عرشه ی فولادی

عایق بندی حرارتی و صوتی در سقف های کامپوزیت عرشه فولادی

عایق بندی حرارتی و صوتی در سقف های کامپوزیت عرشه فولادی
5/5 - (1 امتیاز)

در این متن به بررسی عایق بندی حرارتی و صوتی در سقف های کامپوزیت عرشه ی فولادی خواهیم پرداخت که به عنوان نمونه ای از عایق بندی در اجرای سقف ساختمان ها به کار می رود.

به صورت کلی از جمله مراحل اجرای ساختمان عایق بندی حرارتی و صوتی در ساختمان ها به جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی و تامین آسایش بوده که اجرای آن در همه ی ساختمان های اسکلت فلزی و ساختمان های اسکلت بتنی در حال ساخت اجباری است، سقف ساختمان به عنوان قسمت مهمی از ساختمان با توجه به شرایط و موقعیت پروژه در بعضی پروژه ها نیاز به عایق بندی صوتی و حرارتی داشته که در ادامه ی این متن به عایق بندی سقف های مرکب عرشه فولادی به عنوان نمونه ای از عایق بندی سقف ها خواهیم گرداخت. پ سبا ما همراه بمانید.

عایق بندی حرارتی در سقف های کامپوزیت عرشه فولادی و کامپوزیت معمولی:

با توجه به مبحث سوم مقررات ملی ساخت و ساز درباره ی رفتار سقف های کامپوزیت عرشه ی فولادی در مواجه با آتش از قبیل دوام در مقابل آتش سوزی و میزان مقاومت در مواجه حریق، سقف های مرکب عرشه فولادی مقاومت در مقابل آتش بر طبق آزمایش آتش سوزی استاندارد را دارد، به منظور جلوگیری از منتقل کردن حرارت به سقف و همچنین به منظور کنترل مسائل مربوط به حریق از دو لایه عایق که لایه ای عایق پشم سنگ در زیر سقف و در زیر ورق گالوانیزه ای و لایه ای عایق پلی استایرن در بالای سقف و بر روی سطح بتن ریزی به کار می رود و با توجه به به کارگیری دو لایه عایق حرارتی در بالا و پایین سقف و بهره گیری عایق پشم سنگ سبب مقاومت سقف در برابر آتش از ۲ تا ۴ ساعت با توجه به طراحی فوق میگردد.

عایق بندی حرارتی و صوتی در کامپوزیت عرشه فولادی

ويژگي مهم عايق هاي پشم سنگ، دارای مقاومت استثنايي در برابر آتش است، عایق پشم سنگ در دماي حداكثر ۸۰۰ درجه سانتيگراد مي تواند به صورت مداوم عمل نماید. دماي ذوب الیاف آن از ۱۰۰۰ درجه سانتيگراد بیشتر بوده و در مواجه با شعله مستقيم آتش تا حدود ۴ ساعت مقاومت خواهد کرد.

اگر به مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و نشریه شماره ۴۴۴ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن توجه کرده و مطالعات و بررسی های لازم درباره ی محدودیت های محصول فوق صورت گرفته که با توجه به آئین نامه های فوق محدودیتی به منظور طراحی و اجرای سقف کامپوزیت عرشه فولادی وجود نداشته و همه ی تمهیدات لازم در مقابل آتش سوزی در زمان اجرای سقف مرکب عرشه ی فولادی بر طبق مبحث سوم مقرات ملی ساختمان و نشریه شماره ۴۴۴ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن قابل اجرا می باشد.

بیشتر بخوانید  USFB نسل جدید سقفهای عرشه فولادی

به منظور معرفی عایق حرارتی باید به مواردی توجه کنید که عبارتند از:

  • اول، مقاومت حرارتی همه ی پوسته خارجی همراه عایق حرارت از حد مشخص شده ای بیشتر باشد.
  • دوم، ضریب هدایت حرارتی عایق مصرفی از حدی که مشخص شده است بیشتر نگردد.

عایق حرارت به کاررفته در ساختمان به عایقی گفته می شود که ضریب هدایت حرارتی کمتر یا مساوی و مقاومت حرارتی مساوی یا بیشتری داشته باشد.

معرفی عایق حرارتی

عایق کاری حرارتی می تواند با اضافه کردن لایه ای عایق حرارت در سمت داخل و یا سمت خارج انجام شود. با در نظر داشتن تیغه های ۲۰ سانتی برای دیوار های خارجی و جرم سطحی دیوارها در گروه اینرسی متوسط قرار گرفته اند.

به منظور عایق کاری حرارتی دیوارها، بام و کف می توان از لایه ای پشم سنگ به ضخامت 5 سانتی متر و یا لایه ای عایق پلی استایرن با مشخصات زیر بهره گرفت:

  • اول، ضریب هدایت حرارتی:

عایق پلی استایرن به طور برش خورده در بلوک های قالبی به تولید می رسد که به شکل منقطع است.

  • دوم، مقاومت حرارتی دیوار:

با در نظر داشتن دیوار به ضخامت ۲۰ سانتی متر و از جنس بلوک سفالی، مقاومت حرارتی دیوار ۰.۳۹ است.

سوم، عایق کاری صوتی:

به منظور جلوگیری از منتقل شدن صدا میان طبقات از لایه ای عایق پلی استایرن با ضخامت ۳ سانتی متر از بالای سقف که بر روی کف طبقات و پس از بتن ریزی نصب می گردد یا همان کف شناور و لایه ای عایق پشم سنگ به ضخامت ۵ سانتی متر از پایین سقف بهره می گیرد که مانع از عبور صدا میان طبقات می گردد. ( عايق پشم سنگ بازدهي بالايي در جذب و کم کردن صدا داشته و به عنوان آكوستيك در استوديوهاي صدا برداري و تونل هاي مترو به کار می رود مورد)، همچنین به منظور صدابندی دیوارهای داخلی و خارجی بر اساس منطقه بندی شهری و به کمک مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان می توان از دیوار های گوناگون با عایق بندی متناسب با محیط استفاده کرد.
در برخی موارد که با توجه به منطقه بندی شهری تراز نوفه محیطی قابل قبول نیست، می توان از عایق بندی صوت در سقف همچنین از عایق کاری دیوارهای داخلی و خارجی به کمک عایق پشم سنگ و به استفاده از پنجره های دو جداره و درب های ورودی متناسب با شرایط محیط به کمک استفاده از مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.