سایر مقالات

ارزان ترین روش ساختمان ساز

ارزان ترین روش ساختمان ساز
به این نوشته رای بدین! post

ساخت خانه‌ ای که مقرون ‌به ‌صرفه باشد، به محل زندگی و مصالح در دسترس شما بسته است. امکان دارد در منطقه‌ای که زندگی می ‌کنید، زمین یا سازه‌های جدید بسیار گران باشد یا در پی  یافتن ارزان ترین روش ساختمان سازی بگردید. بهتر است مصالح مقرون‌ به ‌صرفه و استراتژی ‌هایی مناسب به منظور ساخت در ذهن داشته باشید تا هزینه ‌های شما به‌ شکل قابل ‌توجهی کم شود. ساخت یک‌ خانه به خاطر قیمت بالای املاک و مصالح هزینه ‌ی گزافی را به دنبال خواهد داشت.

هنگامی که یک ‌خانه به مرحله‌ی اجرا برسد، اغلب مردم معمولاً از مصالح ساختمانی سنتی مثل چوب، بتن و آجر استفاده می نمایند. با خلاقیت در انواع متریال می‌ توان مصالح ساختمانی ارزان‌ قیمتی را انتخاب نمود که همین مسئله باعث کاهش هزینه‌ی ساخت خانه می‌ گردد. زمانی ‌که به دنبال ساخت یک‌ خانه ی ارزان می گردید، نگاهی به مواد جایگزین به منظور ساخت تمام خانه یا قطعات مختلف اندازید. بسته به محل زندگی، نوع آب ‌و هوا و غیره. بعضی از این مواد انتخابی امکان دارد گزینه ‌ی مناسبی برای خانه جدید شما باشند.

بسیاری از آن‌ها علاوه بر ارزان بودن، سازگاری بهتری با محیط ‌زیست خواهند داشت. ساخت یک‌ خانه، ارزان و سریع نیاز به برنامه ‌ریزی اساسی خواهد داشت. در اغلب مواقع، شما باید طرحی برای خانه انتخاب نمایید که با ابزارهای شما و همچنین بازه زمانی مد نظر شما تناسب داشته باشد. ساختن خانه با قیمت ارزان بدین معناست که شما باید پیمانکاران فرعی استخدام نمایید. ساده ‌ترین روش ممکن به منظور کاهش هزینه‌ها این است که خودتان مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفته و یا حداقل قسمتی از آن را انجام دهید.‌ به ‌صورت کلی، هر چقدر منزل شما کوچک ‌تر و ساده ‌تر باشد، هزینه آن نیز کم خواهد شد.

ساده ‌ترین و مقرون‌ به ‌صرفه ترین روش ساخت خانه:

امروزه این امکان وجود دارد که با حداقل هزینه بتوان خانه‌ ای مناسب ساخت. به ‌شرط آن ‌که برای این کار زمان بگذارید و خودتان بخشی از کار یا همه ی آن را در صورت داشتن مهارت مربوطه بر عهده بگیرید. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ های زیاد هنگامی که به خانه ‌ای که خودتان ساخته ‌اید نگاه می‌کنید همیشه حس فوق ‌العاده‌ای خواهید داشت!

ساده ‌ترین و مقرون‌ به ‌صرفه ترین روش ساخت خانه

اول، در مرحله ‌ی اول باید درباره ی ایده ‌های خود پیش از اجرا تحقیق و برنامه ‌ریزی نمایید. سپس باید منزل را به ساده ‌ترین شکل طراحی کرده و حداقل ‌ترین استانداردهای ممکن را استفاده کنید.

دوم، در این قدم باید منطقه‌ی زیربنای خود را پاک ‌سازی نمایید. انجام این کار بدین معناست که باید درختان، گیاهان و سنگ‌های منطقه‌ای را که منزل در آن قرار گرفته را از بین ببرید. شما می‌ توانید این کار را خودتان انجام دهید. این امر می‌تواند سبب ‌صرفه جویی در هزینه‌ها گردد.

