سایر مقالات

میلگرد پلی اتیلن چیست و چه کاربرد‌هایی دارد

میلگرد پلی اتیلن چیست و چه کاربرد‌هایی دارد
به این نوشته رای بدین! post

میلگرد پلی ‌اتیلن ساخته ‌شده از پلیمری با همین عنوان، با ویژگی و خصوصیات منحصر به ‌فردی می باشد که در صنایع مختلف آزمایشگاهی و پلاستیکی به کار گرفته می ‌شود. هرچند میلگرد پلی‌ اتیلن دارای سطح مقطع گرد است، اما در صنایع مختلف کاربردهای متفاوت دارد. در این مطلب می‌ خواهیم به بررسی این مسئله بپردازیم که میلگرد پلی اتیلن چیست؟ کار میلگرد پلی اتیلن چیست؛ ویژگی‌ های میلگرد پلی اتیلن چیست و مواردی از این دست و غیره. اگر تمایل دارید در این باره چیزی بدانید، حتما تا انتهای این متن با ما همراه بمانید.

میلگرد پلی اتیلن چیست؟

میلگرد پلی‌اتیلن با قرار گرفتن در دسته محصولات پلیمری ساخته و روانه بازار می‌ گردد. بیشترین کاربرد این میلگرد، در تولید لوازم آشپزخانه، وسایل آزمایشگاهی، تولید لوله‌های پلاستیکی و هم‌چنین شلنگ‌های مورداستفاده در آزمایشگاه‌ها می باشد. علاوه بر این، تولید قطعات مد نظر واشر و چرخ ‌دنده و صنعت الکترونیکی و… با میلگرد‌های پلی‌اتیلن ساخته می‌ گردند.

کار میلگرد پلی اتیلن چیست؟

نوعی پلیمر رایج و در دسترس که با عنوان پلی‌ اتیلن یا تفلون شناخته می ‌شود که تحت عنوان ماده اصلی تولید میلگرد پلی‌اتیلن است. این ماده، نوعی از ترمو پلاستیک بوده که در درازمدت می‌تواند در مقابل دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد از خود مقاومت نشان دهد. پلی ‌اتیلن به خاطر ویژگی‌ها و ارزان بودن قیمت، از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین پلاستیک‌ها در دنیا می باشد. ساختار ساده آن منجر می‌ شود تا از آن در تولید انواع محصولات پلاستیکی ازجمله کیسه‌های غذایی، بطری‌های شامپو، اسباب‌بازی کودکان و حتی جلیقه ضدگلوله به کار رود. متفاوت بودن فرآیند تولید پلی‌اتیلن درنتیجه و محصول نهایی تأثیرگذار است.

کار میلگرد پلی اتیلن چیست؟

میلگرد پلی ‌اتیلن با توجه به نوع پلیمر به کار رفته در آن‌، یک ساختار سه ‌بعدی و محکمی دارد که علت آن وجود واکنش‌های شیمیایی میان مولکول‌های سازنده پلی ‌اتیلن می باشد. خواص و ویژگی‌های میلگرد پلی‌اتیلن بسته به جنس، ابعاد و نحوه تولید، تفاوت دارد. میلگرد‌های پلی ‌اتیلن در محیط‌های اسیدی و باز، از خود مقاومت بالایی را در مقابل خوردگی نشان می ‌دهند که همین امر سبب می ‌شود تا از آن در صنایع مختلف مانند ساخت لوازم آزمایشگاهی و خانگی استفاده شود.

خصوصیات ورق به کار رفته برای میلگرد پلی ‌اتیلن:

به ‌کارگیری ورق‌ های پلی ‌اتیلن از سال ۱۹۵۰ میلادی تا به الان به خاطر ویژگی‌ها و خواصی که دارد، در ساخت وسایل مشاهده می ‌شود. این ماده پلیمری با توجه به قیمت ارزان و وزن سبک در کنار همه ی قابلیت‌های خود توانسته تحت ‌عنوان بهترین و مناسب‌ ترین جایگزین برای ساختار‌های فلزی شناخته شود. اما شما فکر می‌کنید این ورق‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

اول، سازگاری با شرایط دمایی متغیر:

پلی ‌اتیلن به خاطر مقاومتی که در مقابل دما با میزان حرارت بالا از خود نشان می‌دهد، می‌تواند خود را با توجه به تغییرات دمایی متفاوت و متغیر سازگار نماید. همین امر سبب می‌شود تا تأثیر زیادی در افزایش طول عمر ساختار‌ آن داشته باشد. علاوه بر این می‌توان از آن به‌ آسانی در محیط‌ های گوناگون با هدف مصرف و ساخت وسایل مختلف استفاده نمود.

