عرشه ی فولادی

USFB نسل جدید سقفهای عرشه فولادی

USFB نسل جدید سقفهای عرشه فولادی
به این نوشته رای بدین! post

USFB چیست؟

به دلیل به حداقل رساندن مقاطع سازه ای به جهت تامین مقاصد اقتصادی، تیر های فولادی حفره دار برای عملکرد مختلط با عرشه سقف ها طراحی شده اند.  USFB ها مدل جدیدی از تیر های سقف مختلط می باشند. این مقطع فولادی به وسیله ی جوشکاری دو تیر “T” شکل حفره دار نامتقارن به هم در راستای جان که بال پایینی بزرگ تر از بال بالایی می باشد، به وجود خواهد آمد. قسمت های سقف بر روی بال پایینی (USFB)  قرار می گیرند تا که یک سیستم سقف سازه ای با ارتفاع بسیارکم را به وجود آورند.

اول، تیر های سلولی:

از سال 1987 که تیر های سلولی معرفی گشته اند، ثابت کردند که از چشمگیر ترین پیشرفت ها در صنعت ساختمان بوده و در بیش از 6000 پروژه اجرایی در بیست کشور استفاده شده است. این تیر ها دارای کاربرد های زیادی هستند. استفاده اصلی آن ها به عنوان تیر های فرعی برای حصول دهانه های با طول زیاد و یکپارچگی سرویس ها و تاسیسات می باشد. فراتر از کاربردشان در قاب های پرتال قاب پرتال قاب دو بعدی صلبی بوده که دارای اتصالات صلب میان تیر و ستون می باشد. از آن ها به عنوان تیر های بام استفاده می شود و بهترین راه حل برای بام های منحنی شکل می باشند. از مهم ترین مزایای آن ها وزن کم و هزینه ساخت کم خواهد بود. تیر های سلولی یک روش بسیار اقتصادی به جهت تولید مقاطع مخروطی می باشند که به شکل عمده ای در استادیوم های ورزشی از آن ها استفاده می کنند. از آن ها می توان برای مقاطع ستونک ها و پست باد ها نیز استفاده نمود.

دوم، تیر های سقف فوق کوتاه Ultra Shallow Floor Beams :

USFB ها مدل جدیدی از تیر ها می باشند که به شکل عمده ای استفاده از فولاد را در سقف های مسطح بالا برده اند. آن ها ارتفاع کمی داشته که این مسئله آن ها را گزینه مناسبی برای استفاده در ساختمان های مسکونی، آموزشی و درمانی کرده است.

الزامات اجرای سقف عرشه فولادی

درباره ی USFB چه می دانید؟

USFB مخفف عبارت [Ultra Shallow Floor Beam] بوده که به معنای تیر سقفی فوق کوتاه می باشد.  USFBها به طریقی طراحی شده اند که ارتفاع سقف مورد نظر کارفرمایان را تامین نموده و ارتفاع مقطع آن ها در بازه هایی به اندازه 1(mm)  بالا می برد. در کشور  انگلستان، USFB هایی به ارتفاع 16(cm) اجرا شده اند.  USFBها با جوش دادن دو مقطع  Tشکل نا متقارن به هم در راستای جان تشکیل شده اند. عرشه بر روی بال پایینی عریض تر جای گرفته و یک زون سازه ای با ارتفاع بسیار کم را به وجود خواهد آورد.USFB  ها سلول های متعددی در جان داشته که اجازه عبور میلگرد های مسلح کننده همبند را خواهند داد. بازشو هایی که در جان وجود دارند، می توانند به عنوان محل عبور سرویس ها و تاسیسات مورد نیاز نیز به کار روند. همه ی سیستم های سقف استاندارد می تواند با USFB ترکیب شود تا برای یک دهانه مشخص کم ترین ارتفاع را به وجود آورد. بهینه ترین حالت زمانب حاصل می گردد که سیستم USFB با سامانه های سقف پیش ساخته و یا عرشه فولادی ترکیب گردد.

