سایر مقالات

سقف هالوکور HollowCore

سقف هالوکور HollowCore
به این نوشته رای بدین! post

سقف هالوکور نوعی سیستم سقفی مجوف بوده که به شکل پیش ساخته در کارخانه به تولید می رسد و به محل انجام پروژه انتقال می یابد. پیش ساختگی این نوع سقف و سرعت بالای اجرای آن منجر می شود تا از آن در پروژه های بزرگ ساختمانی استفاده کنند.

اجرای این مدل سقف نیازی به قالب بندی ندارد. این امر سبب کاهش هزینه های اجرایی شده و عدم نیاز به استفاده از جک در زیر این سقف سبب شروع سریع تیغه چینی در پروژه خواهد شد. سطح صاف و بدون برآمدگی قطعات پیش تنیده سبب می شود دیگر نیازی به اجرای سقف کاذب در زیر سقف و یا کف سازی برای مسطح کردن روی سقف نباشد. علاوه بر آن عدم حضور تیر و ستون در پلان ها و وجود مدول های بزرگ این امکان را فراهم می آورد که بتوان عملکرد فضاهای معماری را در کاربری های آینده تغییر داد.

سقف هالوکور را می توان به شکل یکپارچه بدون وجود درز اجرا نمود. امروزه از سقف های هالوکور در پروژه های متفاوتی استفاده می کنند. از این سقف در تولید سقف سازه هایی مثل سالن ورزشی، استخر، تالارها و سالن های ورزشی استفاده می گردد. علاوه بر آن در تولید سقف سوله ها و اسکلت بتنی و فولادی نیز استفاده می گردد. در ادامه این نوشته به بررسی جزئیات بیشتر این نوع سقف خواهیم پرداخت. پس با ما همراه بمانید.

مزایای سقف هالوکور:

اول، صرفه جویی در هزینه ها و استفاده بهینه از مصالح:

هزینه ساخت ساختمان هایی که با سیستم سقفی هالوکور به تولید می رسند در مقایسه با سیستم های سقفی دیگر پایین تر است. در سیستم هالوکور نیازی به شمع گذاری، قالب بندی، بتن ریزی و آرماتوربندی درجا نخواهد بود. پیش ساخته بودن این سقف ها سبب می شود تا از مصالح به صورت بهینه استفاده گردد.

دوم،‌ کاهش وزن ساختمان:

قطعات پیش تنیده هالوکور حفره های تو خالی دارند. این امر سبب کاهش وزن مرده ساختمان می گردد. به دلیل این نوع طراحی میزان استفاده از مصالح در اسکلت سازه کم می شود.

مزایای سقف هالوکور

سوم، کاهش ضخامت کف سازی:

طراحی این سیستم سقفی به نوعی می باشد که امکان عبور تاسیسات از داخل حفره ها وجود دارد. این کار سبب کاهش ضخامت کف سازی خواهد شد.

چهارم، ایمنی بالا نسبت به سقف های دیگر:

وزن صفحات هالوکور سبک می باشد و وزن ساختمان را کم می کند. به همین جهت از صدمات ناشی از وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله کم می کند.

پنجم، افزایش طبقات در ارتفاع یکسان:

حذف آویز تیرها و کاهش ضخامت هالوکور، فضای غیر مفید طبقات را کمتر خواهد کرد. با حفظ ارتفاع مفید طبقات می توان تعداد طبقات ساختمان را در ارتفاع یکسان بیشتر کرد.

ششم، عملکرد عایقی:

مهم ترین مزیت این نوع سقف عایق بودنش است. قطعات هالوکور نوعی عایق حرارتی و صوتی به حساب می آیند و مقاومت بالایی در مقابل ارتعاش دارند.

هفتم، کاهش ارتفاع ساختمان:

حذف آویز تیرها و کاهش ضخامت سقف سبب می شود تا ارتفاع کل سازه کاهش یابد. این امر نقش تاثیرگذاری در کاهش نیروی زلزله بازی می کند.