سوم، جایگزین کردن مواد ارزان ‌قیمت: سقف خانه را می‌ توانید با ورق‌های گالوانیزه پوشش دهید. همچنین می‌ توان برای کاهش هزینه در آشپزخانه، قفسه را جایگزین کابینت نمود. درب و پنجره ‌های باقیمت پایین را بخرید. برای کف خانه می ‌توان کاج یا وی نیل را با چوب سخت و فرش جایگزین کرد.

چهارم، می‌ توان از مواد بازیافتی برای ساخت خانه ‌ی خود استفاده کنید. همچنین با بررسی آگهی‌ های محلی می‌توان از حراجی ‌ها و منازلی که در آن ‌ها بازسازی انجام شده مطلع شوید.

به منظور کاهش هزینه ‌ی ساخت می ‌توانید اتاق‌ها و خدمات غیر ضروری را حذف نمایید. یک ‌خانه ی ارزان ‌قیمت تنها یک حمام و اجاق‌ گاز برای گرم کردن دارد.

پنجم، ارزان‌ ترین چوب را خریداری کنید. به دنبال یک کارخانه محلی بگردید که چوب بومی بفروشد. اگر در زمین خود درختان قابل ‌استفاده هستند، می ‌توانید یک اره ‌برقی قابل ‌حمل اجاره نمایید تا چوب خود را ببرید یا فردی را استخدام کنید که این کار را برای شما انجام دهد.

ششم، منزلی نزدیک به جاده و در زمینی با زهکشی خوب بسازید. بهتر است خانه در کمترین فاصله ممکن از تیر برق باشد. اگر قادر به ساخت مکانی نیستید که بتوانید آب و فاضلاب شهر را تأمین کنید، با یک زمین با زهکشی خوب می توانید ارزان‌ ترین سیستم سپتیک ممکن را بسازید.

نکات کلیدی برای صرفه جویی در هزینه های ساخت:

اول، اگر می‌ توانید هزینه‌ی خرید را با فرد دیگری تقسیم نمایید. با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود یک زمین بزرگ بخرید و آن را تقسیم نمایید.

دوم، بهتر است مصالح ساختمانی با نگهداری آسان مثل سایدینگ وی نیل یا سیمانی و سقف فلزی خریداری کنید. حتی اگر نصب آن‌ ها تا حدودی گران باشد، در طولانی ‌مدت به صرفه تر می باشند؛ چرا که دیگر نیازی به تعمیر، تعویض یا رنگ‌آمیزی مجدد نمی باشد.

سوم، از تغییر در نقشه ساختمان بپرهیزید. تغییر در مواد یا نقشه‌ های اصلی همواره در اواسط مراحل ساختمان رخ می دهد. تغییر نه ‌فقط هزینه ی بیشتری دارد؛ بلکه سبب اتلاف وقت خواهد شد. پیش از آغاز ساخت ‌و ساز دقیقاً به آن چه که می‌خواهید فکر کنید و سپس به آن پایبند باشید.

نکات کلیدی برای صرفه جویی در هزینه های ساخت

چهارم، اگر کف‌ پوش کاشی و سرامیک یا پارکت می‌خواهید اما حس می ‌کنید که الان توانایی خرید آن را ندارید، کف‌ پوش وی نیل را تهیه کنید.

پنجم، یک سقف از پیش ‌ساخته برای ساختمان خود برگزینید.

ششم، در ساخت پنجره‌های کمتری به کار ببرید.

هفتم، راه ‌پله را به ساده‌ترین شکل ممکن اجرا نمایید؛ چون که هر چقدر راه پله پیچ و تاب بیشتری داشته باشد هزینه ساخت آن نیز بیشتر  خواهد شد.

هشتم، از هزینه‌ کردن برای آماده ‌سازی محوطه و زمین احداث بنا بپرهیزید.

نهم، عمق خاک‌ برداری را کمتر از یک متر انتخاب نمایید.

دهم، اجرای مصالح سفارشی و خاص را اولویت دوم بگذارید.

