سایر مقالات

آشنایی با تیرچه پیش تنیده

آشنایی با تیرچه پیش تنیده
به این نوشته رای بدین! post

با تیرچه پیش تنیده آشنا شوید:

مشخصات فنی اشپنیت یا تيرچه‌های فوق مدرن پیش تنیده نیز مانند هر بخش بتنی پيش‌تنيده ديگر بر اساس پارامترهايی مانند: مشخصات شخصات مکانيکی بتن، هندسی مقطع و مشخصات مکانيکی کابل‌های فولادی، تعيين می‌شود.
به جهت تولید تیرچه پیش تنیده برای  آن که محصولات پیش تنیده بتن تحت فشار بالایی قرار خواهد گرفت؛ آیین نامه حداقل بتن رده C 35 را به منظور تولید تیرچه پیش تنیده مجاز می داند. تمامی تيرچه‌های تولیدی، از لحاظ مشخصات هندسی مقطع بتنی، باید به طور کامل یکسان باشند و صرفا در تعداد وایر تفاوت داشته باشند.
تعداد وایرها بر مبنی ظرفيت خمشی مورد نياز مقطع تیرچه تعیین می‌شوند. تمامی محاسبات با کنترل همه ی ضوابط به وسیله ی قسمت فنی شرکت تیرچه پیش تنیده انجام پذیرفته است.

مشخصات فنی اختصاصی تیرچه پیش تنیده:

اول، مضرس بودن سطح تماس دندانه‌ای تیرچه با بتن در جاریز:

از جمله ضعف‌های اصلی تیرچه‌های پیش‌تنیده، عدم اتصال مناسب میان سطح تماس تیرچه با بتن در جاریز بوده که مانع از انتقال جریان برش افقی گشته و مانع از عملکرد مرکب مقطع سقف خواهد شد. این ضعف در تیرچه با مضرس نمودن سطح تماس به صورت کامل برطرف می شود.

دوم، بکارگیری وایر آجدار:

در تیرچه پیش تنیده از وایر آجدار بهره گرفته می شود که به وسیله ی  جک های کششی مستقر در کارخانه به میزان محاسبه شده کشیده خواهند شد.

مشخصات فنی اختصاصی تیرچه پیش تنیده:

بررسی مزیای تیرچه‌های بتنی پیش تنیده:

بهره گیری از تیرچه‌های پیش تنیده در میان معماران ارجحیت خاصی دارد که این امر به علت مزایایی که دارد آن ها را در مقابل تیرچه ‌های دیگر دارد. البته همانند هر علم دیگری، تحقیقاتی در بحث معماری در حال انجام است که یکی از آنها بالا بردن سطح کیفیت بیشتر و ارتقای مزایای تیرچه پیش تنیده است. برخی از این مزایای کنونی این تیرچه‌ها عبارتند از:

  • اول، تولید تیرچه پیش تنیده از ترکیب میلگردهای فولادی و بتن ایجاد می‌شود و وزن کمتری نسبت به تیرچه‌های تمام فولاد و تمام بتن دارد که در نتیجه آن وزن ساختمان ساخته شده سبک‌تر می شود.
  • دوم، همه ی مراحل ساخت و تولید تیرچه‌های پیش تنیده در کارخانه‌های مجهز و به روش دستگاهی بوده که محصول نهایی باید استاندارهای ویژه را داشته باشد و سپس با بازار عرضه گشته و همین امر اطمینان خاطر خریدار را کسب می کند.
  • سوم، به علت تولید کارخانه‌ای تیرچه‌های پیش تنیده، این مدل از تیرچه‌ها همواره در تعداد بالا آماده و قابل سفارش می باشند.
  • چهارم، تیرچه‌های پیش تنیده در اندازه‌های گوناگونی تولید می‌شوند و به همین جهت مناسب استفاده برای دهانه‌های ساختمانی با اندازه‌های گوناگونی می باشند.
  • پنجم، این تیرچه‌ها ضد زلزله نبوده؛اما با کاهش وزن سازه، نیروهای تنشی ناشی از زلزله بر ساختمان کاسته می‌شود.
  • ششم، از دیگر مزایای این تیرچه‌ها به صرفه بودن از لحاظ هزینه بوده و این کاهش هزینه از دو منظر می باشد؛ اول آن که وقتی در تعداد بالا سفارش داده می‌شود، هزینه آن بسیار کمتر می شود و از جهت دیگر با کمک آن ها حجم بتن به کار رفته در ساختمان کمتر شده و از این بابت نیز در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.
  • هفتم، به علت کیفیت ساخت بالای تیرچه‌های پیش تنیده و سبک بودن آنها عمر ساختمان یا سازه افزایش می یابد.
  • هشتم، سرعت ساخت و ساز با تیرچه‌های پیش تنیده بیشتر بوده و همین امر نیز منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه می باشد؛ چرا که به لحاظ اجاره داربست و هزینه‌های جانبی دیگر صرفه جویی می شود.
  • نهم، بهره گیری از این تیرچه‌ها هیچ محدودیتی نداشته و در انواع ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی و فولادی قابل استفاده می باشند.
  • دهم، از تیرچه‌های پیش تنیده در سقف ساختمان‌ها و برج‌ها استفاده می‌ کنند و با بهره گیری از آنها کیفیت سقف و سازه افزایش می یابد.
  • یازدهم، اگر ساختمانی طراحی خاصی داشته باشد، بهره گیری از تیرچه‌های پیش تنیده این شرایط را فراهم کرده که طراح ساختمان تعداد ستون‌های کمتری را برای ساختمان در نظر بگیرد.
بیشتر بخوانید  شمش بلوم چیست ؟ + کاربرد ها و روش تولید آن

