سایر مقالات

گاست پلیت gusset plate

گاست پلیت gusset plate
به این نوشته رای بدین! post

درباره ی گاست پلیت چه می دانید؟ امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و امکان بهره گیری از مصالح با کیفیت می توان سازه هایی تولید کرد که علاوه بر داشتن مقاومت کافی بتوانند کارایی و عملکرد مناسبی را عرضه کنند. سازه ها غالباً به دو شکل اسکلت بتنی و فلزی بنا می گردند. اگر چه ساختمان هایی وجود دارند که در تولید آن ها از مصالح بنایی بهره می گیرند.

ورق اتصال در طراحی و ساخت سازه ها با اسکلت فلزی، به منظور مهار بارهای جانبی از سیستم قاب خمشی و مهاربند به کار برده می شود. در این شکل سازه علاوه بر مقاومت در برابر بارهای ثقلی شامل وزن ساختمان و بارهای مرده و زنده، می تواند در مواجه بارهای جانبی مانند بار باد و زلزله نیز مقاومت نماید.

اگر که به منظور این کار مهاربند به کار برده شود، به منظور اتصال مهاربند به تیرها و ستون های اصلی از ورق اتصال بهره می گیرد. با این مقدمه، در ادامه ی این مطلب با ما همراه بمانید تا با گاست پلیت و نکات مهم درباره ی آن آشنا گردید.

گاست پلیت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

گاست پلیت‌ ها در حقیقت ورق‌ های متصل ‌كننده اعضای اصلی بادبند به تیر و ستون می باشند که می توانند با پیچ، پرچ یا جوش و یا ترکیبی از این سه مدل اتصال به تیرها و ستون ها وصل گردد. ورق اتصال علاوه بر سازه ها در پل ها نیز به کاربرده خواهد شد.

گاست پلیت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

صفحات گاست پلیت با توجه به کاربردی که دارند، به طور معمول از نورد سرد و یا از فولاد گالوانیزه تولید می گردند. فولاد گالوانیزه مقاومت بیشتری در مواجه زنگ زدگی از خود نشان می دهد. درنتیجه در بخش هایی که در معرض هوا و زنگ زدی قرار دارند از فولاد گالوانیزه استفاده می شود.

با این وجود باز هم بهتر است تا از ضد زنگ روی ورق اتصال استفاده شده و سطوح آن با ضد زنگ پوشیده گردد. در برخی مواقع امکان دارد، در تهیه ی گاست پلیت از مس و آلومینیوم استفاده گردد؛ اما به کاربردن این دو ماده منوط به شروطی می باشد. ورق اتصال مس و آلومینیوم در سازه هایی به کار می رود که نیاز به تحمل بار زیادی ندارند. به کاربردن مس و آلومینیوم جلوه و نمای جذاب تری می دهد.

در بعضی موارد و تحت شرایط خاصی از فلزاتی مثل مس و آلومینیوم در ساخت gusset plate استفاده می شود. گاست پلیت های ساخته شده از این دو فلز معمولاً برای سازه هایی که نباید بار زیادی را تحمل کنند، مناسب می باشند. البته جنبه زیبایی و نمای جذاب این گاست پلیت ها را نیز نباید نادیده انگاشت.

لازم به ذکر است، در ساخت اغلب پل ها نیز از گاست پلیت استفاده می شود. شیوه و چگونگی ساخت صفحات گاست پلیت بستگی به کاربرد آن در ساخت و ساز داشته و معمولا با استفاده از نورد سرد و یا از فولاد گالوانیزه به تولید می رسند. یکی از مزایای فولاد گالوانیزه، مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی می باشد. به همین جهت در قسمت هایی از سازه که امکان دارد در معرض هوا و زنگ زدگی قرار گیرند، از فولاد گالوانیزه استفاده می شود. البته و همواره روی گاست پلیت را با ضد زنگ برای جلوگیری از زنگ زدگی احتمالی پوشش می دهند.