بیشتر بخوانید  بیم BIM، مدلسازی اطلاعات ساختمان

یازدهم، از احداث فضاهای غیر ضروری و بی ‌کاربرد بپرهیزید.

ارزان ترین مصالح ساختمانی برای ساختمان‌ سازی:

صرفه ‌جویی در زمان با پانل ‌های پیش‌ ساخته:

یکی از ارزان ترین و البته پر سرعت ترین روش های ساختمان سازی استفاده ازپانل های پیش ساخته می باشد. آن‌ ها سبب صرفه ‌جویی در زمان می شوند و از اتلاف مواد جلوگیری خواهند کرد. منازلی ساخته‌ شده با این پانل‌ها ساخت سریع ‌تری دارند.

ورق‌ بتنی (گزینه‌ای مناسب برای نما):

در بین مصالح ساختمانی ارزان، ورق‌ های بتنی گزینه‌ ای مناسب برای نمای بیرونی ساختمان به حساب می‌ آیند. آن ‌ها سریع‌ نصب می ‌شوند و بسیار ایمن و پایدار خواهند کرد. این پانل ‌ها در سراسر دنیا بسیار محبوب بوده و مورد توجه قرار گرفتند. این ورق‌ ها عایق صدا، رطوبت و حرارت می باشند. تمامی این مزایا سبب ‌صرفه جویی در هزینه‌های آب و برق و همچنین بیمه خواهند شد.

روکش سنگ (جایگزینی مناسب برای سنگ‌ نما):

یکی از ارزان ترین راه های ساختمان سازی استفاده از روکش سنگ نام دارد. این روکش یک ورق نازک از سنگ طبیعی یا مصنوعی بوده که می‌ توانید آن را روی سطح دیگری نصب نمایید. روکش سنگ ضخامت‌های متفاوتی دارد. همچنین معمولا نسبت به نمای سنگی سبک‌ تر بوده و به خاطر صرفه ‌جویی در نیروی کار و همچنین مواد، هزینه بسیار کمتری خواهد داشت.‌

استفاده از چوب یا الوار اصلاح‌ شده:

چوب اصلاح ‌شده یکی از متداول ‌ترین مصالح ساختمانی ارزان ‌قیمت می باشد. این نوع چوب می‌ تواند یک انتخاب بسیار شیک برای ساخت منزلی جدید باشد. معمولا الوارهای قدیمی از دوام بیشتری برخوردارند. علاوه برافزایش جذابیت ظاهری ساختمان، مزایای محیط زیستی نیز از دیگر دلایل استفاده از این الوار های اصلاح ‌شده می باشد.

ورق ‌های موج ‌دار (مقاوم در برابر پوسیدگی):

این ورق‌ های فولادی علاوه بر هزینه کم، مزایای زیادی نیز به همراه دارند. فولاد بسیار بادوام بوده و در مقابل شرایط سخت آب و هوایی، آتش ‌سوزی و پوسیدگی مقاومت خواهد کرد. این فلز همچنین در مقابل زنگ‌ زدگی مقاوم و کاملاً قابل بازیافت می باشد. می ‌توان از این ورق‌ها برای پوشاندن دیوارهای داخلی نیز استفاده نمود. آن ‌ها همچنین گزینه‌ی مناسبی برای سقف خارجی خانه به حساب می ‌آیند؛ چون که در برابر باران مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

بامبو (یکی از تجدیدپذیرترین مصالح ساختمانی):

بامبو یک ماده ساختمانی ارزان‌ قیمت و پایدار بوده که یکی از تجدید پذیرترین و مقاوم‌ ترین مصالح به حساب می ‌آید. اگر می‌ خواهید از بامبو در ساخت منزل خود استفاده کنید، یافتن یک سازنده ماهر بسیار اهمیت دارد. این نوع مصالح امکان دارد برای آب ‌و هوای خشک مناسب نباشد؛ چون امکان دارد در صورت عدم وجود رطوبت کافی، کوچک شود یا ترک بخورد.