از دیگر مزایای سقف های هالوکور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اول، سرعت بالای اجرا در این نوع سقف.
  • دوم، ایجاد سقفی کاملا صاف و یکدست به منظور نازک کاری.
  • سوم، امکان اجرای سقف هالوکور در دهانه های وسیع.
  • چهارم، عدم نیاز به جک های نگهدارنده به منظور اجرا.
  • پنجم، استفاده از فضاهای خالی درون سقف به جهت عبور دادن تاسیسات مکانیکی و الکتریکی.
بیشتر بخوانید  بلوک سقفی پلاستوفوم چیست؟

معایب استفاده از سقف هالوکور:

  • اول، مقرون بصرفه نبودن از نظر اقتصادی در پروژه های کوچک.
  • دوم، نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص به منظور اجرا.

موارد استفاده از پنل های هالوکور:

  • اول، سقف انواع سازه های بتنی و فولادی.
  • دوم، پل سازی.
  • سوم، دیوارها.
  • چهارم، به عنوان کفپوش.
  • پنجم، پوشش پارکینگ ها و سوله ها.
  • ششم، ساخت صندلی های استادیوم ها.
  • هفتم، سقف سازه های خاصی مانند تالار، استخر، سالن ورزشی و سالن کنفرانس.

مراحل اجرای سقف هالوکور:

ابتدا بعد از اجرای فونداسیون و ایجاد ستون های بتنی بر اساس نقشه اجرایی، باید اقدامات لازم را جهت اجرای تیرهای بتنی با میلگردهای مهاری یو شکل در تراز بالایی تیر، به جهت ایجاد اتصال تیرها با پنل های پیش ساخته و همچنین بتن ریزی ثانویه بابت به وجود آوردن کلاف پیرامونی، انجام داد. در نظر بگیرید تعداد این میلگردها باید به اندازه ای باشند که بتوانند درگیری و گیرایی کافی را به جهت پیشگیری از حرکت کردن پنل های سقفی بوجود آورند. این تیرها و ستون ها همچنین می توانند به شکل پیش ساخته نیز اجرا شوند.

مراحل اجرای سقف هالوکور

بعد از این که نشیمن پنل های بتنی هالوکور تکمیل گشت، باید عملیات اجرای سقف را با قرار دادن پنل ها از طریق جرثقیل در محل مورد نظر شروع کرد. پنل های هالوکور را می توان با توجه به طول دهانه ها و وزن پنل ها، به وسیله ی تسمه های پارچه ای، سیم های بکسل و در بهترین حالت با گیره های مخصوص حمل پنل، بلند نمود. در نظر بگیرید زمان نصب پنل ها بر روی سقف، تا هنگامی که از قرار گرفتن آن ها بر روی سقف مطمئن نشدید، به هیچ عنوان تسمه های نگهدارنده را از پنل های هالوکور جدا نکنید.

در صورتی که از سقف هالوکور در سازه های فلزی که ارتفاع تیرها زیاد می باشد، استفاده می کنید، به منظور ایجاد نشیمن پنل ها می توانید از نبشی بهره بگیرید. سایز نبشی ها باید بر طبق وزن سقف و طول دهانه آن و به وسیله ی مهندسان مربوطه محاسبه شود. در صورت نیاز به ایجاد سطح بتن مسلح بر روی پنل های هالوکور نصب می گردد. به جهت تامین دیافراگم صلب و یکپارچه، با قرار دادن مش های فولادی حاضر، می توان بستر لازم را به جهت بتن ریزی بر روی سقف ها ایجاد کرد.

میزان بتن بر روی سطح پنل ها باید حداقل پنج سانتی متر باشند؛ چون که بتن کم تر از پنج سانتی متر ترک می خورد و اثرات سازه ای ندارد. به جهت ایجاد بازشوها و داکت ها در درون سقف های هالوکور، محل دقیق آن ها پیش از نصب پنل ها باید مشخص شود و تیرچه های نگهدارنده پنل های کنار داکت، اجرا شود. توجه نمایید که ابعاد داکت ها نباید از یک پنجم طول و یک دوم عرض پنل های هالوکور بیشتر شود.

کلام آخر:

امیدواریم نکاتی که در این متن گفته شد توانسته باشد اطلاعات مفیدی را درباره ی سقف هالوکور، مزایا و کاربردهای آن به خوبی در اختیار شما عزیزان گذاشته باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را درباره ی این مطلب با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.