چرا تیرچه پیش تنیده؟

دنیا، دنیا‌ی پیشرفت و جایگزین نمودن محصولات جدید با محصولات قدیم، شیوه ‌های جدید با شیوه های قدیم و حتی صنعت جدید با صنعت قدیم می باشد. به صورت کلی وقتی جهان رو به پیشرفت می باشد، در هر زمینه‌ای باید از این پیشرفت استفاده نمود. تیرچه پیش تنیده بتنی ممکن است محصول جدیدی نباشد و به عنوان یک محصول اینترنشنال از پس از جنگ جهانی دوم در امر ساختمان سازی کاربرد دارد؛ اما در نوع خودش تولید آن یکی از بزرگترین و پر مزیت ‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه ساختمان سازی و معماری بود؛ پیشرفتی که در طی این سال‌ها همچنان قابل استفاده بوده و روز به روز با رو به جلو رفتن فناوری بر کیفیت آن افزوده شد.

چرا تیرچه پیش تنیده؟

همانطور که میدانید تیرچه‌ها از مواد متفاوتی تولید می گردند؛ مانند تیرچه‌های بتنی یا تیرچه‌های فولادی اما درباره ی تیرچه‌های پیش تنیده باید گفت که در دسته تیرچه‌های بتنی قرار میگیرد؛ اما از ترکیب بتن و میلگردهای فولادی و طی مراحل و عملیات خاصی تولید شده و تفاوت اصلی آن با تیرچه‌های بتنی دیگر در این است که تیرچه پیش تنیده به روش کارخانه‌ای و به شیوه ی تمام دستگاهی تولید خواهد شد. در صورتی که تیرچه‌های دیگر در محیط‌های کارگاهی و حتی در محیط ساختمان سازی تولید گشته و برای تولید نیازی به دستگاه‌های مکانیزه و پیشرفته نخواهند داشت.

ویژگی‌های تیرچه بتنی پیش تنیده:

  • اول، تولید به شیوه ی کارخانه‌ای و داشتن استانداردهای ساخت.
  • دوم، تولید انبوه و همیشه در دسترس بودن.
  • سوم، وزن کمتر و کمک به کمتر بودن وزن نهایی ساختمان یا سازه.
  • چهارم، مقاومت و استحکام بیشتر نسبت به دیگر تیرچه‌.
  • پنجم، داشتن عمر مفید بالاتر که نتیجه آن عمر بالاتر ساختمان می باشد.
  • ششم، استفاده و نصب آن در ساختمان‌ها آسانتر، سریعتر و کم هزینه تر می باشد.
  • هفتم،‌ کاهش هزینه‌های تولید ساختمان به دلیل قیمت مناسب خود تیرچه و تسریع کار و کاهش هزینه اجاره داربست و اجاره ماشین آلات دیگری که برای ساخت ساختمان استفاده می گردد.
  • هشتم، مقاومت بیشتر و بالاتر در برابر بار مرده و زنده ساختمان.
  • نهم، قابلیت استفاده در انواع ساختمان و سازه به ویژه پروژه‌های عمرانی بزرگ همانند ساخت پل‌ها، پارکینگ‌ها و غیره.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.