ارزان ترین مصالح ساختمانی برای ساختمان‌ سازی

فولاد و آهن صنعتی (مناسب برای ساخت‌وسازهای مسکونی):

پایداری بالای فولاد باعث می‌ شود که برای ساخت ‌و سازهای مسکونی بسیار مناسب باشد؛ چرا که پوسیده نشده، شکاف نمی‌ خورد و نخواهد ‌لغزید. این ماده کاملاَ قابل بازیافت و مقرون ‌به ‌صرفه می باشد. همچنین انتخاب خوبی برای سقف له حساب می‌ آید؛ چون که ماندگاری آن از بسیاری از انواع دیگر سقف بیشتر است.

آجر سنتی (یک انتخاب ارزان‌قیمت و مناسب):

خانه ‌های آجری محبوبیت بالایی دارند؛ چون که عمر آن ‌ها طولانی می باشد. تا زمانی که در منطقه زلزله‌ خیز نباشید، آجر می ‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های ارزان قیمت‌ برای ساخت باشد. آجر ضد آتش بوده، در برابر آب‌ و هوای نامناسب مقاومت کرده و فضای داخلی خانه‌ را بسیار آرام می کند. گرچه هزینه آن از بعضی گزینه ‌های دیگر مثل سایدینگ وی نیل بیشتر است، اما دوام و پایداری آن بیشتر است. قیمت می‌ تواند با توجه به نوع آجر متفاوت باشد، اما آجر قرمز سنتی بسیار مقرون‌ به ‌صرفه خواهد بود.

بتن تازه (ضد آب و ضد آتش):

اگر در پی ارزان ترین روش ساختمان سازی می باشید، بتن خام امکان دارد مصالح ساختمانی مورد نظر شما باشد. دیوارهای بتنی ضد آب و ضد آتش می باشند. از آن جا که بتن فاقد هر نوع مواد آلی می باشد، کپک نمی ‌زند. این ماده خانه ‌ای کم ‌مصرف را می سازد که در برابر سیل و زلزله مقاومت می ‌کند. در بین مصالح ساختمانی ارزان‌ قیمت، بتن خام از تعمیر و نگهداری کمی نیز برخوردار است. می‌توان آن را در حالت طبیعی خود رها نمود یا به ‌سادگی رنگ‌ آمیزی کرد.

پلاستیک (یکی از ارزان‌ترین مصالح ساختمانی):

یکی از ارزان ‌ترین مصالح ساختمانی پلاستیک بوده که به ‌وفور عرضه می ‌شود. امروزه از پلاستیک به‌ صورت معمول در ساخت بام، عایق ‌بندی ساختمان، ساختار پنجره و لوله ‌کشی استفاده می‌ گردد. طراحان خلاق همچنین می ‌توانند راه ‌های جدیدی برای استفاده از این مواد در ساخت خانه ‌ها ارائه دهند و به توسعه طرح‌ های ساخت خانه ‌های ارزان ‌قیمت کمک نمایند.

ساخت خانه‌ای چشمگیر با استفاده از شیشه:

غالباً می‌ توان از شیشه به‌ عنوان مصالح ساختمانی استفاده نمود. از آن جا که شیشه فضای داخلی را سبک و روشن می‌ نماید بسیار مطلوب است و زمانی‌ که به‌عنوان بخش اصلی سازه استفاده می ‌شود، خانه‌ای چشمگیر به وجود می آورد. گرچه امکان دارد در بین مصالح ساختمانی ارزان‌ قیمت قرار نگیرد، اما مزایایی برای ساخت‌ و ساز خانه مثل سبک بودن در مقایسه با گزینه ‌های دیگر دارد.

استفاده از نمای سایدینگ وی نیل یا قاب چوبی:

یکی از مقرون‌ به ‌صرفه ترین گزینه ‌ها به منظور ساخت ‌و ساز سنتی جدید نمای سایدینگ می باشد که مقرون ‌به ‌صرفه تر از بتن یا آجر می باشد. در مقابل قاب چوبی از نظر اقتصادی مقرون ‌به ‌صرفه تر از فلز بوده و محبوب ‌ترین انتخاب در ساخت ‌و سازهای جدید به حساب می ‌آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.