کاربرد گاست پلیت در کجاست؟

از ورق اتصال در سازه های مختلف بهره برده می شود. همان طور که پیش تر گفتیم، این قطعه در اتصال اعضای مهاربند به ستون های اصلی کاربرد دارد. تقریبا در تمام سازه هایی که از فلز تولید می شوند، صفحه اتصال به کاررفته قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید  انواع خرپا

کاربرد گاست پلیت در کجاست؟

به طور معمول در اتصالات پل ها به ابعاد بزرگ و با ضخامت بیشتر گاست پلیت نیاز دارد. در حالی که در خرپاها ابعاد کوچک تر و کم ضخامت تر ورق اتصال استفاده می گردد. اندازه و قدرت گاست پلیت، با اندازه و عملکرد سازه رابطه ای مستقیم دارد. هر چقدر نیرویی که قرار است منتقل گردد بزرگ تر باشد، ابعاد گاست پلیت نیز بالا می رود. طراحی درست و صحیح ورق اتصال کمک می نماید تا بارها به درستی انتقال شده و سازه عملکردی مناسب دارد.

طراحی گاست پلیت به چه صورت است؟

گاست پلیت را می توان در اندازه و اشکال متفاوت و از جنس مصالح گوناگون ساخت. معمولا صفحات اتصال مربع و یا مستطیل شکل می باشند. اگرچه خواهند توانست به شکل مثلثی و یا هر شکلی با توجه به سفارشات تولید گردد. در زمان طراحی ورق اتصال باید دقت کرد تا بخشی به منظور اتصال آن از طریق پیچ، پرچ یا جوش در لبه های گاست پلیت در نظرگرفته گردد. در طراحی ورق اتصال چندین مدل اتصال وجود داشته که شامل گاست پلیت های  KT، اتصالات مهاربندی بار یکنواخت و دسته ای از بولت ها هستند.

گاست پلیت KT به معنای آن است که چندین عضو به وسیله ی این ورق اتصال به هم متصل می گردند. به این مدل ورق اتصال یک تیر و دو تا سه ستون دیگر، تیر دیگر و یا یک عضو خرپایی، از طریق پیچ و جوش وصل می شود.

در اتصالات مهاربندی بار یکنواخت، یک تیر، ستون و یک عضو دیگر به ورقه ی اتصال متصل می گردند. بدین صورت که ستون به گاست پلیت پیچ شده و تیر جوش خواهد خورد. اتصال عضو دیگر می تواند به وسیله ی جوش یا پیچ باشد.

نکات مهمی که در طراحی گاست پلیت باید در نظر بگیرید:

نکات مهمی که در طراحی گاست پلیت باید در نظر بگیرید

در طراحی ورق اتصال باید به نکاتی دقت کنید:

  • اول، شیوه ی اتصال اعضا باید به نوعی باشد که مرکز ثقل نیروهای اعمالی به گاست پلیت از همه ی اعضای متصله از یک نقطه بگذرد.
  • دوم،‌ در طراحی ورق اتصال باید فضای کافی به منظور اعمال جوش و یا اتصال با پیچ و پرچ در نظر گرفت.
  • سوم،‌ ضخامت ورق اتصال باید به نوعی تعیین گردد که تنش های عمودی و برشی را تحمل نماید.
  • چهارم، در طراحی ورق اتصال باید توجه نمود که روابط مذکور به منظور اعضای سازه ای در مقاومت مصالح به جهت اعضایی بوده که نسبت طول به عمق آن ها بیش از اندازه مشخصی باشد.
  • پنجم، درنتیجه، از آن جایی که نسبت طول و عرض ورق اتصال تقریبا یک می باشد، نمی توان آن ها را در دسته تیرهای برنولی قرار داد. این بدان معناست که حداکثر تنش قائم امکان دارد در تارهای میانی اتفاق افتد و لزوما تنش قائم ماکزیمم در تارهای پایینی به وقوع نمی پیوندد.

کلام پایانی:

ما در این مقاله به معرفی گاست پلیت و نکات مهم درباره ی آن پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به اطلاعات ارزشمندی دست یابید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود را در این حوزه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.