دوم، پایدار بودن ساختار اتمی:

همان‌طور که گفتیم، پلی‌ اتیلن از اتم‌ های کربن به هم چسبیده شده تشکیل‌ شده که هر اتم کربن را دو اتم هیدروژن احاطه نموده است. با توجه به پایداری ساختار اتمی پلی ‌اتیلن، مقاومت آن در مقابل واکنش در محیط‌های شیمیایی به حداقل ممکن و صفر خواهد ‌رسید. به همین خاطر تانکر‌های پلی‌اتیلن ازجمله مواردی است که می‌تواند برای حمل مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. پلی‌اتیلن با ساختار پایدار اتمی خود در مقابل جذب آب و رطوبت مقاوم بوده و به همین خاطر در تولید لوله‌های آبی زیرزمینی مثل لوله‌های فاضلاب و آب شهری، آن را به کار می ‌گیرند.

بیشتر بخوانید  اسلب یا تختال چیست؟+ کاربردها و روش‌های تولید آن

سوم، وزن سبک و مقاومت بالا:

ورق ‌های پلی‌اتیلن از نظر وزنی در کمترین مقدار و در دسته پلیمر‌های سبک قرار داده می‌ شود. سبک بودن به معنای نداشتن مقاومت و استحکام کافی نمی باشد، بلکه پلی ‌اتیلن برخلاف وزن سبکی که دارد، از مقدار مقاومت بالایی برخوردار است. ارزان بودن و قیمت مناسب در کنار دو ویژگی وزن سبک و استحکام بالا سبب می‌شود تا مقادیر زیادی از آن را به ‌راحتی بتوان با کمک یک وسیله نقلیه جابجا نمود. عدم نفوذپذیری آب به داخل پلی ‌اتیلن، مستحکم بودن در مقابل ضربه و فشار و همچنین مقاومت بالا در برابر حشرات موذی و پوسیدگی ازجمله دلایل قانع ‌کننده برای نگه‌داری این نوع ورق در انبار‌ها با مقدار حجمی بالا می باشد. توجه به این قابلیت‌ها سبب شده تا مصرف‌ کنندگان بدون نگرانی از وارد شدن آسیب به پلی‌اتیلن‌ها بتوانند از آن‌ها در انبار‌های خود برای مدت ‌زمان طولانی استفاده نمایند.

چهارم، قابل بازیافت:

زمان به کار بردن پلی ‌اتیلن در ساخت انواع وسایل و ابزار‌های پلاستیکی به خاطر دورریزهای کمی که دارد و هم‌چنین قابلیت بازیافتی، آن را به‌عنوان سازگار و دوست محیط ‌زیست نیز می‌ شناسند.

در صورت کلی می‌توان ویژگی‌های میلگرد پلی‌اتیلن را به ‌صورت زیر بیان نمود:

  • اول، مقاومت بالا در مقابل ضربه.
  • دوم، مقاوم در محیط‌های مرطوب و مواد شیمیایی.
  • سوم، مقاوم در مقابل مواد اسیدی و باز.
  • چهارم، استفاده از جنس مرغوب در ساختار آن.
  • پنجم، وزن سبک.
  • ششم، مقاومت کششی بالا.
  • هفتم، عایق الکتریسیته.
  • هشتم، امکان اجرای تراشکاری، تغییر شکل، مدل ‌سازی و قطعه‌ سازی از آن به خاطر درج سختی بالا.

خصوصیات ورق به کار رفته برای میلگرد پلی ‌اتیلن

با توجه به ساختار پلیمری و ویژگی‌ها و خواص مقاومتی میلگرد پلی‌اتیلن، این ماده توانسته جایگزین مناسبی برای مواد فلزی به‌ کاررفته در ساختار لوازم و وسایل نسل قدیم در بازار معرفی گردد. استفاده از میلگرد پلی ‌اتیلن سبب ایجاد ظرافت و دقت بیشتری در تولید وسایل می ‌گردد. ازجمله لوله‌های فاضلاب یا لوله‌های آب شهری که درگذشته به خاطر استفاده از مواد فلزی به ‌مرورزمان دچار فرسودگی و خرابی می گشتند تا جایی که برای تعمیر آن‌ها باید خط لوله را تعویض می‌ نمودند.

سوالات متداول:

میلگرد پلی اتیلن چیست؟

این محصول از پلیمری با همین عنوان، با ویژگی و خصوصیات منحصر به ‌فردی است که در صنایع مختلف آزمایشگاهی و پلاستیکی به کار رفته است.

کاربردهای میلگرد پلی اتیلن چیست؟

از این محصول در تولید لوازم آشپزخانه، وسائل آزمایشگاه، لوله‌های پلاستیکی و… استفاده می کنند.

کلام آخر:

میلگرد پلی ‌اتیلن از ماده پلیمری در ساختار خود استفاده می ‌کند که ویژگی‌ها و قابلیت‌های پر اهمیتی دارد. مقاومت در مقابل رطوبت، مقاومت در برابر مواد شیمیایی خورنده مثل اسیدها و بازها، مقاومت دمایی، سازگاری با محیط‌زیست، پایداری ساختار، شکل‌پذیری و … قسمتی از ویژگی‌های میلگرد پلی ‌اتیلن است که سبب شده تا در صنایع مختلف ساخت وسایل پلاستیکی مانند لوازم‌خانگی و آزمایشگاهی به‌ کار رفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.