به وسیله ی ظرفیت کارخانه نورد تولیدی تعیین می شود و با جوشکاری کلاف ها وزن های بیشتری از آن حاصل خواهد شد. از انواع مفتول ها به موارد زیر می توان اشاره نمود.

·اول، وایر رود کم کربن:

این محصول دارای درصد کربن پایینی بوده و قابلیت کشش پذیری بالایی خواهد داشت. وایرراد کم کربن امکان جوش پذیری بالایی دارد و آنالیز شیمیایی آن ها به شیوه ای است که امکان جوش پذیری بالایی را در زمان عبور از دوره های کشش در سرعت بالا خواهد داشت. از قابلیت های دیگر این محصول می توان به چکش خواری بالا، قابلیت نورد در حالت سرد و قابلیت کنترل ازدیاد طول مناسب اشاره نمود.

·دوم، وایررود با کربن متوسط و پرکربن:

از مصارف این مفتول ها می توان به تولید انواع فنر، صنعت تایر و لاستیک، سیم و سازه های پیش تنیده سیم بکسل و سیم پیانو اشاره نمود.

·سوم، مفتول ها برای تولید سیم های جوش و الکترود:

این محصولات برای تولید انواع سیم جوش و الکترودها از رده B7018 تا E6010 به کار گرفته می شود و برای تولید آن ها از فولادهای جوشان، نیمه آرام و یا کاملا آرام استفاده خواهد شد. از کارخانه های تولید میلگرد کلاف می توان به کلاف ذوب آهن اصفهان، نطنز، کاشان و یزد احرامیان اشاره نمود.

کاربرد میلگرد کلاف

به طور کلی کلاف مفتول تولیدی به دو مدل صنعتی و ساختمانی طبقه بندی می شوند

فرآیند کشش مفتول:

در این فرآیند با عبور یک مفتول از بین قالب کشش سطح مقطع آن را کم می کند. این فرآیند در سیم کشی برق، گیره های کاغذ، فنرها و تولید انواع سیم های مفتولی مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت این فرآیند با فرآیند اکستروژن این است که در کشش، مفتول از بین قالب کشیده شده؛ در حالی که در فرآیند اکستروژن از بین قالب هل داده می شود. کم شدن سطح مقطع در مفتول هایی با مقطع کوچک در حدود 25-15 درصد و در مفتول هایی با مقطع بزرگ در حدود 45-20 درصد می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.