ارتفاع سقف ها:

مسئله ی حائز اهمیت آن است که در USFB استانداردی وجود ندارد. از مزیت های مهم استفاده از این سقف آن است که می توان ابتدا ارتفاع دقیق سقف را مشخص نمود و سپس از نرم افزار طراحی USFB استفاده کرده تا بهینه ترین USFB را برای ارتفاع سقف مورد نظر طراحی کند. این احتمال وجود دارد که کارفرما در سطوح گوناگون سازه ضخامت های سقف متفاوتی را نیاز داشته باشد. سیستم USFB به راحتی خود را با این نیازمندی تطبیق داده و می تواند با افزایش 1میلیمتری ارتفاع هر مقطع نسبت به مقطع قبلی طراحی و تولید گردد.

بیشتر بخوانید  عایق بندی حرارتی و صوتی در سقف های کامپوزیت عرشه فولادی

درجه نامتقارنی:

درست مانند ارتفاع مقطع، اندازه نامتقارنی استانداردی وجود ندارد. در صنعت ساخت متداول شده که اندازه این نامتقارنی در بال پایین از بر تصویر بال بالا، برای سقف های عرشه فولادی به مقدار 50(mm) و برای سیستم های پیش ساخته به مقدار (mm) 70 ایجاد گردد. نرم افزار طراحی این سقف هر اندازه ی مشخص از نامتقارنی را به عنوان داده از مهندس محاسب خواهد گرفت.

دامنه ی اندازه دهانه:

دامنه اندازه ی دهانه USFB بیشتر از سیستم های قدیمی مشابه با خود هستند. USFB ها به طور کامل به صوررت سفارشی تولید می شوند. هر برشT شکل از هر مقطع تیر بین المللی با عنوان اختصاری UB  و یا مقاطع ستون بین المللی با عنوان اختصاری UC می توانند با هر مقطع دلخواه که عموما از مقاطع “UC” تشکیل می گردد، ترکیب شوند. در کشور انگلستان دهانه هایی با طول 12 متر نیز اجرا گشته است.

نسبت طول دهانه به ضخامت:

USFB  ها با توجه به مشخصات مورد نیاز مهندس محاسب و کارفرما تهیه می گردند. درنتیجه نرخ طول دهانه به ضخامت، به شکل ثابت و یا حتی به طور متداولی وجود ندارد. زمانی که مهندس محاسب بارگذاری، ارتفاع مشخص و یا بیشینه ارتفاع مورد نیاز را وارد می نماید، نرم افزار طراحی USFB بهینه ترین تیر را بدون نیاز به پارامتر های مذکور، به عنوان خروجی گزارش می نماید.

خیز و پیش خیز:

درست مثل تیر های سلولی سنتی، پیش خیز در USFB  می تواند بدون هزینه اضافی ایجاد گردد. مولفه های  T شکل “USFB” می توانند با سهولت و پیش از جوش شدن به یکدیگر به پیش خیز با اندازه مورد نیاز تنظیم گردند.

عبور تاسیسات از بین USFB ها:

با وجود آن که سلول ها یا حفره ها در اصل برای عبور میلگرد های همبند کننده سقف می باشند، یک کاربرد طبیعی آن ها عبور سرویس های کوچک و لوله های تاسیساتی در ارتفاع تیر فولادی هستند. این امر نیز سبب کاهش بیشتر ارتفاع سقف می گردد. بازشو های جان تیر می توانند به شکل دایروی و یا به صورت لوبیایی باشند که به صورت چشمگیری اندازه لوله های تاسیسات عبوری را بالا می برند. لوبیایی شدن می تواند به شیوه ای باشد که نیاز به چیدمان بی قاعده ای از میلگرد ها را پوشش دهد.

محافظت در برابر حریق و خوردگی:

محافظت در برابر حریق به جهت رسیدن به اندازه ی مقاومتی مورد نیاز، باید در بال پایین فراهم گردد. به صورت تجربی متداول بوده که برای شرایط عادی مقاطعی که قرار است با بتن پوشیده شوند، به دلیل بالا رفتن پیوند میان فولاد و بتن، رنگ آمیزی نگردند. مقاطعی که با بتن پوشیده نمی شوند و لبه ها، باید بر طبق شرایط محیطی مربوط به پروژه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.