سقف عرشه فولادی چیست؟ 🏠+ دلایل استفاده از عرشه فولادی

اگه بخوایم از اولین باری که سقف عرشه فولادی کشف شد و استفاده شد، صحبت کنیم، باید برگردیم به سال ۱۸۲۰ میلادی! هنری پالمر اولین فردی بود که با کنگره‌ای کردن ورق گالوانیزه در ساختمان از سقف عرشه فولادی استفاده کرد. قطعا مثل هر روش دیگه ای، مدت ها طول کشید تا این روش کامل بشه و به صورت گسترده استفاده بشه پس اینجوری بود که در سال ۱۹۸۰ با توجه به استانداردهایی که برای این روش ایجاد شد، توسط شرکت‌های معتبر اروپایی و آمریکایی به‌عنوان یک سیستم نوین و با تکنولوژی روز دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

حالا بیاین بیشتر راجب این سیستم از سقف بدونیم. اگه عکس سقف عرشه فولادی رو ببینید، متوجه می شید که این نوع سازه در دسته سازه های فلزی موجدار قرار می گیره و معمولا برای سقف یا کف استفاده می شه. عرشه فولادی رو متال دک، عرشه کیو یا عرشه کفی هم میشناسن اما بیشتر مردم اسم عرشه فولادی رو شنیدند. از مزیت های این سقف میشه به وزن پایین، هزینه کم و اجرای ساده ترش اشاره کرد. از اونجایی که جمعیت جهان و حتی ایران روز به روز در حال افزایش هست، پس ساخت مسکن سریع تر بسیار مهم شده و اینجاست که اجرای ساده و سریع یه نکته کلیدی برای استفاده گسترده از این نوع سقف می شه.

برای ساخت سقف عرشه فولادی از ورق های گالوانیزه استفاده می کنند. این سقف روی تیرآهن سوار می شه و البته که این تیرآهن یه تکیه گاه محکم رو برای به کارگیری مواد مختلف مثل بتن معمولی یا سبک و عایق ها و عضوهای ضد آب ایجاد می کنه.

سقف عرشه فولادی

انواع سقف عرشه فولادی

حالا که توضیحات مختصری از سقف عرشه فولادی دادیم و به نظر میاد که با این سقف کمی آشنا شدین،‌ انواع سقف های عرشه فولادی رو اینجا معرفی میکنیم. این سقف در یه دسته بندی کلی به دو دسته مرکب و غیر مرکب تقسیم می شه که سقف های مرکب خودشون چندین دسته بندی دارن.

سقف غیر مرکب

سقف های غیر مرکب عرشه فولادی رایج نیستن و ساختارش به این شکله که سازه عرشه فولادی قرار میگیره و بتن روی اون ریخته می شد. در واقع عرشه فولادی قالبی برای بتن میشه و مقاومتش نسبت به سقف مرکب کمتر هست. برای افزایش مقاومت سقف غیر مرکب معمولا از میلگردهای قوی در زیر عرشه هم استفاده میشه. این سقف از بقیه مدل ها ارزان تر هست.

سقف مرکب بدون استفاده از میلگرد

برای سقف مرکب هم، استفاده از میلگرد همیشگی نیست و ممکنه از ابزارهای دیگه استفاده بشه. تو این سقف ها معمولا از گل میخ و برشگیر در قسمت میانی ورق گالوانیزه استفاده میشه که ورق های استفاده شده برای این کار دارای آج هستند. این آج ها معمولا بزرگ هستند و برای اتصال ورق و بتن مناسب هستند.

سقف مرکب با استفاده از میلگرد

سقف عرشه فولادی که ما میبینیم، بیشتر به صورت مرکب هستن و برای ساخت اون معمولا از آرماتور یا میلگرد استفاده میشه. اگه از میلگرد برای سطح بالای عرشه فولادی استفاده بشه، مقاومت سقف خیلی زیاد افزایش پیدا می کنه. معمولا برای جاهایی که مقاومت بالا شرط هست، این روش رو انتخاب می کنند.

