اسکلت ساختمان

تیرچه یا تیرآهن

تیرچه یا تیرآهن
به این نوشته رای بدین! post

تیرآهن از مهمترین مقاطع فولادی بوده که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تیرآهن از دو بال، عمود بر جان تولید شده است. شکل سطح مقطع آن به صورت I و یا H بوده و وظیفه ی آن تحمل نیروهای وارد از نیروی برشی و لنگر خمشی می باشد. تیرآهن به خاطر نصب و اجرا با سرعت بالا، امکان توسعه سازه و قابلیت اتصال قطعات متعدد کاربرد بسیار گسترده ای دارد.

به طور معمول برای تولید تیرآهن از شیوه ی نورد گرم استفاده می گردد. در این شیوه ابتدا شمش فولادی وارد کوره شده و تا دمای نرم شوندگی دمای آن بالا برده و سپس از بین مجموعه ای از غلتک ها عبور داده می شود. نتیجه ی این کار کاهش مقطع و افزایش طول قطعه می باشد. در مرحله آخر با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی، تیرآهن شکل می گیرد.

انواع تیرآهن فولادی بر طبق شکل ظاهری:

تیرآهن ها را بر طبق شکل ظاهری و خواص مکانیکی می توان به دسته های متفاوت تقسیم نمود. در این بخش به معرفی انواع تیرآهن و کاربردهای آن می پردازیم.

تیرآهن  IPE:

این تیرآهن که به عنوان تیرآهن معمولی نیز مشهور است از نظر شکل سطح مقطعی شبیه حرف I انگلیسی دارد. این تیرآهن بر طبق استاندارد اروپایی تولید و ضخامت بال در همه جا ثابت و بدون تغییر خواهد بود. به بیان دیگر ضخامت بال در طول عرض تیرآهن تغییری نمی کند. از این تیرآهن در کشور ما استفاده ی بیشتری می شود و کارخانه های زیادی مانند ذوب آهن اقدام به تولید تیرآهن های IPE می کنند.

انواع تیرآهن فولادی بر طبق شکل ظاهری

تیرآهن INP:

تیرآهن INP مانند تیرآهن IPE دارای سطح مقطع به شکل حرف I انگلیسی بوده با این تفاوت که ضخامت بال با نزدیک شدن به جان بیشتر خواهد شد. به بیان دیگر ضخامت بال ثابت نمی باشد. این تیرآهن بر طبق استاندارد روسیه و چین تولید می شود. این نوع تیرآهن هم در کشور تولید می شود و هم به صورت وارداتی در بازار قابل تهیه خواهد بود.

تیرآهن پهن بال، هاش یا  IPB:

یکی از انواع تیرآهن، تیرهای پهن بال یا هاش می باشند. این تیرها مقطعی به شکل حرف H انگلیسی دارند و به همین خاطر به آن ها تیرآهن هاش گفته می گردد. مشخصه ی بارز تیرآهن هاش برابر بودن تقریبی طول بال و جان است. اولین بار شرکت بثلهم اقدام به تولید این تیرآهن کرد و موفق شد تحول بزرگی در صنعت فولاد ایجاد کند. تیرهای IPB  در مقایسه با تیرآهن های IPE طول بال بلندتری دارند. از تیرهای هاش به منظور تهیه ستون و همچنین تیر و خرپا استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید  الزامات اجرای سقف عرشه ی فولادی

تیرآهن لانه زنبوری یا  CPE:

علت نامگذاری تیرهای لانه زنبوری، شکل ظاهری آن ها بوده که حفره هایی روی جان خود دارند. هدف از تولید تیرهای لانه زنبوری تولید تیرهایی ست که با وزن کمتر بتوانند ممان خمشی بیشتری را تحمل نمایند. از این تیرها به منظور اجرای سقف های تیرچه و بلوک به طور وسیع استفاده می شود.

نگاه کلی به تیرچه:

تیرچه یک المان سازه ای بوده که به منظور ساخت سقف در ساختمان های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه ی تیرچه انتقال بار به تیرهای اصلی می باشد. نیروی وارد شده به تیرهای اصلی سپس به ستون ها و در آخر به فونداسیون منتقل می شود.

انواع تیرآهن فولادی بر طبق شکل ظاهری

در گذشته از تیرهای چوبی به عنوان تیرچه در ساختمان سازی استفاده می شد اما امروزه از تیرچه های فلزی و بتنی به کار می رود. استفاده از تیرچه های پیش ساخته سبب بالا رفتن سرعت اجرا شده همچنین هزینه ساخت را کم می کند. لازم به ذکر است که در مقابل نیروهای افقی مانند باد و زلزله سقف های تیرچه ای مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد.

انواع تیرچه:

  • اول، تیرچه بتنی.
  • دوم، تیرچه پیش ساخته خرپایی.
  • سوم، تیرچه پیش ساخته پیش تنیده.
  • چهارم، تیرچه با قالب سفالی.
  • پنجم، تیرچه کرومیت (تیرچه ی فلزی با جان باز)

تیرچه بتنی:

تیرچه پیش ساخته خرپایی

این تیرچه به صورت پیش ساخته و از خرپای فولادی و پاشنه بتنی متشکل است و در دو نوع با قالب ماندگار و بدون قالب ماندگار به اجرا در خواهد آمد.

اعضای تیرچه خرپایی عبارتند از:

  • اول، میلگرد کششی
  • دوم، افزایش میلگرد عرضی.
  • سوم، عضو بالای تیرچه.
  • چهارم، بتن پاشنه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.