سایر مقالات

میلگرد پی وی سی pvc یا پلاستیکی چیست؟

میلگرد پی وی سی pvc یا پلاستیکی چیست؟
به این نوشته رای بدین! post

میلگرد پی وی سی:

پلی ونیل کلراید یا همان پی وی سی PVC نوعی پلاستیک پر کاربرد شناخته شده است. در دنیای مدرن امروز در محصولات پتروشیمی، میلگرد پی وی سی PVC یکی از ارزشمندترین محصولات می باشد. به صورت کلی بیش از ۵۰ درصد تولید PVC صرف استفاده در صنعت ساختمان شده است؛ چرا که PVC ارزان می باشد و به سادگی مونتاژ و سرهم می گردد. در سال های گذشته  PVC جایگزین بسیار خوبی برای چوب، سفال و سیمان بوده و در حفظ سلامتی انسان و محیط زیست نیز تاثیر بسیار زیادی گذاشته است. از مشخصه های ویژه پی وی سی پایداری، مقاومت شیمیایی بالا و غیرقابل اشتعال بودن ان می باشد. از پی وی سی به صورت گسترده در مخازنی که مواد شیمیایی را نگهداری می کنند استفاده می گردد. این سری از پی وی سی سختی و چگالی بیشتری نسبت به پی وی سی سری یو دارد.

پلی ونیل کلراید که اختصاراً PVC نام گرفته است یک پلیمر اشتعال ناپذیر و خوش تراش می باشد. این پلیمر مقاومت شیمیایی، مقاوت کششی و مقاومت مکانیکی بالایی داشته و در دمای ۱۵- تا ۶۰ درجه سانتیگراد قابل استفاده است. این مواد در برابر اشعه ی UV  دچار تغییر رنگ می شود و استحکام کششی و مقاومت به ضربه آن اندکی کم خواهد شد. لازم به ذکر است که این پلیمر به راحتی قابل جوشکاری است.

میلگرد پی وی سی

از قدیمی ترین پلیمرهایی که رفتاری شکننده دارد و به همین خاطر بیشتر به آن نرم کننده اضافه می شود، پی وی سی نرم نامیده می شود. بدین ترتیب به پلاستیکی انعطاف پذیر با قابلیت فرایند پذیری بالا و قابل تبدیل به فیلم، ورق و میله تبدیل خواهد شد. همچنین مقاومت آن در مقابل عوامل جوی بیشتر شده و شفافیتی کم نظیر در آن به وجود می آید. اما کاهش مقاومت حرارتی تا ۷۰ درجه سانتیگراد افزایش شدید قابلیت اشتغال و تغییر در خواص مکانیکی با گذشت زمان – که ناشی از خروج تدریجی روغن (پلاستی سایزر) از آن است، از معایب اضافه کردن نرم کننده خواهد بود.

مزایا میلگرد پی وی سی  PVC:

  • اول، استحکام مکانیکی، استحکام کششی و سختی بالا.
  • دوم، خواص عایقی مطلوب.
  • سوم، مقاومت شیمیایی بالا.
  • چهارم، غیر قابل اشتعال است.
  • پنجم، سادگی جلازدن و چسباندن سطوح.

کاربرد میلگرد پی وی سی PVC :

  • اول، ساختن مخازن ذخیره.
  • دوم، صنعت ساختمان که همان لوله و اتصالات، پروفیل ها، لوله های فاضلاب، پوشش دیوارها و کفپوش ها است.
  • سوم، صنعت بسته بندی.
  • چهارم، کالاهای الکتریکی یا همان پوشش سیم و کابل والبته پریزها.
بیشتر بخوانید  ساختمان های ضد زلزله

در سال های گذشته پی وی سی (PVC) جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی مانند چوب، سیمان و سفال در بیشتر مناطق شده است. با وجود ظهور یک ماده ایده ال در ساختمان سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود خواهد داشت.

موارد استفاده برای پی وی سی (PVC):

وینیل سایدینگ، علامت مغناطیسی کارت ها، برش عمودی پنجره ها، صفحات گرامافون که منبع اسم گذاری برای صفحات وینیل، لوله، لوله کشی، کانال و لوازم نصب کردنی، کیف‌های ارزان قیمت، پنجره‌های تاریک بدون دید است.

در شکل نرم آن:

برای لباس، اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده، لوله پلیکا   PVC، کف سازی و ساختن سقف، پوسته کابل‌های الکتریکی، توپ‌های بازی سبک وزن وجود دارد.

موارد استفاده برای پی وی سی (PVC)

همچنین ماده ای است که بیشتر برای لوله کشی آب و فاضلاب به خاطر ارزان بودن طبیعی و انعطاف ‌پذیر بودن مورد استفاده قرار می گیرد.

پی وی سی(PVC)  پلاستیکی سخت بوده که به ‌وسیله ی اضافه کردن روان کننده ‌ها نرم و انعطاف‌ پذیر می ‌گردد، بیشترین مورد استفاده آن فتالیت می باشد.

معایب میلگرد  PVC:

  • اول، پایداری شیمیایی، حرارتی نوری کمی دارد.
  • دوم،  Pvcبه تخریب تدریجی در دماهای بالا و شکننده شدن در دماهای پایین تمایل دارد.
  • سوم، در نتیجه بیشتر محصولات PVC شامل پایدار کننده هایی به منظور از بین بردن این خواص می باشند.
  • چهارم، این نقص خواص در ازای قیمت پایین محصولات جبران خواهد شد.

معایب میلگرد PVC :

  • اول، سازگاری PVC با افزودنی ها و پایدار کننده ها.
  • دوم، عایق خوبی خواهد بود.

به خاطر دمای پایین در تولید  PVC صنعتی تولید شده معمولا خطی و اتاکتیک همراه با زنجیرهای کوچکی از ساختار سیندیوتاکتیک می باشد. مثل PE خواص PVC نیز به طور زیادی به وسیله ی درجه شاخه ای بودن زنجیرهای پلیمر مشخص می شود که به روش پلیمریزاسیون استفاده شده نیز بسته است. تخریب پلیمر در دمای بین ۲۰۰ وC° ۳۰۰ جایی که مقدار زیادی HCL تولید می گردد. در بالای این دما، تولوئن و بنزن باقی مانده با بازده بالا،  بسیار خوب با یکدیگر جفت می شوند. حلال معمول برای PVC برای جرم های مولکولی کم تولوئن و برای جرم های مولکولی بالا تتراهیدروفوران (THF) می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.