سقف عرشه فولادی چیست

مزایای سقف عرشه فولادی

برای این که یه روشی رو استفاده کنیم، لازمه که مزایا و معایبش رو بدونیم. اگه مزایای یه روش به قدری زیاد باشه که معایبش قابل چشم پوشی باشه، قطعا استفاده از اون روش کاملا منطقیه. مزایای سقف عرشه فولادی هم واقعا زیاده و البته که جنبه های مختلفی رو پوشش میده. از جمله مزایای این سقف میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرعت بالای اجرا
  • وزن سبک تر و کمتر این نوع سقف
  • حمل و نقل آسان و البته انجام سریع تر فرآیند جایگذاری
  • اجرای هم زمان چند سقف
  • کاهش نیاز به دستگاه های سنگین
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی و صرفه جویی در هزینه
  • ایمنی بالا
  • عایق بودن صدا و حرارت
  • بی تاثیر بودن نوع آب و هوا

اجزای اصلی سقف

برای اجرای سقف عرشه فولادی، اجزاش هم بشناسیم بد نیست. شناخت اجزا به ما کمک می کنه تا هزینه اجرای سقف رو بهتر ارزیابی کنیم. به طور کلی این سقف از اجزای زیر تشکیل شده:

  • ورق عرشه فولادی
  • برشگیر یا گل میخ
  • آرماتور یا میلگرد
  • بتن

اجرای سقف عرشه فولادی

تا اینجا توضیحاتی از نوع سقف و مزایای این سقف دادیم، اینجا میخوایم روش اجرای این سقف رو بررسی کنیم:

1. ایجاد عرشه فولادی

اول از همه لازمه که ورق های گالوانیزه یا همون عرشه رو به صورت مرتب جایگذاری کنیم. شاید براتون سوال شه که جایگذاری به چه شکل هست؟! باید بگیم که به این ترتیبه که ورق ها روی تیرهای فرعی و افقی قرار داده می شن. این ورق ها وزن کمی دارن و جایگذاری اون با استفاده از نیروی انسانی و یا دستگاه های سبک هم امکان پذیره.

2. متصل کردن عرشه به تیرها

بعد از این که ورق های گالوانیزه روی تیرها گذاشته شد، نوبت به وصل کردن عرشه به تیر میرسه که تو این روش از گل میخ استفاده میشه. معمولا ورق ها سوراخ میشن و گل میخ ها از اون عبور می کنن و با استفاده از روش قوس الکتریکی، گل میخ ها به تیر های فرعی جوش داده میشن.

گل میخ دال بتنی

3. آرماتوربندی

اینجاست که نوبت به آرماتور بندی میرسه. اینجا باید شبکه ای از آرماتورها ایجاد بشه که این کار با جوش دادن یک سری آرماتور به گل میخ و در ادامه وصل کردن اون به باقی اجزای سقف عرشه فولادی تموم میشه. این آرماتوربندی باعث میشه که استحکام سقف بیشتر بشه.

آرماتوربندی

4. بتن ریزی

این مرحله دیگه مرحله آخر هست و در نهایت فرآیند بتن ریزی انجام میشه. ضحامت و وزن بتن با توجه به استانداردهای عنوان شده در سقف عرشه فولادی تعیین میشه و شبکه آرماتورها وسط اون قرار می گیره. بعد از انجام نازک کاری روی سطج بیرونی بتن، اجرای این سقف تموم میشه.

تموم نشده….

درسته که بیشتر بخش های سقف عرشه فولادی رو تو این مقاله عنوان کردیم اما مارو دنبال کنید چون که قراره در روزهای آتی بخش های جذاب تری به این مقاله از عرش پایه برنا اضافه بشه. اسم ما رو یادتون نره که قراره از این به بعد تو صنعت ساختمان اسم ما رو بیشتر از همیشه بشنوید.